CLICK n GO

Sunday, April 17, 2011

Who Am I ?

Di sisi Allah SWT hanya ada 3 kelompok manusia:-
1. Taqwa
2. Munafik
3. Kafir

Jika kita mengaku beragama Islam, marilah kita muhasabah diri. Adakah aku miliki ciri2 manusia betaqwa? Jika tidak, maknanya aku ini manusia munafik. Nau'zubillah. Penyudah itu - Syurga atau Neraka?

Ramai sungguh manusia tidak solat sekarang ini. Ada statistik menyatakan cuma 20% dari umat Islam yang bersolat. Tidak lagi mengambil kira kualiti solat.Jika benarlah kajian ini, maknanya kalau kita gah mengatakan ada sejumlah 1.5 Billion umat Islam di muka dunia kini, maka 20% atau 1/5 yg bersolat itu cuma 0.3 Billion. Sedangkan solat itu Tiang Agama, de number uno.

Benarlah apa yang dikatakan Rasulullah SAW bahawa umat Islam di akhir zaman bukan sedikit jumlahnya namun ia ibarat buih, tiada kualiti. Buih ni bila dibiarkan berlalu pun pecah, bila di cucuk lagilah mudah pecah. Banyak pun tak ada nilai.

Kita lihat lah di sekeliling kita. Ramai di kalangan kita yang dikurniakan Allah dengan pelbagai nikmat yang tidak terhitung banyaknya gagal untuk menzahirkan kesyukuran atas segala nikmat ini dengan tidak mendirikan solat. Ramai muslimah yg elok bertudung menutup aurat di tempat kerja tapi tak solat.

Ramai pengunjung dan peniaga di pasar2 malam tak solat maghrib. Ramai muslim di ofis2 tak solat. Ramai anak2 muda tak solat. Ada satu kajian satu masa dulu di kalangan pelajar sekolah, hanya 1 dari 10 pelajar yang istiqamah mendirikan solat fardhu 5x sehari semalam.

Dan pada kalangan yang mendirikan solat pun sedikit benar yang khusyuk dalam solat. Ramai muslim kita yang fobia untuk bersolat berjemaah di masjid atau surau. Apa sangat diharapkan pada muslimah yang gagal menutup aurat atau masih berpakaian seksi. Tapi ramai juga di kalangan mereka ini yang menjaga solat.

Maka berbalik kepada persoalan kategori manakah kita ini di sisi Allah - manusia bertaqwa atau manusia munafik? Kalau persoalan solat pun kita belum lepas maka apalah harapan kita untuk menjadi manusia yang bertaqwa kepada Allah? Kadang kita ni syok sendiri dan mendabik dada mendakwa bahawa aku ini tergolong ke dalam kelompok manusia bertaqwa. Sedangkan hakikat sebenar kita masih jauh.

Khatib di mimbar Jumaat saban minggu tanpa gagal mengajak manusia supaya bertaqwa malah ia adalah rukun khutbah. Menunjukkan betapa pentingnya taqwa itu. Jika kita tidak solat maka adakah kita orang yang bertaqwa? Jauh panggang dari api bro.

Ibnu Qoyyim dalam kitabnya menceritakan tentang seorang wali Allah bernama Attaubah bin Tufail yang bermuhasabah. Attaubah menghitung umurnya yang telah mencapai 60 tahun, beliau berfikir 1 tahun adalah sama dengan 365 hari, maka kalau dirinya hidup mencapai 60 tahun berarti ia hidup sebanyak 21,900 hari.

”Andai aku berbuat dosa 1 hari satu dosa, maka aku akan menghadap Allah dengan membawa dosa sebanyak 21,900 dosa, Ya Allah betapa celakanya aku menghadapMu dengan dosa sebanyak itu,” keluh Attaubah dengan menitis airmata karena takutnya kepada Allah.

Attaubah kembali menghitung-hitung, itu kalau satu dosa aku buat, bagaimana kalau dosa yang aku buat, baik dengan disengaja maupun tidak disengaja sehari lebih dari seribu dosa. Berfikir seperti itu Attaubah terus pengsan.

Bagaimana dengan kita?

Kita Umat Islam benar-benar dikehendaki membuktikan ketaqwaan kita, taqwa yang bukan hanya sekadar ungkapan di mulut, melainkan nilai taqwa yang dapat diterapkan di mata, telinga, lidah, hati dan perut dalam bentuk amaliah kita sehari-hari. Kerana mati tak pernah kenal usia.

Mengikut para ulamak - Taqwa itu ialah:-

  1. Ketundukan dan ketaatan terhadap perintah Allah

  2. dan menjauhi segala apa yang ditegah-Nya

  3. mensucikan hati daripada dosa

  4. sehingga menguatkan azam untuk meninggalkan dosa

  5. dan seterusnya memelihara diri dari segala maksiat.

@@@

4 comments:

Wan Sharif said...

Semuga kita terus bermuhasabah diri dan menghampiri redha-Allah selalu

Cikli said...

terima kasih atas ingatan.

School Of Tots said...

TQ Wan Sharif. Ya betul, mencapai Redha Allah, itulah matlamat kita dalam apa jua aktiviti dan urusan. Mohon sungguh2 agar kita manusia bertaqwa yang ada nilaiannya di sisi Allah SWT. Amiiin.

School Of Tots said...

Sama2 Cikli. Sesungguhnya manusia di dalam kerugian kecuali mereka yang sabar dan berpesan-pesan dengan kebenaran. InsyaAllah kita berusaha sedaya mampu untuk mencapai tahap TAQWA. Amiin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...