Friday, December 20, 2013

Share Ilmu

Bertemu lagi dengan hari Jumaat penghulu segala hari. Sayyidina Muaz ada menyebut mengajar benda yang baik itu adalah lebih baik daripada seisi dunia. Bagi orang yang dah tahu, kita ajar sebagai peringatan. Setiap kali orang beramal dengan ilmu yang bermanfaat itu maka akan dapat saham akhirat pada si pengajar ilmu. Pasanglah niat ilmu yang aku dapat hari ini aku nak ajar kepada orang lain.

Cara mudah buat pahala ialah dengan share ilmu. Sebarkan ilmu bermanfaat melalui blog, facebook, twitter, youtube, email, dan yang seumpamanya. Bagi kefahaman tentang agama. Untuk menyumbang pahala kepada orang tua kita yang sudah meninggal dunia, anak boleh sebarkan ilmu bermanfaat yang pernah di ajar mereka. Ajar satu ilmu dan bila ada orang beramal maka walaupun orang tua kita tadi yang sudah tiada tetapi pahala akan terus berjalan buatnya. Alhamdulillah.

Maka sangat afdal jika seorang bapa atau ibu mengajar sendiri anaknya solat. Bila anaknya menjadi bapa maka dia akan ajar anaknya pula, menjadikan amalan yang tidak akan putus dan pahala yang berterusan. Ajar ilmu yang ibubapa kita ajar kepada orang lain.

Seterusnya penyumbang pahala berterusan kepada si mati ialah sedekah jariah iaitu membuat waqaf kerana Allah. Waqaf dalam bentuk fisikal, menaja orang belajar ilmu agama, dan niatkan sedekah jariah kepada si mati. Dan yang ketiga ialah doa anak yang soleh kepada ibubapa.

Sempena hari Jumaat yang mulia ini, perbaharui iltizam untuk melazimkan diri membaca Al-Qur'an. Al-Qur'an ini sangat istimewa iaitu wahyu Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad melalui Jibril. Kalau wahyu Allah yang tidak melalui Jibril contohnya melalui mimpi atau ilham maka itu bukan Qur'an. Dengan perkataan lafaz dan maknanya dalam bahasa arab. Terjemahan Al-Qur'an dalam bahasa lain selain bahasa arab bukanlah di kira Al-Qur'an.

Jibril hanya menyampaikan sahaja. Menjadi ibadah membaca Al-Qur'an. Al-Qur'an diturunkan secara beransur-ansur selama 22 tahun 2 bulan 22 hari iaitu 12 tahun 5 bulan 13 hari di Mekah dan 9 tahun 9 bulan 9 hari di Madinah.

Keseluruhan ayat Al-Qur'an berjumlah 6,236 ayat dalam 114 surah. 86 surah diturunkan di Mekah dan di kenali sebagai ayat Makiyyah iaitu sebanyak 4,475 ayat. Manakala selebihnya iaitu 28 surah diturunkan di Madinah dan dikenali sebagai ayat Madaniyyah berjumlah 1,761 ayat.

Antara fakta yang disebutkan dalam Al-Qur'an termasuklah:
  1. Bukit: Sofa, Marwa, Arofah, Sinai & Judiy
  2. Alat: Pen & Pisau
  3. Buah: Tin, Anggur, Kurma, & Delima
  4. Hari: Jumaat & Sabtu
  5. Logam: Emas, Gangsa, Besi & Tembaga
  6. Warna: Merah, Kuning, Putih, Hitam & Hijau
  7. Bulan: Ramadan & Muharram
  8. Nama Serangga & Binatang: 27 x
  9. Lafaz Allah: 2,697 x
  10. Muhammad: 4 x
  11. Al-Qur'an: 68 x
  12. Injil: 68 x
  13. Taurat: 18 x
  14. Yahudi: 8 x
  15. Nasaara: 14 x
  16. Musa: 136 x
  17. Adam & Isa: 25 x
  18. Daud & Ya'kub: 16 x
  19. Luth & Yusuf: 27 x
  20. Ishak & Sulaiman: 17 x
Empat sahabat yang ditugaskan oleh Saidina Uthman RA untuk menulis semula Al-Qur'an ialah Zaid B Tsabit, Abdullah B Zubair, Sa'id B Ash & Abudurrahman B Harith. Ulama pertama yang meletakkan tanda titik dan baris untuk membunyikan setiap ayat Al-Qur'an ialah Abu Al-Aswad Ad-Duwali di zaman pemerintahan Muawiyah B Abi Sufyan.

Nabi mengambil masa hampir 13 tahun di Mekah untuk menanam aqidah ke dalam jiwa umat. Maka afdal lah kita sebagai ibubapa menanamkan aqidah kepada anak2 kita selama 13 tahun juga iaitu bermula tika umur mummayizz anak iaitu sekitar umur 5 tahun hinggalah umur anak mencapai 18 tahun. Membina aqidah ini ialah misi nombor satu yang mesti diutamakan. Pendidikan agama yang ditekankan. 

Kalau aqidah tidak kuat maka seseorang itu akan mudah goyang. Hari ini terdapat 17 juta umat Islam di Malaysia iaitu sekitar 60% daripada penduduk Malaysia yang berjumlah 28 juta itu. Macamana aqidah kita? 

Ustaz Ahmad Awang meletakkan daripada 10 juta umat Islam di Malaysia yang sudah akil baligh, paling tinggi pun anggaran hanya 25% yang solat fardhu cukup 5 x sehari semalam. Kerana apa? Kerana lemah aqidah. Pasal aqidah tidak di tanam, tidak begitu diajarkan. 

Sistem pendidikan arus perdana yang ada tidak menjurus ke arah itu, contohnya di sekolah rendah subjek pendidikan Islam hanya kurang daripada 15% jumlah masa kurikulum sukatan pelajaran. Itu pun tidak fokus kepada pengukuhan aqidah semata.

Aqidah yang dapat meyakinkan syahadah yang merupakan rukun Islam yang pertama. Ibarat membina sebuah masjid. Foundationnya itu sangat utama. Cerucuk yang dipasakkan ke bumi dan jeriji besi yang di konkritkan menjadi base yang kukuh dan padu. Kemudian barulah di sokong oleh tiang2 seri iaitu solat. Kita mesti pastikan keyakinan kebenaran yang mutlak hanya pada Allah. Allah sumber segala kebenaran. 

Kebenaran ini hanya di terima oleh sekitar 1,000 orang sahaja sepanjang 13 tahun dakwah Rasulullah di Mekah dan sekitar 2,000 orang tika Rasulullah berhijrah ke Madinah. Namun proses dakwah Rasulullah selepas hijrah dan kejayaan pembentukan kerajaan Islam Madinah telah mengubah segalanya dalam masa sekitar 10 tahun. Kuasa2 besar tika itu termasuk Quraish Mekah, Rom dan Parsi gagal menyekat kebangkitan Islam.

Justru bergerak ke hadapan dalam visi akhirat langkah terbaik ialah dengan melazimkan diri kita untuk membaca Al-Qur'an setiap hari. Jika kita target membaca satu mukasurat setiap hari maka in shaa Allah kita boleh khatam 604 surat Al-Qur'an itu dalam masa 604 hari iaitu sekitar 20 bulan. Jika kita dapat target satu juz setiap hari maka in shaa Allah dalam masa 30 hari kita dapat khatam 30 juzuk Al-Qur'an. Hendak seribu daya. Teguhkan azam, kuatkan semangat dan mohon kekuatan daripada Allah untuk melawan segala halangan yang ada.

Sempena hari  Jumaat yang mulia ini, kembalikan kegemilangan Islam iaitu dengan melazimkan diri dengan Al-Qur'an. Hari2 baca Al-Qur'an. Fahami, amalkan dan sebarkan mesej dakwah ke serata pelusuk dunia.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...