Wednesday, May 09, 2012

Buku Noorah

Saya sempat khatam buku Noorah malam tadi setelah 3 hari membacanya. Tahniah buat penulis Ummu Hani Abu Hassan kerana berjaya memberi persembahan berkualiti tinggi.

Islam yg syumul bukan terikat pada bangsa dan budaya. Muslim yg baik adalah yg taqwa pada Allah. Noorah rakyat British yang telah melalui ujian demi ujian yg bukan sedikit, hingga membentuknya menjadi Muslimah yg faham agama dan peka pada isu dan suasana. Semoga buku kisah benar ini menjadi inpirasi berguna untuk kita semua.

Buku ini antara enam buku saya perolehi pada PBAKL minggu lepas. Buku ini merupakan buku kedua yang saya sempat habiskan bacaannya setakat ini. Teringat saya beberapa manusia yang revert kepada Islam terutamanya dari negara kita yang mendapat hidayah bukan daripada asbab kalangan muslim di negara ini malah mendapat hidayah asbab pabila melihat Islam di luar negara.

Ada yang komen jika mengambil contoh muslim di negara Islam mungkin dia masih belum revert. Apatah lagi di negara kita yang banyak mengaitkan Islam dengan identiti bangsa tertentu sahaja. Tambahan lagi usaha dakwah yang masih tertutup atau di anggap sensitif untuk mendekati non-muslim.

Di kala Islam gagal di hadirkan di negara Islam, acap kali pula Islam hadir tanpa Islam di negara2 bukan Islam seperti UK, terutamanya dalam menjaga kebajikan rakyat dan menjaga kebersihan tempat2 awam. Islam yang gagal ditonjolkan oleh seorang muslim seperti berkasih-sayang sesama manusia, berjaya pula dihayati oleh non-muslim.

Ramai muslim yang lahir sebagai muslim gagal dalam memberi contoh terbaik peribadi yang sepatutnya mengikut syariat Islam. Hingga timbul pula semacam salah faham dan salah tanggapan pada agama itu sendiri. Ditambah lagi dengan propoganda media yang melihat aspek negatif dan disebarluas untuk nilaian umum.


Justru itu tahniah kepada muslim yang mempraktikkan tauladan kehidupan dan akhlak seorang muslim yang boleh menjadi asbab tertarik manusia kepada Islam.

Katryn yang memakai nama Noorah dalam kisah benar buku ini berjaya graduate sebagai muslimah yang faham agama setelah melalui segala pahit manis kehidupan termasuklah period pergolakan kehidupan masa kecil dan remajanya, kegagalan dua kali di alam rumahtangga, pertama bersuami seorang arab dan kedua bersuami seorang melayu. Bagaimana dia menangani persoalan anak-anak, kerjaya dan menangani permasalahan sosial dan masyarakat, dan isu-isu global masakini.

Betapa pengalamannya di UK melihat masalah pengasingan agama di gereja dengan praktikal hidup, betapa ibubapa cuba mengimplimen nilai-nilai agama kepada anak-anak sedangkan pada realitinya ibubapa sendiri memberi gambaran cakap yang tak serupa bikin seperti ketagihan arak dan mengabaikan keluarga. Konsep agama yang mengelirukan juga menambah kekusutan pada jiwa yang memberontak mencari kebenaran. Hinggalah Katryn menjadi Noorah yang mendapat hidayah Allah.

Buku setebal 304 mukasurat berharga RM20 keluaran Galeri Ilmu ini sangat elok dimiliki sarat inpirasi dan tarbiyah ruhani.

@@@

2 comments:

Cikli said...

Memang menarik buku yang tuan baca tu. Saya tak berpeluang ke Pesta Buku KL, sekadar ke Kedai Buku Banggol di KT ni.

School Of Tots said...

TQ Cikli. Saya suka buku2 yg bersifat travelodge & kisah benar. Rasa boleh relate.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...