Monday, December 16, 2013

Tipudaya Dunia

Dunia ialah kesenangan bagi orang yang terpedaya. Bila tiada taqwa manusia akan berani buat jahat. Abdullah Bin Ubai duduk di saf depan di zaman Nabi tapi dia terkenal dalam sejarah sebagai seorang munafik. Walaupun dia berada dalam masjid tapi hidayah Allah tidak sampai. Cuba perhati di kalangan kita yang berada di Masjid saban malam, ramai juga yang nampak blur dan gagal mendapat manfaat. Apatah lagi kelompok munafik yang sekadar bermuka-muka demi kepentingan diri tapi tiada nilai ibadahnya di sisi Allah.

Islam itu memerintah bukan di perintah. Nabi membina Masjid sebagai pusat dakwah. Islam bukan untuk diperintah. Pabila seseorang meletakkan Islam memerintah maka dia menjadi orang yang berguna. Sebaliknya pabila dia meletakkan Islam diperintah maka dia menjdai manusia yang tiada guna.

Tidak akan hilang melayu di dunia selagi mana dia berpegang kepada Islam. Mulia melayu kerana Islam. Di akhir zaman akan banyak orang jahat dan akan sedikit orang baik. Taqwa itu ialah mengikut perintah Allah iaitu buat apa yang Dia suruh dan tinggalkan apa yang Dia larang. Orang yang tidak mendirikan solat maka kafir lah dia. 

Melazimi taqwa amat penting iaitu biasakan diri membuat baik dan membiasakan diri meninggalkan perkara buruk. Letak Islam sebagai memerintah. Hidup terpandu dengan Islam. Berpegang kita kepada al-Qur'an yang berteknologi tinggi itu. Dan berpegang kepada sunnah Nabi sebagai penerangannya. Hidup terpandu untuk menuju redha Allah. Mantapkan iman kita dengan Allah.

Tiada nikmat yang lebih mahal daripada nikmat iman dan Islam. Kemuliaan dan istimewa di sisi Allah. Bersungguhlah cintai, kasih dan taat pada Allah dan Rasul. Kenapa takut nak laksanakan Islam? Sepatutnya takut nak buat dosa. Sebaik-baik bekal ialah bekal taqwa. Ramai lagi manusia di luar sana tidak dipilih ke Rumah Allah, kenapa?

Ibarat pilih pemain untuk pasukan bola. Nak pakai 22 pemain. Yang datang selection 1,500 orang. Ada yang terror gelecek tapi tendang bola slow je. Coach reject. Ada yang tendang kuat tapi tak gheti gelecek. Ada yang kuat lari tapi tak pandai bawa bola sekali. Ada yang suka main semua position dan ada yang tak pandai nak positioning. Setelah ditapis akhirnya 1,478 orang kena reject, balik awal. Tak layak berada dalam barisan pemain. Yang terpilih cuma 22 orang sahaja. 

Untuk muliakan agama Allah, Allah tapis. Ramai2 yang kat luar tu tidak layak untuk muliakan agama Allah. Yang terpilih berada di rumah Allah saban malam itu ialah hamba Allah yang terpilih mengangkat agama Allah. Orang lain tidak terpilih. Tidak payah isi borang kerana Allah akan pilih untuk Dia memberi hidayah. Jangan ada nawaitu selain daripada Allah.

Syaitan tidak pernah putus asa untuk menipu daya manusia. Syaitan paling kecewa bila orang jahat bertaubat. Syaitan sudah bersumpah akan menyerang manusia melainkan orang yang benar2 ikhlas sahaja. Terapi untuk melawan nafsu amarah yang berkonspirasi dengan syaitan ialah peranginya dengan mentaati Allah dan menjalankan senaman jiwa.

Senaman jiwa ini ialah pertamanya kurangkan tidur. Istiqamah solat subuh di awal waktu dan solat berjemaah di surau atau masjid berdekatan. Juga kena sering bangun solat malam. Kedua, kurangkan bercakap. Banyak cakap akan banyak salahnya. Kurang cakap tapi basahkan bibir dengan zikrullah. Rajin hadir ke majlis2 ilmu iaitu majlis2 zikir. 

Ketiga, kurangkan makan. Memadai makan itu jangan sampai kekenyangan. Kurangkan makan juga dengan perbanyakkan puasa2 sunat terutamanya puasa sunat Isnin dan Khamis. Puasa itu cukup hebat dalam melatih jiwa seseorang menjadi sabar. Orang yang berpuasa juga tiada hijab antara dia dengan Allah untuk dimakbulkan doanya. 

Akhir sekali yang keempat ialah tanggung segala penganyaian orang iaitu tidak payah hendak berdendam atau membalas dendam. Sebaliknya sentiasa sabar dan membalasnya dengan kasih sayang. Moga2 Allah beri hidayah kepadanya. Cukuplah Allah sebagai pelindung. Semoga Allah lebih memantapkan akidah kita. Allah tidak memberatkan hambanya melainkan sekadar yang dia mampu menanggungnya.

Tadi saya sms kepada tiga orang Ustaz, "Salam Ustaz. Nelson Mandela tokoh dunia yang ulung dan disanjung kawan dan lawan telah selamat di kuburkan pada hari ini setelah mati minggu lalu. Mengikut sunatullah adakah dia akan masuk Syurga atau Neraka?" Tidak lama kemudian saya mendapat maklumbalas daripada seorang daripada Ustaz2 berkenaan, "Jika Nelson Mandela itu kafir maka tempatnya Neraka." Dua lagi Ustaz memilih untuk senyap dan diam.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...