Friday, February 25, 2011

Matlamat Hidup adalah Syurga Allah

"Aku mendapat apa yang aku inginkan setakat ini," jelas seorang tokoh korporat yang berjaya, "cuma Syurga saja yang belum pasti aku akan mendapatnya."

Apa maknanya? Maknanya segala pencapaian yang dibanggakan itu tiada apa nilaiannya, sekiranya matlamat akhirnya bukan Syurga Allah. Segala harta-benda, pangkat, kuasa, kebahagiaan dunia yang dia miliki akan menjadi hampas dan debu jalanan belaka yang tiada nilai walau sesen. Alangkah ruginya manusia kecuali mereka yang beriman dan melakukan amal soleh. Bagi mereka pahala yang tiada putus-putus.

Matlamat hidup seorang Muslim mengikut Ust Hakam pada kuliah zohornya semalam ialah Syurga. Kerana selain dari Syurga maka tiada pilihan lain bahkan akan terhumbanlah ke dalam Neraka Allah, nau'zubillah. Tiada kawasan neutral.

Pilihan yang ada hanya Syurga dan Neraka. Segala perlakuan dan amalan di dunia yang sementara (yang sekadar 90min kehidupan Akhirat - refer posting terdahulu) ini bakal menentu baik buruknya pengakhiran kita - Syurga kah atau Neraka kah? Justru mulai hari ini waspadalah atas segala tindak tanduk dan gerak laku samada secara lahiriah atau secara ruhaniah. Nawaitu ikhlas kerana Allah semuanya untuk selamat. Buat kebaikan, tinggalkan segala kemungkaran. Dan bergantung haraplah pada Allah dalam semua keadaan.

Orang yang beriman akan sentiasa ditimpakan ujian demi ujian oleh Allah. Itu menunujukkan kasih sayang Allah, kerana pada setiap kejadian itu bagi orang beriman ada hikmah disebaliknya. Mohonlah doa kepada Allah dengan mengharap Redha Allah semoga dengan Redha-Nya maka pengakhiran kita insyaAllah adalah penghidupan penuh kebahagiaan sejati di dalam Syurga Allah. Amiin.


Tingkatan dan nama-nama syurga ialah :-

1. Firdaus
2. Syurga ‘Adn
3. Syurga Na’iim
4. Syurga Na’wa
5. Syurga Darussalaam
6. Daarul Muaqaamah
7. Al-Muqqamul Amin
8. Syurga Khuldi


Sedangkan tingkatan dan nama-nama neraka adalah :-

1. Neraka Jahannam
2. Neraka Jahiim
3. Neraka Hawiyah
4. Neraka Wail
5. Neraka Sa’iir
6. Neraka Ladhaa
7. Neraka Saqar


Tingkatan Neraka itu di khaskan kepada kelompok2 manusia yang kufur kepada Allah, dengan membelakangi segala perintah-Nya. Dan Neraka yang paling dahsyat iaitu Neraka Saqar itu jelas Ust Hakam, menempatkan kelompok manusia munafik, manusia yang berpura-pura mengaku dirinya sebagai Muslim tapi hakikatnya mereka ini kafir laknatullah. Lebih bahaya lagi kerana mereka ibarat duri dalam daging yang memusnahkan umat Islam dari dalam. Maka itulah yang seburuk-buruk sifat.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...