CLICK n GO

Monday, April 18, 2011

Jauhi Api


Alhamdulillah malam ini berpeluang ke Rumah Allah menjadi tetamu Allah dalam sebuah majlis ilmu yang dipimpin oleh Ustaz Zahidi dengan kitab tasauf 'Penawar Bagi Hati'. Ustaz mengharap kita semua mendapat ilmu yang bermanafaat. "Apa itu ilmu bermanafaat? Ilmu yang dengannya membawa perubahan pada diri. Ilmu yang padanya boleh diguna untuk suloh diri. Tuan2 suloh diri tuan2, saya suloh diri saya," jelas Ustaz lagi.

Ustaz telah fotostat 3 zikir untuk amalan para hadirin. Salah satunya membawa maksud: Hai yang Empunya api, jauhkan aku daripadanya. "Ya Rabbi Nnna Ri, Ajirni Min Hu". Amalkan zikrullah ini 100x sebelum tidur atau pada kepekatan malam di kala bangun Qiyamullail.

Merintih dan menangis di hadapan Allah, akan segala dosa yang banyak tidak terhitung yang mengundang bakaran api neraka Allah. Mohonlah dengan sepenuh hati dan keinsafan keampunan dari Allah yang Maha Pengampun, agar dijauhkan diri dari bakaran api neraka. Dialah pemilik api itu. Jauhkan aku daripadanya. Amiin.

Hadiri majlis ilmu sekurang-kurangnya setiap 3 hari sekali. Jika tidak, dikhuatiri hati akan mati kelaparan tanpa makanan. Hati yang mati akan keras dan tidak nampak kebaikan. Yang dinampak hanya keburukan dan kecacatan. Jika rumahnya di tepi masjid, yang dihujahkan ialah bising ceramah pada setiap malam, atau bising azan pada setiap subuh mengganggu tidurnya.

Jika sanggup berpanas dan berpenat lelah untuk urusan dunia yang sementara ini, maka lebih2 lagilah untuk urusan akhirat yang kekal abadi itu. Jika sanggup bangun malam untuk melayan EPL di Astro, maka lebih2lah lagi untuk bangun malam bertahajjud dan bermunajat di hadapan Allah pada kepekatan malam yang penuh sunyi dan syahdu itu. Sama-samalah kita suloh diri.

Syurga itu mahal harganya. Tidak mungkin kita akan mendapatnya tanpa usaha keras untuk tawadduk pada Allah. Jika sanggup berusaha tanpa limit untuk habuan dan kemewahan sementara di dunia fana ini, maka lebih2 lagilah usaha untuk sebuah nikmat di Syurga Allah itu. Tiada jalan pintas untuk sebuah kejayaan. Apatah lagi kejayaan hakiki yang dicari. Renung2kan dan selamat beramal.

@@@


2 comments:

Cikli said...

alhamdulillah, sentiasa diperingatkan oleh tuan sot

School Of Tots said...

TQ Cikli kerana tidak jemu berkunjung dan meninggalkan komen di blog ini. Kenalah kita meletakkan diri pada perspektif yg betul. Untuk tidak rugi di akhirat nanti. Sama2lah kita ingat memperingati.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...