Friday, December 12, 2008

Balik Kampong Di Aidil Adha























































Selamat hari raya Aidil Adha semua. Pagi ni baru sampai KL balik, selepas balik kampong ke Kelantan semenjak ahad lepas. Hari tu bertolak via Karak highway bermula pukul 8 pagi. Fresh gak bertolak pagi ni especially bila cuaca jo'on (mendung) all the way. Cuma extra 2 hours bila sesat hala ke Jerantut bila nak shortcut ikut laluan alternatif Felda kat Kuala Lipis. Anyway sampai KB pukul 8 mlm, macam biasa la 12 jam perjalanan he he....biar lambat asal selamat.










Tak sah kalau tak singgah sat kat Pasar Siti Khadijah yang unik itu. Kini sudah di naik taraf dgn berlantaikan tiles dan bangunan yang sudah di cat baru dgn warna yg striking. Isteri sempat beli lada solok, sambal daging, dodol, ikan budu, sos pencicah, keropok, tapai bungkus daun getah, dan pelbagai rempah ratus.



Tarikan pelancong terbaru KB ialah tanah tebusguna puluhan hektar di bawah Jambatan Sultan Yahya. Di sana ada pasaraya Tesco dan pemandangan mistik tepi sungai Kelantan. Ketenangan senja di sapa bayu sungai dari tebing sebelah sini melewati ke seberang sana, arah Pasir Pekan dan kenderaan yang bertali arus di atas jambatan melengkapi hari raya kedua. Air sungai warna teh tarik dari hujan musim tengkujuh di ulu sungai sarat dan padat memenuhi setiap ruang, gagah menongkah arus ke muara.


Kami cuba meluangkan masa menikmati sebanyak mungkin panorama Kelantan di celah2 ziarah raya ke rumah famili dan sanak saudara. Berkesempatan memandu santai dari Wakaf Bharu ke Pengkalan Kubur melewati sawah bendang, suasana kampong, hinggalah ke kedai bebas cukai.










Nasi belauk kat pasar Cabang 3 Pengkalan Chepa pula sudah satu kemestian. Memang ada kick. Dalam dok beratur nak dapat giliran bersama puluhan pelanggan lain, saya dok congak2 pada hari raya ketiga itu, kalau ada 100 customer yg spend RM10 macam saya ni, maknanya kakak tu dapat RM1,000 sehari. Tolak modal dan gaji pembantu2 katalah RM500, maka untung bersih RM500 sehari. Wow RM15,000 sebulan tu beb. Hmm...jual nasi belauk di KL, how about that!! insyaAllah satu hari nanti.

Anak2 kami have a sweet time kat KB Mall sempat pi bowling lagi. Manakala saya dan isteri berdua-duaan pekena the best sup perut kat gerai no 26 di pasar lama MPKB. Sempat ke Jaafar Rawas dan kedai2 lama sekitarnya. And our final day sempat ke PCB. Pantai Cahaya Bulan yang sudah di benteng dengan batu2 besar untuk menahan hakisan masih merupakan destinasi popular, masih indah dan penuh kenangan.


Setelah habis last minute shopping di KB, kami berangkat pulang ke KL sekitar 4 ptg pada hari raya ke 4. Singgah di Kuala Krai untuk makan bekalan nasi kukus "Flat Buluh Kubu", RM4 sebungkus yang ayamnya sikit punye besar. Memang sedap. Perjalanan yang lancar dalam cuaca yang tidak hujan all the way. Macam biasalah bila penat kami take a break, dan last sekali singgah kat R&R Genting Sempah sekitar 2 pagi dan tidur hinggalah ke subuh. Alhamdulillah pagi ni selamat sampai ke rumah. Home sweet home! Alhamdulillah.

@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...