Tuesday, August 30, 2011

Manisnya Raya



Bagi seorang pengidap diabeties, makanan atau minuman yang manis kini menjadi allergic dan sistem badan memberi signal supaya reject. Makanan dan minuman yang dulunya lazat dan sedap itu kini sudah tidak sesedap dan selazat dulu. Ia berlaku secara otomotik apabila seseorang mencapai sesuatu tahap kesihatan.


Bagi yang lebih berdisiplin tentang pantang makan, maka setiap yang ingin disuap itu tiada kompromi. Jika kesihatannya tidak membenarkan maka ia tidak akan menjamah makanan itu walau sesuap. Jika makan daging itu tidak boleh untuk pesakit darah tinggi, maka pesakit darah tinggi yang berdisiplin dan peka itu tadi tidak akan sesekali menjamah lagi daging, period. Itu tahap disiplin yang tinggi. Tundukkan nafsu dengan tendangan maut.


Bagi seorang alim yang faham agama, segala kemungkaran di depan mata dan yang tersembunyi menjadi allergic untuk diguna pakai. Malah bertukar kepada tahap kebencian pula. Benci pada segala kemungkaran. Diganti kepada rindu pada sesuatu isim yang boleh mendekatkan diri pada Allah SWT. Setiap amal soleh yang dilaksanakan menjadi begitu manis.


Bagi seorang pencari ilmu, seorang yang rindukan majlis2 ilmu, seorang yang serba kurang tapi berusaha mengisi dada dengan bekal yang ada manfaat, maka kalau dulu sesuatu bahan hiburan di kaca TV atau di corong2 radio begitu dinikmati, tapi kini tidak lagi. Ia semuanya tawar. Keinginan itu sudah pudar. Dia lebih gemar bersendiri, muhasabah diri, dan berkarya pada perkara kebaikan untuk menyeru dan berkongsi ilmu yang ada. Dia terus mencari sumber ilmu walau dimana. Pandangannya ialah untuk menunaikan tanggungjawab menyebar risalah dakwah Islam.


Pada hari raya ini, hari untuk sang murrabbi meraikan kemenangan pada sebuah perjuangan 30 hari akan ada banyak promosi untuk berhibur dengan kepelbagain program hiburan di stesen2 TV dan radio yang bersepah. Semua mengajak untuk berhibur lara, melayan perasaan. Seolahnya raikan kemenangan dalam ibadah puasa 30 hari itu dengan enjoy dan bergumbira menonton dan mendengar mesej hiburan.


Ibarat pesakit ghout yang menghindari dari memakan 'seafood' maka sang murrabi yang cintanya pada Allah dan Rasulullah mengatasi lara dunia, maka segala agen hiburan yang tersedia itu akan direject. Ia sudah menjadi tawar tidak manis lagi. Sistem minda dan badan akan menolaknya ke tepi. Sudah tiada keseronokan di sana.

Sudah menyampah dia ditipu oleh pelakon yang berlakon watak baik yang dalam kehidupan realitinya berwatak jahat. Bertudung lingkup bila berlakon tapi berpakaian seksi dan tidak menutup aurat apabila diluar filem. Dia tidak mahu ditipu oleh pura-pura itu lagi.

Semoga Hari Raya yang indah ini tidak dicemari dengan dosa. Istiqamah dalam ibadah. Teruskan bertahajjud malam, mengaji al-Qur'an, solat fardu berjemaah, bersolat sunat, bersedekah dan menadah minda di majlis2 ilmu. Ziarah-menziarah dan bersilaturrahim. Bergantung harap pada yang Esa, supaya dilimpahi rahmat-Nya. Ya Allah bersihkan hatiku dan redhakan aku, Amiin.

@@@

4 comments:

Cikli said...

tuan, semoga kebaikan ramadhan terus bersama kita. selamat hari raya.

Nor said...

Salam eid mubarak juga untuk anda..semoga kita sama2 berusaha mencapai sst yg terbaik di dlm hidup...

School Of Tots said...

TQ Cikli. InsyaAllah segala kebaikan kita sama2 teruskan di bulan Syawal ini.

School Of Tots said...

TQ Nor. Teruskan perjuangan.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...