Sunday, December 18, 2011

Mesej Dakwah Telah Sampai Ke Setiap Isi Rumah


Kek Bezday Yang Anakanda Buat Untuk Mamanya


Hari ini saya ada jemputan kenduri kahwin. Maka saya telah syorkan kepada isteri untuk memakai jubah hitam yang baru di beli sebagai hadiah bezday dari anak2 di 'First Lady' wangsa maju semalam. Isteri mengomen, "Aish..takkan nak pakai jubah pi kenduri kawin kot." Kata saya apa salahnya. Sekarang wanita pergi acara2 rasmi ramai yang pakai jubah. Nampak anggun dan ekslusif. Yang penting pakaiannya yang sopan, feminin dan menutup aurat. Kita sudah hidup bukan di zaman jahiliyah lagi. Mesej dakwah sudah sampai ke setiap isi rumah.


Kawan saya mengadakan kenduri kawin buat anak sulongnya di masjid Serendah. Majlis akad nikah berlangsung pada pukul 10:00 pagi ini di dewan solat masjid, Alhamdulillah. Majlis jamuan kenduri di adakan di perkarangan masjid. Beberapa khemah besar didirikan dan perkhidmatan catering digunakan untuk urusan jamuan dan peralatan kenduri. Rasanya trend mengadakan majlis kenduri kawin di lapangan masjid ini sangat baik dan patut diberi sokongan. Masjid bukan sekadar diguna untuk majlis akad nikah dan urusan pengurusan jenazah semata-mata.

Banyak urusan bersangkutan soal kemasyarakatan harus ditumpukan di masjid sebagaimana di zaman Rasulullah dan para sahabat. Lebih-lebih lagi ruang masjid yang luas dan bahagian lamannya juga lapang. Masjid bukan sekadar untuk solat berjemaah yang sekadar satu saf setiap waktu itu saja, atau majlis ilmu kuliah maghrib yang dihadiri oleh 60-70 org ahli jamaah itu saja. Atau untuk solat fardu jumaat sekali seminggu. Masjid berperanan jauh lebih besar dari itu sebagai pusat aktiviti masyarakat dan pusat pendtadbiran negara.

Betulkah mesej dakwah sudah sampai ke setiap isi rumah? Dari segi logik sepatutnya begitulah. Kita ada radio IKIM. Kita dah ada TV Hijrah dan TV Oasis. Kita dah ada Pusat Islam dan Balai Islam. Kita ada MAIS, JAIS, MAIWP, MAIK, dan macam2 majlis agama negeri lagi. Kita ada You Tube yang menyiar video2 ceramah dari Uztaz2 dan pendakwah tersohor seluruh dunia. Kita ada channel2 TV internet Islam seperti Thedeenshow.com, Gainpeace.com dan Easydawah.com. Kita ada banyak channel2 radio Islam di internet. Semua ini bisa di access dari Moscow hinggalah ke Dublin hinggalah ke Tasmania.

Apa lagi alasan kita? Segala usaha dakwah ini terus menyelinap masuk melalui gelombang2 udara, internet, structred cabling dan wifi ke rumah dan premis2 kediaman. Tiada lagi tembok penghalang dalam dunia tanpa sempadan. Maka benarlah mesej dakwah sudah sampai ke setiap isi rumah, tiada alasan bodoh lagi di hadapan Allah.

Ini belum cerita usaha jamaah Tabligh dengan jaringan networking merata dunia bergerak setiap hari dari rumah ke rumah mengajak kepada Islam. Belum cerita gerakan2 Islam seperti Partai Islam Se-Malaysia, ABIM, IKRAM, Ikhwanul Muslimin, Hizbut Tahir dan yang sewaktu dengannya. Belum cerita pendakwah2 bebas dan berlesen yang saban malam menyampaikan kuliah maghrib pada jamaah masjid dan surau, yang kemudian di panjang2kan oleh jamaah kepada rakan2 dan ahli keluarga masing2. Kitab2 dan buku2 agama jangan cerita la kan, posting kat internet memang melambak. Pendek kata tak panjang, mesej dakwah telah sampai ke setiap isi rumah. Kecuali orang yang pekak dan buta mata hati.

Maka jika ada mamat tajaan petronas yang kawin dengan mat salleh siap pakai baju melayu lagi di majlis akad nikahnya di gereja Dublin, maka sangatlah dia seorang yang sesat. Kesian kepadanya kerana Allah telah lahirkan dia dalam Islam tapi dia yang memilih untuk lari dari Islam walaupun dikurniakan akal akademik yang agak canggih menjadi pelajar terbaik di sekolah wangsa maju. Kita sama2lah doakan supaya hidayah Allah kembali kepadanya suatu masa nanti.



Mesej dakwah telah sampai ke setiap isi rumah? Tapi kenapa masih ramai manusia yg semakin hari semakin rusak? Look around. Semalam saya lihat di KL-Festival Shopping Complex seorang isteri memakai baju 'one piece' ala-ala berkemban di sisi suaminya menyorong anak kecil mereka. Ramai lagi gadis2 dan pemuda2 yang memakai skirt atau seluar pendek walaupun di khalayak ramai disebuah shopping complex. Di video2 You Tube acap kali kita terserempak dengan klip2 adegan2 kerusakan akhlak masyarakat terutamanya anak2 muda.



Maka marilah kita sama2 muhasabah diri. Sama2 kita perbaiki diri supaya menjadi lebih baik. Sampaikanlah mesej dakwah dan risalah Islam semampu kita, mengikut cara kita masing2. We should compliment each other. Yang penting niat kita ikhlas kerana Allah untuk mencari kebaikan dan menyampaikan kebaikan.

Saya teringat kata2 seorang Ustaz, ikhlas melakukan kebaikan itu ialah melakukan sesuatu, nawaitu semata-mata kerana Allah tanpa mengharapkan balasan walaupun ungkapan 'terima kasih'. Usahlah mengharap balasan dari sesama makhluk. Letakkan pengharapan kita 100% untuk balasan baik dari Allah SWT semata.

@@@

4 comments:

Cikli said...

ikhlas jawapan untuk semua

School Of Tots said...

TQ Cikli. Semoga kita ikhlas.

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Keutamaan kita ialah mengikuti ajaran dan teladan Rasulullah s.a.w. lahir dan batin.

School Of Tots said...

TQ Abd Razak. Ya betul, sejauh manakah kita sudah mengamalkan segala ajaran dan teladan Rasulullah SAW dlm kehidupan ini? InsyaAlllah sama2 kita ushakan.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...