Thursday, January 10, 2013

Kenapa Pelik?


Abu Jahal dan Abu Lahab dulu tak dapat terima seruan Rasulullah kerana terpaksa melindungi kepentingan diri termasuklah pangkat dan harta walaupun dia tahu Rasulullah itu benar. 

Iblis dulu pun tidak sujud hurmat kepada Nabi Adam kerana angkuh dengan bangsa dan keturunannya walaupun dia sedar perintah sujud itu adalah perintah Allah. Iblis ujub dengan semangat asobiyah bangga bangsa dia dibuat dari api dan merasa Nabi Adam yang di buat dari tanah sebagai hina. Dia tidak sedar api yang marak boleh padam bila diliputi tanah.

Bila hati sakit dengan pelbagai penyakit termasuklah riak, sombong, takabbur, ujub ini maka binasalah diri. Manusia selalu sibuk mengubat penyakit fizikal seperti diabetis, darah tinggi, ghout, kolestrol tinggi dan jantung lemah tapi selalu lupa mengubat penyakit2 hati yang semakin hari semakin kronik.

Ramai manusia yang ikut perangai Iblis iaitu gagal mematuhi perintah Allah. Maka perangai2 Iblis ini bakal mengheret manusia ke lubang Neraka. Iblis kufur kepada Allah. Insaflah dan kembalilah kepada fitrah seorang hamba Allah iaitu mematuhi segala perintah Allah. Perintah Allah hanya dua iaitu suruhan dan larangan-Nya.

Manusia berlumba-lumba menguasai teknologi tapi akhirnya teknologi itu membunuh manusia. Manakah yang lebih penting teknologikah atau manusia yang menguruskan teknologi itukah?

Nilai sebenar manusia pada ilmunya namun kini mulia manusia ialah pada pembangunan fisikalnya, bangga dengan pangkat, harta dan bangunan. Sedangkan Islam tidak melihat kepada fizikal dan bangunan tapi pada manusia yang mengurus bangunan itu. 

Maka dalam sudut pembangunan insan kita kena rasa pelik bila perintah Allah tidak dipatuh. Yang kita tidak perlu rasa pelik ialah bila perintah Allah kita buat.

Namun kini perkara yang terbalik telah berlaku. Pabila kita lihat wanita tidak menutup aurat di jalanan, di ofis atau di kaca2 TV maka kita rasa biasa saja, tidak pelik lagi. Bila ramai manusia tidak peduli soal solat lagi, kita tidak rasa pelik? Bila zina berleluasa, tak ada rasa pelik?

Anak yang tidak patuh kata kita pun kita marah. Tapi kita ini duduk atas bumi Allah, tiba2 tidak patuh pada perintah Allah, bukankah pelik?

Kalimah syahadah pada ketuhanan dan kerasulan yang dilafaz di mulut dan di yakini pada hati telah memagar kita pada mematuhi syariaat agama. Manusia tidak dinilai pada bangsa dan keturunan tapi pada takwa dia. 

Kesilapan besar bila begitu mengutamakan soal bangsa. Melayu dulu iman kemudian. Bila cina nak rampas tanah melayu maka masing2 bangkit penuh semangat untuk bertindak, tapi bila Rasulullah di hina masing2 relax saja tak sanggup pun keluar rumah untuk menunjukkan kemarahan.

Perkara utama yang hendak dibina ialah takwa kepada Allah iaitu turut perintah Allah. Kenapa sering fikir benda lain yang suku-sakat. Fikir bila dilaksana hudud ramai melayu kudung tangan? 

Macam Iblis, bila aku sujud pada Adam maka dia fikir akan tercemar maruah aku. Kenapa tidak fikir itu perintah Allah. Aku kena patuh perintah Allah? Kenapa nak ikut Iblis? 

Macam Abu Jahal, kalau aku akui kenabian Muhammad maka hilang jawatan, pangkat dan darjatku?

Bumi ini bumi Allah. Marilah kita abadikan diri kepada Allah. Fokus kepada ketaatan kepada Allah. Pengakhiran kita nanti di akhirat sana. Segala perlakuan kita di dunia walaupun sebesar zarah tetap akan diambil kira untuk pembalasan. Mohon supaya Allah selamatkan kita di dunia dan di akhirat. Usah pelik lagi?

@@@

2 comments:

Cikli said...

Bahayanya sombong. Mintak dijauhkan Allah sifat ini yang negatif.

School Of Tots said...

TQ Cikli. Bersihkan hati kita daripada sifat sombong. Amiin.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...