CLICK n GO

Wednesday, April 04, 2012

Hepi Bezday




Bulan April setiap tahun memang agak special bagiku. Pada 1hb April aku mula bekerja di Syarikat tempat aku bekerja sekarang. Pejam celik pejam celik rupanya tahun ini merupakan tahun ke 14 aku bekerja di sini. Rasanya jika tiada aral melintang dan jika nyawa masih ada, aku mungkin terus bekerja di sini sehingga ke usia persaraan 55 tahun.


5hb April pula adalah ulangtahun hari kelahiranku. Maka pada tarikh ini secara rasminya setahun lagi aku mendekati pada tarikh kematianku. Setiap kali bangkit dari tidur di pagi hari, maka hakikatnya sehari lagi masa berlalu pada sebuah kehidupan dunia yang sementara. Dan sehari lagi menghampirkan diri pada titik kematian yang berada entah di mana di hadapan sana.

Aku bersyukur atas pelbagai nikmat Allah yang tidak terkira banyaknya. Antara tanda2 hampirnya pada kematian ialah apabila satu demi satu nikmat itu Allah kurangkan dan akhirnya dimatikan. Contohnya nikmat mata, kini sudah rabun dekat. Nikmat rambut hitam dan lebat, kini banyak uban dan gugur. Nikmat makan yang berkurang, kini banyak makanan sudah kena ban. Akibat pelbagai penyakit yang sudah dihidapi, apabila nikmat sihat mula ditarik sedikit demi sedikit. Nikmat tenaga, yang kini sudah berkurang. Nikmat daya ingatan yang dulunya mantop, kini mula memendek daya ingatan atau hafazan dan mudah lupa.

Maka marilah muhasabah diri. Hidup di dunia ini sementara. Nikmat yang ada ini sementara. Yang kekal hakiki ialah hidup di Akhirat. Maka kena usaha cari bekal cari pelaburan yang membawa keuntungan bagi penghidupan Akhirat. Kena usha tingkatkan iman, tingkatkan amal.

Hari jadi anak sulongku pula jatuh pada 18hb April. Sudah berumur 21 tahun anak aku ini. Makin berusia anakku, maka bertambah tua lah bapanya. Aku doakan anakku ini dapat mengambil tanggung-jawab sebagai ketua keluarga pabila aku tiada nanti. Itulah antara tugas anak sulong dalam sebuah keluarga. Juga harapanku dia akan menjadi manusia alim, soleh, musleh, berakhlak mulia dan cintai majlis2 ilmu.

Aku juga menyambut ulangtahun perkahwinan pada 29hb April. Tahun ini merupakan ulangtahun perkahwinan kami yang ke 22 tahun. Alhamdulillah. Semoga kualiti hidup berkeluarga akan terus meningkat. Kemanisan ilmu dan amal dapat terus dikecapi. Iman dapat ditingkatkan lagi dan lagi. Sunnah Rasulullah dapat di amalkan dalam kehidupan dan terus disuburkan, insyaAllah.

Pada usia begini tugasan untuk beribadah kepada Allah menjadi keutamaan. 24 jam yang Allah pinjamkan itu hendaklah dipenuhi dengan ibadah belaka. Perkara wajib jangan alpa. Perbanyakkan amalan sunat. Tukarkan perkara2 harus menjadi perkara2 sunat yang mendapat ganjaran pahala. Jauhkan perkara makruh dan syubahah. Tinggalkan segala yang haram. Dosa janganlah dipandang ringan. Pahala mestilah menjadi rebutan.

Bergantung harap 100% kepada Allah, usah lagi bergantung harap pada makhluk. Semuanya milik Allah. Kena bekerja tapi rezki Allah yang beri. Kena makan ubat tapi kesembuhan Allah yang bagi. Kena makan tapi kenyang dari lapar itu Allah yang bagi. Kena cari ilmu tapi kefahaman Allah yang bagi. Kena berdakwah mengajak manusia kepada kebaikan tapi hidayah milik Allah.

Ya Allah berkatilah sisa2 hidupku ini. Istiqamahkan aku dalam amal soleh dan usaha dakwah. Janganlah engkau mufliskan aku di Akhirat nanti dan janganlah engkau mufliskan aku di dunia Mu yang fana ini. Berilah keampunan kepada ku atas segala dosa dan kesilapan. Hidupkan aku dalam iman dan matikan aku dalam iman. Layakkanlah aku untuk menjadi umat Nabi Muhammad SAW, umat terbaik akhir zaman.

@@@

4 comments:

zul permatang badak said...

selamat hari lahir.....yg ditinggalkan adalah kenangan, yg bakal ditempuh adalah harapan,memilih yg terbaik.......

School Of Tots said...

TQ Zul. Masih bergaya dgn 4 series. Kalau ada rezki setahun dua lagi dapat merasa 5 series. Minyak ron97 pun dah naik rega dlm diam.

Amin Sparkz said...

Ade group karkun di whatsapp..?.klau ade ...sye nak join..bleh?

School Of Tots said...

TQ Amin Sparkz. Saya join grup Halkah Beruntung Sentosa. Mungkin area Tuan punyai grup halakah sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...