Friday, December 02, 2011

Koreksi Diri

Lewat malam tadi saya mendapat pesanan SMS dari rakan sekerja yang mengkhabarkan sebuah berita sedih kepergian ke rahmatullah anak tunggal kepada seorang pengurus di syarikat kami. Anak perempuan ini yang berumur 20 tahun asalnya koma kerana terjatuh pada akhir tahun lepas. Kemudian tiada berita dan saya ingat semuanya ok, hinggalah kematian arwah pada pukul 10:30 mlm tadi di sebuah hospital swasta.

Maka benarlah anak2 merupakan amanah Allah kepada kita, bukan hak mutlak kita. Ia sekadar pinjaman drp Allah kepada kita. Sampai masanya Allah tarik balik miliknya itu, maka kita kena redha. Isteri saya pagi tadi berpesan janganlah kita sering menyebut nasib baik kita ada 3 org anak, sedangkan si polan tu cuma dikurniakan seorang anak sahaja atau si polan itu tidak dikurniakn sebarang zuriat. Kerana hakikat anak2 kurniaan kepada kita itu adalah pinjaman semata, bukan milik mutlak kita, maka jika hendak tarik balik pinjaman itu Allah maha berkuasa. Walaupun anak ini sudah mencapai usia remaja atau dewasa.

Semasa berborak dgn kawan2 di kantin syarikat selepas balik dari solat jumaat tadi, Sdra Rosli membangkitkan persoalan ada pemimpin yang seolah-olah menyatakan bahwa dia berkuasa untuk menentukan kemenangan dalam PRU13 demi mempertahankan kuasa memerintah. Maka Sdra Rosli menyatakan bahawa penyataan itu boleh mengheret kepada syirik kepada Allah. Kerana Allah yang maha berkuasa, bukan manusia. Manusia hanya makhluk yang lemah.

Saya menambah di akhir zaman ini rupanya ramai yang bertuhankan sesama manusia, bertuhankan kuasa dan harta kekayaan. Tidakkah mereka takutkan Allah? Sehingga sanggup menipu atau mengeluarkan cerita itu dan ini demi menutup kemungkaran dan salahlaku. Manusia ini meraskan dirinya hebat sehingga boleh menipu sesama manusia sedangkan dia lupa bahawa dia tidak boleh menipu Allah.

Semasa menghadiri kuliah maghrib di Masjid As-Salam beberapa hari lalu, ustaz Zamani ada menceritakan beberapa ciri menuju taqwa. Antaranya ialah 3M iaitu Muraqabah, Mujahadah dan Muhasabah. Semasa berborak tadi, apabila saya bertanya Rosli, "Hang tau tak apa itu Muraqabah?" Dia mengelengkan kepala. "Hang tau apa itu Mujahadah?" Dia kata tak tau. "Muhasabah?" Yang ni dia tahu.

Balik kepada muraqabah tadi, antara definasi yang Ust Zamani sampaikan ialah rasa kehadiran Allah, rasa diri diawasi. Apatah lagi di kiri kanan kita bukankah di utus malaikat Raqib dan Atib sebagai pengawas? Segala perlakuan kita tidak akan terlepas dari pandangan Allah termasuklah apa yang terlintas di hati. Maka pada siapa kita hendak menipu atau bersembunyi sebenarnya? You cannot fool Allah. Ibarat CCTV with X-factor yang mengawasi manusia 24x7, merekodkan perlakuan fisikal dan mental, jasmani dan ruhani. Kesedaran bahawa diri ini sentiasa di bawah pegawasan Allah menjadikan manusia ini hamba ini dekat pada taqwa, sentiasa berwaspada kerana takut pada Allah. Memberi kekuatan dan keyakinan mantap bagi melakukan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya.

Mujahadah pula ialah berusaha sungguh2 untuk memperbaiki diri. Manusia tidak terlepas dari melakukan kesilapan demi kesilapan. Namun yang penting kita bangkit untuk memperbaiki diri. Iman di dada juga kadang turun kadang naik. Yang penting setiap kali kita berada di bawah, maka kita berusaha sedaya upaya untuk bangkit mendaki semula ke atas. Tahap taqwa juga turun dan naik. Maka Mujahadahlah untuk peningkatan taqwa, insyaAllah. Jangan sekali-kali berputus harap memohon belas kasihan Allah memberi keampunan, membebaskan diri dari api neraka dan melayakkan kita berada bersama kelompok yang layak mendapat nikmat syurga-Nya. Yang penting berusaha kuat semaksima mungkin untuk menjadi manusia yang penuh kebaikan dan keimanan, manusia soleh, manusia alim yang berilmu dan faham agama.

Dikhabarkan Khalifah Umar Al-Khattab bermuhasabah diri pada setiap malam sebelum tidurnya. Muhasabah ini ialah proses koreksi diri, proses menyelidik keburukan dan kebaikan atas segala perlakuan kita. Hisab diri sebelum kita dihisabkan di hadapan Allah nanti. Post mortem bagi memperbaiki segala kelemahan. Jika hidup penuh lara maka segera muhasabah kerana kematian boleh datang bila2 masa. Manusia tidak boleh minta tangguh tarikh dan detik kematian masing2. Maka sebelum datangnya detik kematian, buatlah persiapan mencari dana Akhirat. Muhasabah diri akan mendekatkan kita kepada Allah.

Apabila Sdra Amaluddin pula membangkitkan soal usaha berubat untuk pelbagai penyakit. Katanya arwah anaknya yang mengalami kanser selvik meninggal dunia setelah 9 bulan di kesan, walaupun doktor yang merawatnya memberi harapan jangka hayat menjangkau 5 tahun. Ada seorang lagi yang pergi berubat hingga ke China, tetapi sejurus balik ke Malaysia, ajalnya menjemput. Maka saya menyatakan bahawa manusia ini tidak boleh lari dari detik kematiannya. Tiada doktor pakar, ubat mujarab atau mesin teknologi canggih yang boleh menyelamatkan manusia dari kematian. Ibarat tarikh luput yang sudah termaktub. Walau apapun helah atau cara untuk mengelakkannya, kematian tetap berlaku. Tidak sesaat lambat atau cepat.

Kini terdapat lebihkurang 6 Billion penduduk dunia. Manusia pertama di dunia ini ialah Adam dan Hawa. Kemudian manusia berkembang dan membiak. Saya bertanya Sdra Rosli, "Agak2 dari zaman Nabi Adam hingga ke hari ini berapakah jumlah manusia yang wujud?" Sudah berapa generasi manusia sebenarnya? Sekarang sudah kurun ke 20. Kalau kita ambik purata 2 Billion manusia pada setiap kurun, maka jumlah besar manusia ialah 40 Billion. Di padang Mahsyar nanti kesemua 40 Billion manusia ini akan dibangkitkan bertelanjang bulat dengan matahari sejengkal atas kepala. Perhimpunan 3 juta umat di padang Arafah saban tahun adalah trailer untuk kita hayati. Kesemua 40 Billion manusia ini akan di hitung amal baik dan buruknya. Kesemua 40 Billion manusia ini akan tahu untung nasib mereka samada hidup di Neraka atau d Syurga Allah. Itulah hakikatnya.

Pada pemimpin yang rasuah dan makan duit rakyat, ingatlah kamu hanya menempah azab neraka. Pada manusia yang melakukan kemungkaran, ingatlah balasan Allah amat pedih. Hidup tidak berakhir dengan sebuah kematian. Malah kematian itu adalah permulaan kehidupan yang panjang. Kita hijrah dari alam dunia ke alam barzakh, sebelum berhijrah pula ke alam Akhirat yang kekal abadi.

Sementelah kita masih bernyawa ini, masih belum terlambat untuk kita muraqabah, mujahadah dan muhasabah diri untuk mencapai level taqwa. Allah sudah memberi petanda supaya kita ambil perhatian. Allah menjadikan kematian demi kematian di depan mata kita supaya kita yang masih bernyawa ini mengambil iktibar. Allah matikan satu demi satu nikmat yang Allah pinjamkan. Nikmat mata yang dulunya terang benderang kini sudah mula kabur. Rambut dulunya lebat dan hitam kini jarang2 dan beruban. Kulit yang tegang sudah kendur.

Kita semua sedang menghampiri sebuah kematian. Renung dan fikirkan. Sempena Hijratul Rasul, marilah kita hijrah dari baik kepada yang lebih baik. Allah is watching all the time !!

@@@

8 comments:

Cikli said...

mengingatkan padang masyar pun sebenarnya cukup untuk kita berbuat baik. malangnya saya selalu lupa.

School Of Tots said...

TQ Cikli. Jom pi Btg Kali mlm ni dgr apa kata DSAI fasal fitlot.

zul permatang badak said...

banyak mana pun harta....kita hanya makan sepingan nasi dan segelas air......
itu pun bila selera mengizinkan.....tapi andai kata kita patah selera......

kuasa.....bila langkah pantas melangkah...
tapi bila sendi2 mula kering minyak nya.......

jutawan miyak pun tak dapat melicinkan sendi2 sendiri.....

sukses untuk sots......

School Of Tots said...

TQ zul. Sehebat mana pun kita, makannya sepinggan nasi, pakainya sehelai baju, naiknya sebuah kereta, duduknya sebuah rumah.

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Moga saudara sihat hendaknya dengan izin Allah Taala..

Kita sebenarnya fakir dalam semua hal dan sangat berhajat kepada Allah SWT, sehingga jatuhnya sehelai bulu mata pun kita tak mampu menggantinya...Allah Akhbar!

Syukran ya akhi!

School Of Tots said...

Walaikumussalam Sdra Abd Razak. Semua Allah Punya. Kita hanya pemegang amanah. Jangan sesekali pecah amanah.

Al-Manar said...

Memang tiada yang terkecuali. Himgga nabi kesayangan NYA pun dijemput. Apalah kita? Selagi ada hayat dibadan, ada kesihatan dan daya biar lah kita berbakti kerana NYA.

School Of Tots said...

TQ Al-Manar. Harimau mati meninggalkan belang. Manusia mati meninggalkan anak bini dan harta benda. Yang di bawa ialah amal baik dan amal buruk yg akan dihisab. Selagi ada hayat di badan, sendiri mau ingat.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...