Wednesday, December 11, 2013

Air Minum

Apakah mukjizat? Mukjizat ialah sesuatu yang mencabar akal dan di luar pemikiran akal. Ia menongkah segala logik. Otak tak dapat nak kaji. Mukjizat itu bersifat arus perdana yang sesuai dengan keadaan semasa. Allah buang semua sebab. 

Tujuan mukjizat ialah untuk mencabar nafsu dan akal manusia yang bongkak dan sombong. Percaya kepada mukjizat adalah berkait dengan persoalan akidah iaitu ikatan kukuh simpulan tali agama Allah pada kehidupan. Putus tali agama maka berguguran segala nilai kehidupan lantas bergegas menuju kemusnahan.

Al-Qur'an adalah mukjizat yang hidup dan kekal wujud. Di dalam Al-Qur'an terkandung pelbagai mukjizat perubatan, mukjizat sejarah, mukjizat hukum-hakam, mukjizat sains, mukjizat ibadah, mukjizat ilmu dan seumpamanya. Allah mencabar minda supaya renung dan fikir akan kebesaran dan kekuasaan Allah. 

Cuba kita lihat mukjizat perihal air minuman yang Allah ceritakan dalam Surah Waqiah ayat 67-69:

[68]Selain dari itu, tidakkah kamu melihat air yang kamu minum?

[69]Kamukah yang menurunkannya dari awan (sebagai hujan), atau Kami yang menurunkannya?

[70]Kalau Kami kehendaki, Kami akan jadikan dia masin, maka ada baiknya kalau kamu bersyukur.

Dalam subjek geografi dulu kita diajar putaran kejadian hujan yang bermula daripada wap2 air laut berkumpul menjadi awan yang kemudiannya turun sebagai air hujan. Air inilah yang menjadi air minuman untuk manusia. Bersyukurlah Allah tidak turunkan air hujan itu masin macam air laut. Manusia tidak mampu membuat air minuman ini. Apa yang manusia buat ialah sekadar air kopi, air teh, dan seumpamanya. Tapi air minuman iaitu air puteh ini tidak mampu manusia buat. Itulah hakikatnya. Air hujan yang meresap ke bumi itulah di keluarkan untuk menjadi air minuman. 

Dua negara yang memang tidak cukup tadahan air hujan iaitu Oman dan Singapura pernah cuba memproses air laut dengan teknik sulingan demi untuk mencipta air minuman tapi mereka gagal. Apa yang terhasil tidak sesuai untuk dijadikan air minuman kerana pelbagai kesan sampingan yang membahayakan kesihatan. Air terhasil itu sekadar boleh digunakan untuk membasuh dan tujuan2 lain. 

Orang yang karam di laut, walaupun di kelilingi air laut tapi tidak dapat meminumnya. Jika banyak minum air laut akan termuntah balik. Air yang kamu minum? Kekal milik Allah. Al-Qur'an sebagai mukjizat sudah menceritakan ini lebih 1400 tahun dahulu. Kenapa kamu tidak patuh pada Al-Qur'an. Kenapa kamu tidak bersyukur?

Kita tahu perihal mukjizat para Nabi kerana diceritakan dalam Al-Qur'an. Cuba kita lihat salah satu mukjizat Nabi Ibrahim. Nabi Ibrahim telah memusnahkan seluruh berhala dan meletakkan kapak di berhala yag paling besar. Secara logiknya Nabi Ibrahim sepatutnya melarikan diri selepas kejadian itu untuk menyelamatkan diri. Tapi tidak malah bila di tanya baginda bertegas mengatakan tanyalah kepada berhala yang besar itu kerana kapak ada di tangannya. Baginda di tangkap. 

Orang kafir telah mengumpulkan segala berhala (tuhan2) mereka mengelilingi unggun api kerana tahyul kepercayaan mereka ialah tuhan2 mereka ini sudah tentu akan memastikan Nabi Ibrahim tidak terlepas daripada menerima balasan kerana menkhianati tuhan2 mereka. Segala kayu api terkumpul di bakar marak selama 40 hari. 

Pada logiknya Allah bisa menyelamatkan Nabi Ibrahim kekasih-Nya dengan menurunkan hujan bagi memadamkan api yang marak menyala itu. Tapi tidak. Itulah mukjizat, Allah buang semua sebab yang boleh dijadikan alasan untuk sesuatu itu daripada tidak berlaku. Allah telah memerintahkan api untuk menjadi sejuk dan tidak membakar hanya untuk Nabi Ibrahim. Itulah mukjizat.

Segala isi Al-Qur'an adalah wahyu Allah yang wajib kita patuh dan ikut. Kita lihat Surah Al-Fiil dan mukjizat Al-Qur'an ini:

[1] Tidakkah engkau mengetahui bagaimana Tuhanmu telah melakukan kepada angkatan tentera (yang dipimpin oleh pembawa) Gajah, (yang hendak meruntuhkan Kaabah)?

[2] Bukankah Tuhanmu telah menjadikan rancangan jahat mereka dalam keadaan yang rugi dan memusnahkan mereka?

[3] Dan Ia telah menghantarkan kepada mereka (rombongan) burung berpasuk-pasukan, -

[4] Yang melontar mereka dengan batu-batu dari sejenis tanah yang dibakar keras, -

[5] Lalu Ia menjadikan mereka hancur berkecai seperti daun-daun kayu yang dimakan ulat.

Tika Nabi SAW membacakan ayat ini, terpinga-pingalah Abu Jahal, Abu Lahab dan mereka yang seangkatan dengannya. Bagaimana Muhammad boleh tahu kisah serangan tentera bergajah ini secara begitu terperinci sedangkan tika peristiwa ini berlaku Nabi masih dalam kandungan ibunya? Tentu dia baca buku. Tapi Nabi tidak tahu membaca. Tentu ibu atau ayahnya atau datuknya bercerita kisah ini kepadanya. Tapi mereka sudah lama mati. Begitulah Allah buang semua sebab untuk lenyapkan segala ragu. 

Jadilah kita umat yang faham dan mengamalkan Al-Qur'an. Kukuhkan akidah. Hadiri majlis2 ilmu. Setelah Allah kurniakan kita Islam secara percuma, apakah kita nak jadi kafir? Apakah aku tidak mahu berpegang kepada tali Allah dan menyimpulkan kemas tali agama ini bagi memandu segala perlakuan dalam kehidupan bersyariat menuju redha Allah dan mencapai bahagia yang kekal di Syurga Firdaus?

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...