CLICK n GO

Friday, April 01, 2011

F I T N A H

Fitnah sudah jadi biasa di akhir zaman ini. Kemudahan penyebaran dalam internet, sms, email, pelbagai media-massa dan media-cetak yang memberi ruang luas kepada penyebaran fitnah. Fitnah ini terkelompok dalam perkara kezaliman kerana ia menceroboh hak orang lain, ia menjatuhkan bukan saja air muka, malah harta benda, keluarga, maruah, pangkat, jawatan, kedudukan dan harga diri seseorang yang difitnah itu. Kesannya umpama ulat dalam durian D24 yang terus merosakkan durian yang berharga RM15 se kg itu hingga menjadikan nya busuk dan tidak bernilai walau sekupang.


Dari Abu Dzar Al-Ghafiri r.a, dari Nabi SAW yang meriwayatkan dari Tuhannya Allah SWT, bahawasanya Tuhannya telah berkata : " Wahai hamba-hambaKu ! Sesungguhnya aku telah mengharamkan penganiayaan atas diriKu, dan Aku jadikan haram di antara sesama kamu, maka janganlah kamu aniaya-menganiayai."


Saya petik hujah dari sebuah blog yang menyatakan - Allah telah mengharamkan zalim pada diri-Nya. Maka sudah tentulah lebih2 lagi pada hamba-Nya. Dosa kezaliman sangat dahsyat, kelam dan gelap. Zalim itu adalah menceroboh hak orang. Pencerobohan memusnahkan maruah, airmuka, harta, keturunan malah nyawa. Pencerobohan adalah zalim dan kezaliman adalah haram. Ia terlarang bagi Allah, apatah lagi hamba Allah sesama sendiri.


Namun manusia selalu zalim pada diri sendiri apabila meninggalkan suruhan Allah atau mengingkari larangan Allah. Kita ingin tasaruf (kendalikan) iaitu buat sesuatu kepada yang bukan milik kita, maka itu zalim namanya. Benda bukan milik kita maka perlakuan itu tidak patut. Allah istiharkan semua isi alam semesta ini milik Allah, maka janganlah kita membuat kezaliman ke atas segala milik Allah itu. Keadilan itu ialah meletakkan sesuatu kena pada tempatnya. Contohnya ketayap letak di kepala bukan di kaki, sebaliknya stokin letak di kaki bukan di kepala. Kalau stokin kita letak kat kepala, maka itu zalim namanya kerana meletakkan sesuatu tidak pada tempatnya.


Justru janganlah kita pula berlaku zalim dengan sukarela menjadi ejen fitnah. Janganlah pula kita tumpang sekaki berbuat dosa menyebarkan berita yang tidak tahu salah atau benarnya itu. Janganlah mudah kita gatal tangan untuk mem 'fowardkan' bahan2 yang kita terima. Usahlah menanggung beban ini dan gagal dalam perhitungan di Padang Mahsyar nanti semata-mata kerana tertuduh menjadi talibarut dalam kebusukan dan kehinaan putaran fitnah.


Firman Allah bermaksud: “Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)



Islam mempunyai kaedah lebih ketat bagi memastikan kebenaran sesuatu berita supaya tidak terperangkap dengan berita berunsur fitnah. Wajib bagi Muslim menghalusi setiap berita diterima supaya tidak terbabit dalam kancah berita berunsur fitnah. Sebarang berita diterima perlu dipastikan kesahihannya. Kebijaksanaan dan kewarasan fikiran amat penting digunakan dan Islam mempunyai kaedah lebih ketat bagi memastikan kebenaran sesuatu berita supaya tidak terperangkap dengan berita berunsur fitnah. Wajib bagi Muslim menghalusi setiap berita diterima supaya tidak terbabit dalam kancah berita berunsur fitnah. Sebarang berita diterima perlupastikan kesahihannya.



Kebijaksanaan dan kewarasan fikiran amat penting digunakan bagi memastikan tidak terpedaya dengan berita berunsur fitnah. Kasihan kepada pembaca berita yang menjadi burung belatok membacakan saja sesuatu berita walaupun berunsur fitnah. Atau seorang wartawan yang mencari rezki dengan menulis berita dari sudut yang menimbulkan fitnah. Atau seorang blogger yang mensensasikan sebuah cerita berbau fitnah. Kerana di sana segala perlakuan dosa ini bakal menjadi liabiliti yang memberatkan timbangan amal jahat yang boleh mengheret ampunya diri ke lubang neraka yang panas membakar.



@@@

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...