Sunday, August 28, 2011

Ciri Manusia Taqwa

Pada kuliah subuh yang disampaikan oleh Ust Yusuf Din yang dihadiri oleh 142 jemaah lelaki dan 12 orang jemaah perempuan itu, diterangkan ciri2 manusia bertaqwa. Allah jadi pembela kepada orang bertaqwa.





  1. Dada kena buka kepada Islam

  2. Faham tentang Islam

  3. Islam itu agama dakwah

  4. Islam itu agama kasih sayang

  5. Islam itu agama jihad.


Kita mesti syok dan lapang hati kepada Islam dan dipimpin dengan ilmu. Penduduk syurga adalah terdiri dari orang-orang yang bertaqwa pada Allah. Rata2 orang yang hampir dengan Allah ialah orang yang bertaqwa.



Faham bahawa Islam itu adalah cara hidup yang total bukan tempel-tempelan, serpihan atau picisan. Islam itu bermula dari celik mata hingga pejam mata, 24 jam sehari semalam. Menguap dan batuk cara Islam. Hidup bermasyarakat, soal peribadi, keluarga, syariat, undang2, politik, perniagaan, pengurusan dan pendidikan semuanya kena cara Islam. Islam bukan sekadar di masjid. Islam bukan ketika kelahiran, perkahwinan dan kematian semata.



Kalau kita ambil Islam secara keseluruhan maka kita selamat dan orang lain juga akan selamat. Apabila kita tidak mengikut Islam atau ambil secara serpihan sahaja maka semuanya tidak selamat. Islam bermula dengan aqidah yang mantap. Cacat aqidah maka cacatlah Islam yang mulia. Kita terpelihara kerana memegang pada aqidah yang betul. Islam itu agama yang benar pada lahir & batin.



Islam itu agama dakwah dan kita mesti berjiwa dakwah. 2/3 sahabat Rasulullah mati di luar Mekah & Madinah kerana apa? Kerana mereka keluar ke seluruh pelusuk untuk menyebar risalah Islam. Atas pengorbanan dakwah mereka maka kita di nusantara ini mendapat nikmat Islam ini. Ramai yang berpendapat dakwah itu tugas Ustaz dan alim ulamak sahaja. Itu salah? Dakwah itu menjadi tugas semua manusia yang mengaku beragama Islam. Usah menunggu buah yang tak gugur untuk mencapai level ustaz atau uztazah dulu baru nak berdakwah. Maksiat merata wajib kita tegur dan itu dakwah. Budaya jangan busy body dan membiarkan maksiat berlaku di depan mata tak berani tegur itu mengundang kemungkaran Allah. Kerja dakwah untuk semua.



Ilmu tidak boleh dibekukan. Ilmu mesti disampaikan agar berkembang. Sampaikan ilmu walaupun satu ayat. Islam itu indah maka kita mesti sampaikan ke seluruh pelusuk dunia. Apabila usaha dakwah tidak berkembang maka masyarakat akan semakin rosak.



Islam itu agama kasih sayang. Apabila dicubit paha kiri paha kanan terasa sakitnya. Ukhwah Islam itu adalah rasa persaudaraan sesama Islam yang jika saudara Islam kita di Palestin di siksa dan kita tidak merasa apa2 maka rasa ukhwah itu sudah tidak ada. Jangan biarkan umat Islam retak dan pecah oleh musuh2 Islam. Kemana kita pergi Allah nampak. Maka berhati-hatilah jangan sampai di saman dengan dosa.



Islam itu agama jihad iaitu menegakkan agama Allah. Allah memberikan bisnes dengan ganjaran pahala yang lumayan kepada manusia yang beriman kepada Allah dan Rasulullah, dan berjihad di jalan Allah. Contohilah Hanzalah yang mati syahid ketika mana sedang menikmati kenikmatan malam pertama perkahwinannya tetapi terus menyahut panggilan jihad sehingga tidak sempat untuk mengangkat hadas besar. Berebut-rebut para malaikat untuk memandikan jenazahnya untuk ditempatkan di kalangan para syuhada penghuni syurga.



Semoga di penghujung ramadan ini, kita mencapai kejayaan hebat menjadi manusia bertaqwa yang faham agama dan zuhud mencari redha Allah.



@@@


4 comments:

ooooooooo said...
This comment has been removed by the author.
Cikli said...

semoga kita sentiasa berhijrah dan istiqomah.
selamat idulfitri tuan.

School Of Tots said...

TQ Umar Zakir Abdul Hamid. Salam Raya & Berbahagia Selalu.

School Of Tots said...

TQ Cikli. Salam Raya. Cermat dlm pemanduan agar selamat balaka.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...