CLICK n GO

Friday, March 11, 2011

Pelaku Dosa

Pada hari Jumaat yang mulia ini, marilah kita sama-sama muhasabah diri. Siapa kita di depan Allah? Pencipta kita yang tidak terlepas pandangan pada segala prilaku hatta gerak hati kita. Jadi pada siapa sebenarnya kita hendak bersembunyi atau menipu? Kerana kita tidak dapat sembunyi dari pengetahuan Allah.

Who are we trying to fool? Not Allah.


Sebuah petikan menarik dari blog Muzakkarah buat manafaat kita semua, si pembuat dosa.

@@@

Wahai Pelaku Dosa,jangan kamu merasa selamat daripada akibat dosa kamu. Ketahuilah,akibat yang mengiringi dosa itu lebih dahsyat daripada dosa itu sendiri.

Sesungguhnya sikap tidak malu kamu kepada pencatat yang berada di kanan dan kiri kamu,padahal kamu melakukan dosa,ia tidak kurang daripada dosa itu sendiri.

Sesungguhnya ketawa-hilai kamu sewaktu melakukan dosa sedangkan kamu tidak tahu apa yang Allah lakukan kepada kamu adalah lebih besar daripada dosa itu sendiri.

Sesungguhnya kegembiraan kamu apabila berjaya melakukan dosa adalah lebih besar daripada dosa itu sendiri.

Sesungguhnya kesedihan kamu apabila tidak dapat melakukan dosa adalah lebih besar daripada dosa itu sendiri.

Sesungguhnya ketakutan kamu kepada angin apabila ia menggerakkan kain yang menghalang kamu dlihat orang ketika melakukan maksiat,tetapi hati kamu tidak gementar terhadap pandangan Allah kepada kamu,adalah lebih besar daripada dosa itu sendiri.

Wahai orang yang melakukan dosa, adakah kamu tahu,apakah dosa Ayub AS ketika Allah SWT menimpakan ujian bala ke atas tubuh dan hartanya?Dosanya hanyalah Baginda AS tidak menolong seorang miskin yang meminta pertolongannya untuk menolak kezaliman yang menimpa dirinya (Si Miskin).

[Nasihat `Abdullah Ibn `Abbas Kepada Pelaku-Pelaku Dosa yang dipetik dari Buku 65 Gambaran Kehidupan Sahabat]

@@@

Maka insaflah sebelum nyawa sampai ke halkum, nazak menanti maut. Setiap hari kita bangkit dari tidur mendekatkan kita pada detik kematian itu. Gunakan peluang yang ada untuk menjadi manusia baik manusia yang takutkan Allah, bukan hanya tahu menipu sesama manusia. Sesungguhnya segala prilaku kita ini tidak akan terlepas dari direkoding oleh malaikat yang mengiringi kita di kiri dan kanan pada setiap detik dan saat. Usah jadi manusia bodoh sombong lagi. Allah tetap akan membalas dengan balasan yang seadil-adilnya. Bukankah Allah itu seadil-adil Hakim?

6 comments:

me the martian said...

thank you for sharing this. i need a motivation like this to keep going in lieu of my friends, where most of them are indulging in sin. may Allah swt forgive us.

School Of Tots said...

TQ sir for dropping by. Glad to hear the posting make some sense.

Umar Zakir Abdul Hamid said...

assalamualaikum

saya sekadar nak kongsikan satu link

http://halaqah.net/v10/index.php?topic=2012.0

semoga bermanfaat.

School Of Tots said...

TQ Umar kerana perkongsian ini. Ilmu yg dikongsikan insyaAllah akan terus bertambah. Berbeza dgn ilmu yg hanya disimpan di dada, ia akan berkurang dan hilang.

HaDi said...

Nice...
Tulisan yg penuh motivasi...
Teruskan...

School Of Tots said...

TQ HaDi. Di sisi Allah hanya ada 3 kelompok manusia.
1. Taqwa
2. Munafik
3. Kafir

Jika kita mengaku beagama Islam.

Marilah kita muhasabah diri. Adakah aku miliki ciri2 manusia betaqwa?

Jika tidak, maknanya aku ini manusia munafik. Nau'zubillah.

Penyudah itu - Syurga atau Neraka?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...