Tuesday, December 10, 2013

Senandung Wau

Saya menaiki KTM Senandung Wau dari KL ke Kelantan pada 5/12/13 dan dari Kelantan ke KL pada 8/12/13. Jumlah penumpang agak penuh mungkin kerana musim cuti sekolah. Namun yang saya terkilan ialah tidak disediakan koc dengan kemudahan surau pada kedua-dua perjalanan Senandung Wau yang saya naiki ini. Apakah itu kebetulan atau kebiasaan? Saya kurang pasti. Namun pada pemerhatian saya kalau bukan keseluruhan pun mungkin 80% daripada ribuan penumpang telah tidak menunaikan ibadah solat. Sedih bukan?

Syafiq seorang pelajar peringkat sijil kolej perubatan hospital Sg Buloh yang duduk disebelah saya terpaksa solat sambil duduk di tempat duduk. Saya pula solat jamak maghrib dan isyak di bilik untuk guard dengan tidak ada ruang untuk sujud. Saya solat subuh di tempak duduk. Pada perjalanan pulang ke KL, saya solat di ruang dekat pintu di belakang kepala keretapi dengan menghampar kain pelikat untuk tempat sujud.

Justru saya mohon sangatlah pihak KTM peka dan menjadikan polisi untuk menarik koc yang ada kemudahan surau pada setiap perjalanan jarak jauh ini. Usahlah fikir soal keuntungan bisnes semata atau ambil sikap tidak peduli. Apalah nilai harta yang banyak jika destiansi akhir ialah neraka Allah.

Namun apa yang saya ingin ajak kita renungkan ialah sikap manusia yang mengaku Islam tapi gagal menunaikan perkara yang paling asas iaitu mendirikan solat lima waktu. Saya tidak mahu percaya bila ada beberapa Ustaz menyebut hasil kajian di sekolah2 menengah seluruh negara yang mendapati 80% pelajar tidak solat subuh. Jika inilah kualiti yang kita ada sebagai seorang muslim maka nampaknya tidak ada makna sibuk menyerang golongan syiah atau pelbagai ajaran sesat yang lain kerana umat Islam di Malaysia sendiri nampaknya lagi sesat walaupun bangga mengaku ahli sunnah wal jamaah. 

Islam itu bukan hanya pada nama. Ahli sunnah wal jamaah itu apa? Orang yang mengikut Al-Qur'an dan As-Sunnah. Jadi kalau mengabaikan solat, apakah itu mengikut Al-Qur'an dan As-Sunnah? Di akhirat besok fail pertama yang akan disemak ialah fail solat. Jika fail solat itu gagal maka tidak ada nilainya fail2 lain yang banyak itu. Manusia sebenarnya menzalimi dirinya sendiri untuk dibakar oleh api neraka Allah dengan setiap perlakuan dosa mereka.

Saya sudah lama tidak menaiki kapalterbang. Namun saya juga berharap agar syarikat2 penerbangan seperti MAS dan AirAsia supaya dapat menyediakan kemudahan surau atau musolla bagi kemudahan para penumpang muslim untuk menunaikan solat dalam penerbangan antarabangsa. Juga rasanya tidak terlambat terutamanya bagi MAS untuk tidak lagi menyediakan arak dalam penerbangan mereka. Sepatutnya tonjolkan identiti Islam dalam syarikat penerbangan nasional ini yang mewakili Malaysia yang kita war2kan sebuah negara Islam itu.

Luas perjalanan banyak pengalaman. Saya berjumpa dengan beberapa warga emas yang tekun ke masjid untuk solat subuh berjemaah. Tapi yang peliknya solat2 lain tak pula ke masjid termasuklah maghrib dan isyak. Mungkin tanggapan mereka solat subuh berjemaah yang nilainya seperti solat sepanjang malam itu telah dapat cover segala kekurangan yang lain. Salah satu sebab lagi ialah tidak mahu menghadiri kuliah maghrib antara maghrib dan isyak itu. "Banyak sangat hal politik," katanya. Dia sekadar mahu solat.

Tidak dinafikan banyak Ustaz banyak ragam penyampaiannya dan berbeza tahap ilmunya. Janganlah kerana tidak minat kepada penyampaian atau karektor seorang dua Ustaz maka terus di boikot Ustaz2 dan majlis2 yang lain. Diri sendiri yang rugi. Kekal jahil dan tidak alim2 hingga kini. Atau beramal ibadah tanpa ilmu di dada atau gagal memahami walaupun perkara asas, beramal dengan sekadar ikut-ikutan.

Alangkah ruginya. Sebab itulah manusia tidak dapat keluar dari kepompong kejahilan. Sangat anti kepada majlis2 ilmu. Pengalaman saya menghadiri kuliah2 maghrib saban malam, hampir keseluruhan penyampaian para Ustaz adalah perihal ilmu agama dalam disiplin masing2. Ada majlis ilmu tauhid, feqah, sirah, hadith, tafsir dan tajuk2 am. Juga pengajian kitab2 muktabar. 

Janganlah mencari sebab untuk menolak majlis2 ilmu dengan bersandarkan sekali sekala sindiran atau teguran pedas yang mengena batang hidung. Bukankah peringatan dan teguran itu sangat utama demi untuk membetulkan atau menyedarkan para jemaah kearah menegakkan syariat Islam yang sebenar dalam kehidupan masyarakat.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...