Thursday, January 17, 2013

Kalimah Allah


Saya mendapat pencerahan daripada Ust Sabri Daud malam tadi perihal isu kalimah Allah yang hangat diperkatakan kebelakangan ini. Rupanya puak Yahudi dan Nasrani terlebih dulu menggunakan kalimah Allah ini dan cuba mengeklusifkan penggunaannya kepada puak mereka. Rintitan dakwaan ini berpunca pabila manusia beriman separuh-separuh bukan sepenuh.

Ayat al-Qur’an pada surah al-Baqarah ayat 139 jelas memberi gambaran ini.

Katakanlah (wahai Muhammad): "Patutkah kamu (hai kaum Yahudi dan Nasrani) membuat bantahan terhadap kami mengenai pilihan Allah dan pengurniaanNya?. Padahal Dialah Tuhan kami dan Tuhan kamu. Bagi kami (faedah) amal kami dan bagi kamu pula (faedah) amal kamu (kalau diikhlaskan), dan kami adalah (mengerjakan amal dengan) ikhlas kepadaNya.

Say: Will ye dispute with us about Allah, seeing that He is our Lord and your Lord that we are responsible for our doings and ye for yours and that We are sincere (in our faith) in Him?

***

Mungkin suasana sama yang sedang berlaku pada umat Islam kini yang jenis beriman secara berpilih, ambil yang disuka tinggal mana-mana yang tidak kena dengan selera. Hinggakan merasa begitu tercabar pabila ada puak lain mahu menggunakan kalimah Allah yang kita beranggapan eklusif milik puak kita. Kita takut ia akan di salah guna hingga boleh menggoncang aqidah lemah yang bertaburan di tanahair tercinta ini.

Sedangkan kelemahan asalnya ialah tanggung-jawab  dan amanah untuk mengukuhkan akidah umat oleh pihak berwajib dan kita sebagai orang yang mengaku Muslim, mungkin tidak terlaksana dengan sempurna atau sekadar melepas batuk di jalanan. 

Mesej dakwah yang mesti disampaikan yang merupakan amanah kesenambungan kerja-kerja Nabi juga acap terbengkalai oleh arus pembangunan materialistik yang sering menjadi matlamat hidup masakini. Hingga ramai manusia di luar sana yang mengaku beragama Islam tetapi bertahan sekadar pada nama atau iman yang senipis kulit bawang merah.

Memetik para 3 kenyataan pendirian rasmi IKRAM perihal isu ini yg ditandatangani Dr. Mohd Parid Sheikh Haji Ahmad selaku Presiden Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM) bertarikh 15 Jan 2013:

“IKRAM maklum bahawa terdapat kebimbangan di kalangan sebahagian masyarakat Islam bahawa jika diizinkan penggunaan kalimah “Allah” oleh selain orang Islam, pintu fitnah akan terbuka untuk memudahkan pengembangan agama Kristian, sekali gus memudahkan
usaha mengajak orang Islam yang lemah akidah kepada agama Kristian. Untuk menangani masalah ini, IKRAM berpandangan bahawa penyelesaiannya bukan dengan menghalang penggunaan kalimah “Allah” tetapi dengan melipatgandakan usaha bagi menangani kelemahan aqidah dan kejahilan umat Islam sendiri.”

Manusia ini punyai Pencipta yang sama iaitu Allah. Kita akur bahawa Nabi Adam kekal sebagai manusia pertama di dunia ini. Berkembang menjadi generasi demi generasi yang kesemua kita ini ada pertalian bau-bau bacang persaudaraan samada Muslim atau non-Muslim. Jika manusia yang masih belum mendapat hidayah Islam berhajat menggunakan kalimah Allah untuk merujuk kepada Tuhan, rasanya tiada masalah. Kerana Allah itu Tuhan kepada semua makhluk termasuklah manusia.

Masalah definasi mereka yang berbeza, itu masalah lain. Jika kita takut umat Islam yg lemah imannya ini keliru, maka kita sebagai pewaris kerja2 Nabi ini kenalah giatkan lagi usaha dakwah bagi manusia faham Allah itu ESA dan Islam itu syumul.

Semua yang berlaku ini dlm pengetahuan Allah belaka. Tetapkan pergantungan kepada Allah, tidak pada makhluk. InsyaAllah mungkin asbab publisiti perihal kalimah Allah ini, manusia akan terus Google dan tercari-cari kebenaran yang hakiki hingga hendaknya mengundang hidayah Allah.

Jika Islam itu agama yang benar maka biarkanlah manusia yang masih belum kembali kepada Islam itu mendapat ilmu dan pencerahannya supaya dia tidaklah kekal dalam kegelapan hingga akhir hayatnya. Usah kita takut kerana Allah itu yang Maha Berkuasa bukan kita hambanya yang kecil ini.

Mungkin kita boleh ambil iktibar perihal peristiwa Sept-11 yang mana publisiti kisah berkenaan yang asalnya untuk menggambarkan keburukan Islam bertukar kepada iklan kepada Islam itu sendiri hingga mengundang manusia ingin mengenal Islam yang akhirnya menjadikan Islam sebagai agama yang paling ramai penganut barunya dari kalangan orang barat sendiri berbanding dengan agama lain.

Perancangan manusia itu hebat dah, tapi perancangan Allah yang Maha Hebat. Akurlah pada hakikat ini, Segala yang berlaku pasti ada hikmahnya.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...