Saturday, April 09, 2011

Mau Jadi Muflis?

Alhamdulillah diberi ruang dan kelapangan oleh Allah SWT untuk ke majlis ilmu hari ini. Ustaz ada mengupas sebuah hadis Rasulullah SWT perihal orang yang muflis.

Baginda bersabda yang bermaksud, "Orang yang muflis dalam kalangan umatku ialah seseorang yang dibangkitkan di akhirat kelak bersama-sama dengan pahala solat, puasa dan zakat yang pernah dilakukan semasa di dunia. Namun pada masa yang sama, dia juga membawa dosa memaki hamun, memfitnah, memakan harta orang, menumpahkan darah dan memukul orang. Waktu perbicaraan, diambil pahalanya (simuflis) dan dibayar kepada mangsa-mangsa tersebut. sekiranya telah habis pahalanya, diambil pula dosa-dosa mangsanya, lalu dibebankan kepada si muflis. Lalu dihumbankan ke dalam neraka."
(Riwayat Abu Hurairah, no 2581)

Amatlah malang bagi seorang yang tekun beribadah tetapi bila tiba hari perhitungan di Padang Mahsyar tiba2 diisytihar muflis. Kerana dosa sesama manusia iaitu dosa2 yang tersebut dalam hadis di atas. Orang yang menjadi mangsa akan menuntut hak mereka di hadapan Allah. Orang yang menzalimi tadi terpaksa membayar tuntutan orang yang dizaliminya dengan pahala, ibarat orang membayar hutang bank. Sekiranya kehabisan pahala, maka dosa orang dizalimi akan di pindahkan kepada pelaku dosa itu. Akibatnya orang itu di istihar muflis. Tempat orang muflis ialah di Neraka.

Sejak mutakhir ini fitnah menular menjadi barah dalam masyarakat. Kerana agenda tertentu atau kerana kepentingan peribadi. Fitnah adalah dosa besar. Jadi janganlah kita terlibat dengan fitnah. Yang lebih parah apabila kita tanpa sedar telah menjadi ejen penyebar fitnah.

Mau jadi muflis?

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...