Wednesday, April 27, 2011

Kenapa Barat Beralih Kepada Islam?

"Why The West Is Turning To Islam?" Itulah tajuk ceramah perdana di syarikat tempat saya bekerja petang tadi. Penceramah jemputan ialah Hj Muhammad Abdullah @ Nicholas Sylvester, Pengerusi Hidayah Center, sebuah NGO yang aktif berdakwah mengajak umat manusia kembali kepada fitrah iaitu Islam.

Islam adalah agama yang berkembang pesat di Barat. Antara sebab utama ialah mereka ingin mencari kebenaran (the truth) dan pencarian intelek ini menjurus kepada logik dan kebenaran ajaran Islam.

Perkembangan secara 'exponential growth' ini juga kerana kadar kelahiran (birthrate) orang barat sangat menurun hinggakan suatu hari pada beberapa generasi mendatang tidak mustahil mereka ini bakal pupus. Inilah yang memeningkan mereka di Barat. Secara purata setiap keluarga hanya memiliki 1 atau 2 orang anak sahaja. Sedangkan masyarakat Islam mempunyai kadar kelahiran yang tinggi iaitu 5-8 org anak. Pengaruh Islam sangat terserlah dan jumlah masjid di USA kini melebihi 4,000 buah dan banyak antaranya adalah bekas gereja yang di jual atau dilelong kerana gagal menarik jemaah dan sokongan kewangan.

Selepas peristiwa Sept 11, jumlah non-muslim yg revert kepada Islam ialah 250,000 orang untuk tempoh dua tahun. Berbanding dengan sebelum peristiwa Sept 11, di mana puratanya ialah 20,000 - 25,000 setahun sahaja. Tragedi Sept 11 menjadi publisiti percuma kepada Islam yang menjadikan masyarakat barat ingin lebih tahu mengenai Islam dan ramai daripada mereka yang berjumpa dengan kebenaran Islam dan mendapat hidayah untuk memeluk Islam.

Berbeda pula di Malaysia, dimana purata pada setiap 1 orang yg memeluk Islam ada 12 orang yang memeluk Kristian. Menunjukkan pendakwah2 Kristian melakukan kerja mereka dengan jayanya. Di barat bagi setiap 1 orang yang convert kepada agama Kristian, maka ada 10 orang yang revert kepada Islam. Pelik tapi benar. Menunjukkan kita yang mengaku beragama Islam di Malaysia ini gagal berdakwah mengajak orang bukan Islam mengenali Islam. Di mana silapnya?

Pendatang cina suatu masa dulu datang ke Malaysia membawa kepercayaan adat BTC iaitu Budism, Taoism, dan Confuciusm. Sedikit benar yang beragama Islam iaitu yang datang dari daerah Yunan dan bermastautin di Terengganu. Begitu juga sedikit benar dari mereka yang beragama Kristian dan berkampung di Sandakan. Kini apakah senerionya pada masyarakat cina di Malaysia?

Hanya 1% dari populasi masyarakat cina di Malaysia yg revert kepada Islam. Berbanding dengan 10% yang convert kepada Kristian. Begitu juga dengan masyarakat India yang beragama hindu. Hanya 1% dari mereka yang revert kepada Islam manakala 10% convert kepada Kristian. Dan majoriti yang revert kepada Islam itu adalah kerana faktor perkahwinan. Nampaknya kita gagal berdakwah dan mengajak non-muslim di Malaysia revert kepada agama Islam.

Mengikut statistik populasi muslim di dunia pada tahun 1990 ialah sekitar 935 juta orang. Pada tahun 2000 populasi muslim bertambah kepada 1.2 billion orang. Dan kini pada tahun 2011 jumlah umat Islam di dunia sekitar 1.6 billion. Maka benarlah Islam merupakan agama yang paling cepat berkembang di dunia pada masa ini. Sekiranya kadar pertumbuhan ini berterusan maka tidak mustahil Islam akan menjadi agama terbesar di dunia menjelang tahun 2030 nanti.

Dalam satu penyelidikan didapati antara tahun 1934-1984, Islam berkembang pada kadar 235% berbanding Kristian yang hanya berada pada kadar 70%.

Kenapakah Barat beralih kepada Islam?

Antara sebab2 yang dikenal pasti ialah:-

  1. Purity of Islam
  2. Miracle of Qur'an
  3. Not satisfied with previously held faith
  4. Wanting to know the true God
  5. Opportunities & facilities
  6. Conducive environment
  7. Loose adheres to previously held faith
  8. Looking for solace
  9. Reclining the false attack on Islam
  10. Facts about history & culture
Panganut Kristian hanya berkunjung sekali seminggu sahaja di gereja untuk beribadah walau sealim mana pun mereka. Dan mereka membaca doa makan. Masa-masa lain dihabiskan dengan perkara keduniaan. Konsep triniti 3 dalam 1 itu pula amat mengelirukan. Namun menjadi resam dalam Kristian untuk tidak bertanya persoalan ini tetapi hanya perlu mempercayai dan meyakininya. Persoalan yang menjadi suatu misteri. Maka timbul keinginan to seek the truth. Ramai yang menjumpainya dalam Islam.

Islam merupakan ketamadunan yang terunggul. Islam sebagai agama yang penuh toleransi dan kasih sayang. Ketika Jerusalem ditakluki oleh Kristian, seramai 70,000 umat Islam di sana di bunuh termasuklah perempuan dan kanak-kanak. Berbeza sekali apabila Salahuddin Al-Ayubi menakluki Jerusalem tiada umat Kristian yang dibunuh kejam, bahkan mereka diberi kebebasan untuk terus kekal dalam agama mereka dan membayar jizyah atau cukai kepada pemerintah Islam.

Kenapa Barat memilih Islam?

  1. Perfect coherent structure of moral teachings
  2. Comprehensive understandable way to practice
  3. True freedom, liberates from servitude to any human beings
  4. Perfection of the Qur'an
  5. Jesus in the Qur'an
  6. Inner peace reciting the Qur'an
  7. Direct line - no mediator to God
  8. Harmony with the overall reality
Islam adalah penyelesai masalah manusia. Dalam penggunaan kalimah Allah oleh non-muslim, ianya berlaku sejak dulu lagi di zaman para sahabat pun ramai orang arab non-muslim yang menggunakan nama Abdullah. Orang Kristian di Indonesia misalnya banyak menggunakan kalimah Allah. Hatta dalam kitab injil sendiri pun kalimah Allah ini diguna pakai. Maka siapakah kita untuk mengharamkan perkara yang dihalalkan oleh Allah?

Namun orang Kristian sebenarnya punyai muslihat dan strategi untuk menarik orang kepada Kristian dalam isu kalimah Allah ini. Itulah yang ditakuti kita semua. Namun penyelesaian sebenar ialah kita sebagai umat Islam hendaklah memainkan peranan untuk berdakwah dan mencari ilmu. Pendekatan ilmu ini boleh menyelamatkan umat Islam. Kita sering gagal apabila tidak ada ilmu dan beramal sekadar ikutan bukan berdasarkan ilmu.

Kembali kepada fitrah ialah revert to Islam. Kenapa kadar revert kepada Islam di Malaysia begitu rendah? Salah satunya ialah kerana tanggapan bahawa masuk Islam itu ialah masuk melayu. Dan mereka melihat dari sudut yang tidak begitu positif contohnya terputus hubungan kekeluargaan, hilang identiti bangsa, dan masalah bangsa melayu itu sendiri seperti gejala sosial dan kemiskinan. Sedangkan Islam itu sebenarnya tidak bersifat perkauman atau kebangsaan. Islam malangkaui semua itu. Islam menyeru kepada taqwa, tiada kelebihan antara satu sama lain melainkan tahap ketaqwaan masing2 di sisi Allah.

Sayugia diingatkam bahawa penghayatan Islam di negara China itu sendiri begitu hebat. Pernah diceritakan oleh pelancong ke sana bahawa jemaah yang solat subuh berjemaah di masjid ramainya seumpama jemaah solat jumaat di Malaysia. Dan perlu dinyatakan juga jumlah umat Islam di China melebihi 130 juta. Sedangkan umat Islam di Malaysia tidak sampai pun 15 juta orang. Dilaporkan juga jumlah masjid di seluruh China ialah 46,000 buah berbanding Malaysia yang memiliki masjid berjumlah 6,000 buah. Fenomena masuk Islam jadi melayu ini harus diperbetulkan agar ia tidak menyekat seruan kepada cahaya Islam itu terutamanya pada bangsa cina di Malaysia.

Khidmat sokongan kepada mualaf atau saudara baru juga masih di tahap yang rendah dan tidak menyeluruh. Akibatnya ramai antara saudara baru ini kembali murtad. Apatah lagi apabila di asak oleh pelbagai tekanan mental dan fisikal apabila disisihkan dari keluarga, kawan2 dan majikan. Statistik menunjukkan majoriti mereka yang murtad ini adalah dari kelompok saudara baru. Justru kita sebagai muslim mestilah prihatin dan membantu sedaya yang mungkin. Usahlah hanya mengharapkan Perkim atau NGO seperti Hidayah Center dan JIM semata untuk menangani isu ini.

Saya tertarik dengan sebuah NGO di USA iaitu Gain Peace kerana mereka berusaha berdakwah menyeru orang kepada Islam dan berkongsi maklumat perihal agama suci ini. Iklan2 di badan bas awam menyatakan bahawa, "Islam ini adalah agama yang dianuti nabi2 terdahulu seperti Adam, Moses, Noah, Abraham, Jesus dan Muhammad. Sekiranya anda ingin mengetahui mengenai Islam call 1-800-ISLAM." Mereka menyediakan call center untuk melayan segala pertanyaan dari pemanggil berterusan 24jam setiap hari. Apabila seseorang itu memeluk Islam, Gain Peace akan membekalkan mereka dengan 'Starter Kit' ala2 kita masuk sesuatu perniagaan jualan terus. Starter kit ini mengandungi antara lain naskah Al Qur'an, dan terjemahannya, buku sirah Rasullah, CD cara2 solat, dsb. Saudara2 baru ini juga dihubungkan dengan muslim yang berpengetahuan untuk membimbing mereka pada sebarang permasalahan. Saya tabik dengan tahap usaha dan kesungguhan mereka dalam dakwah dan menyeru manusia kepada nur Islam. Semoga ia wujud di Malaysia pula.

Ada seorang mualaf berbangsa Inggeris yang menjadi pensyarah di sebuah kolej telah memeluk Islam selama 25 tahun tetapi telah menjadi murtad. Apabila di ajak ke sesi kaunseling beliau mengatakan bahawa 15 tahun dulu dia bertanya kepada seorang Ustaz perihal satu kemusykilan yang bermain di benaknya, tetap Ustaz itu gagal menjawab persoalan itu malah terus menuduhnya, "adakah awak ingin murtad?" dengan soalan yang dianggapnya agak sensitif itu. Persoalan yang tidak berjawab malah dituduh ingin murtad itu lama-kelamaan membuku menjadi luka yang bernanah, sehingga gagal disembuhkan dan dia benar2 menjadi murtad.

Kita sebagai muslim harus melengkapkan diri dengan ilmu supaya pegangan kita mantap. Tiada keraguan dalam aqidah. Bersedia dengan hujah pada permasalhan terutamanya bersangkutan tauhid dan keimanan. Jika tidak tahu rajin2lah bertanya kepada tokoh2 agama dalam masyarakat. Jangan jadi seperti Ustaz di atas yang samada tidak gheti menjawab atau memang bersikap buruk sangka dan menyembunyikan fakta atau pengetahuan. Islam adalah sebuah agama yang jelas lengkap dengan hujah. Tiada misteri atau perkara rahsia. Islam itu secerah dan seterang matahari dan bulan. Kalau anda seorang Islam maka jangan diselubungi diri anda dengan misteri. Serlahkan Islam itu sebagai yang terbaik bukan sekadar teori atau retorik. Kekeliruan timbul apabila orang melihat kelompok2 yang bergelar Islam tetapi hidup dalam kerusakan dan tidak mencerminkan contoh yang baik, umpamanya budaya merempit, penderaan, dan buang bayi.

Soalan saudara kita tadi ialah, "Saya boleh menyaksikan Allah dalam ucapan syahadah kerana Allah itu di alam ghaib, namun saya tidak boleh menyaksikan Nabi Muhammad kerana dia sudah mati." Jawabannya mudah sahaja mengikut Hj Nicholas Sylvester iaitu kita ambil contoh di mahkamah di mana seseorang boleh bersaksikan seseorang yang tiada hadir di mahkamah dengan kaedah afidafit. Maka tidak wujud masalah di sini sebenarnya dan jawaban sebegitulah yang diharapkan oleh saudara kita tadi untuk memantapkan keyakinan dan keimanannya.

Kesimpulan dari posting ini yang dapat saya rumuskan ialah, tugas dakwah iaitu mengajak manusia kepada cahaya Islam ini adalah menjadi tanggung-jawab kita semua, awak, saya, dan kamu, selagi mana kita ini seorang muslim yang masih menyedut oksigen Allah. Carilah ilmu. Cintailah majlis2 ilmu. Dirikan ibadah berdasarkan ilmu bukan sekadar ikut-ikutan. Berilah contoh tauladan yang baik dengan akhlak yang mulia. Bukalah mulut dan ringan2kan untuk bertegur sapa dengan kawan2 cina, india, melayu dengan mencetuskan dialog2 yang menjana minda dan berkongsi info mengenai asas2 Islam, Allah, dan Rasulullah SAW. Usaha yang sedikit ini bakal memberi hasil yang hebat. Hidayah itu dari Allah.

@@@

6 comments:

Cikli said...

info yang cukup bermanfaaat dari tuan sot.terima kasih.
di malaysia, mereka kenal orang Islam dahulu daripada kenal Islam.

School Of Tots said...

TQ Cikli kerana menjadi pengomen setia.

Sahabat Mat berbangsa cina mendapat hidayah Islam semasa menuntut di USA, pulang ke Malaysia berjumpa Mat dan bertanya Mat, "kenapa sepanjang perkenalan kita engkau tidak pernah mengajak aku atau memperkenalkan aku kepada Islam? Adakah engkau ingin aku dibakar di Neraka Allah? Nasib baik seorang bekas paderi mendekati aku semasa aku di USA sehingga aku mendapat hidayah Islam."

Itulah realiti kita di Malaysia ini dengan masyarakat majmuk yg ada. Mulai hari ini jgnlan segan mengajak kepada kebenarana. Selamatkan saudara kita yg lain yg masih teraba-raba dlm kegelapan.

HaDi said...

Di Barat kebanyakkan mereka mula mendekati Islam...tetapi di negara Islam kebanyakkan pula yg sebaliknya...

MuNie said...

subhanallah.. thanks for the info dan kupasan.. siapalah sy utk didengari mereka.. seIslam menentang, apetah lg yg bukan..

School Of Tots said...

TQ HaDi sudi singgah di sini. Nikmat Islam di depan mata tak nampak. Hinggalah Allah turunkan bala agaknya. Kembalilah ke pangkal jalan. Fitrah kita adalah Islam.

School Of Tots said...

TQ MuNie sudi komen. Jangan berputus harap. Teruskan perjuangan. Ringan2kan mulut mengajak manusia kepada Islam.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...