CLICK n GO

Tuesday, January 22, 2013

Ikhlas Itu Rahsia

Syukur atas nikmat Iman dan Islam. Moga2 beroleh kejayaan untuk taat kepada Allah, dapat tekun beribadah, istiqamah melakukan amal soleh dan mencapai matlamat takwa hingga memberi kejayaan di dunia dan akhirat.

Kita tahu kita ini lemah bangat, maka atasi kelemahan ini. Kita sedar kita ini selalu lalai, maka tepuk dahi dan celik minda berubah supaya tidak lalai lagi. Kita tahu kita ini banyak dosa, maka apa tunggu lagi untuk taubat pada Allah, mohon keampunannya? Apa boleh buat saya ini bodoh. Buang sifat bodoh itu, kena mengaji kena belajar. Jangan lagi ikut lemah diri. Kena jadi kuat.

Kena ada ilmu. Ibadah tanpa ilmu ibarat tanam pokok buah tapi tak keluar buah.  Ibadah tanpa ilmu ditakuti ditolak. Ilmu itu ibarat baja yang memberi hasil kepada ibadah, menyubur pokok dan melebatkan buah. Sebab ibadah orang alim orang berilmu ini walaupun nampak sikit tapi besar di sisi Allah. Ibadah membuka jalan untuk ke Syurga.

Bila ada ilmu mestilah beramal lakukan ibadah dan janakan usaha dakwah hinggalah tahap tertinggi berjihad menegakkan agama Allah. Kita tahu dah mengaji itu wajib belajar itu wajib, tapi tak nak mengaji tak nak belajar tu apa hal? Maka marilah sama2 suloh diri supaya dapat memelihara, mendidik dan membimbing diri memandu secara berhemah di jalan yang lurus.

Kita doa dalam bacaan surah al-Fatihah tidak kurang 17 kali sehari dalam solat2 fardu supaya Allah “Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.”

Sebelum wajib ada wajib. Contohnya sebelum wajib solat maka kenalah wajib belajar solat. Kita belajar tauhid dah lama dah tapi yang sadisnya masih gagal mentauhidkan Allah. Kena ubah. Belajar itu jalan kita. Jangan membesarkan tidur sebab tidur hanya dapat taik mata. Ada orang yang tidur tapi hatinya celik. Sehingga boleh mebezakan antara dosa dan pahala, nafsu dan syaitan.

Ikhlas itu rahsia. Jika diberitahu orang maka ia bukan ikhlas lagi. Ikhlas di hati ialah kosongkan hati selain Allah. Penuhi hati dengan Allah semata. Nawaitu kerana Allah. Ikhlas ialah menunggalkan Allah iaiatu mengesakan Allah. Qur’an sahaja yang benar. Allah sahaja yang Esa. Tiada sesuatu perihal makhluk dapat disamakan dengan Allah. Melihat Allah tidak dengan perantaraan makhluk. Jika Allah itu digambarkan sekian-sekian, maka itu bukan Allah.

Pelajaran perihal tauhid mesti di ulang-ulang sampai dapat faham. Bila difikir hebatnya barang yang dijadi maka kena fikir apatah lagi hebatnya penjadi. Maka kena fikir hebat pencipta kepada penjadi. Contoh kita tengok penduduk Malaysia seramai 28 juta ini, cop jari dia unik satu pun tak ada yang sama. Barang jadi yang hebat. Apa lagi penjadinya,tentulah Maha Hebat.

Barang buatan makhluk ni ada tempoh masa, lama-lama jemu. Tapi ciptaan Allah tak jemu kita.  Untuk jadi hamba Allah ini kena di mana-mana. Bukan setakat di masjid atau di depan orang. Di masjid aku ini hamba Allah, di rumah pun aku ini hamba Allah. Bila orang tak nampak pun, aku tetap hamba Allah.

Bersihkan hati daripada segala sifat tercela yang dikeji sehingga suci. Pencuci hati ini pun kenalah ada bahan pencucinya. Antara lain bahan pencuci yang efektif ialah taubat, zikir dan selawat. Setiap yang bersih tak semestinya cuci dan setiap yang suci sudah semestinya bersih. Maka pilihlah yang suci.

Ibarat nak potong rambut, kenalah cari jari jemari yang suci pegang kepala kita yang mulia. Kalau pemotong rambut orang kafir, mungkin tangannya bersih sebab basuh dengan sabun tapi tidak semestinya suci sebab mungkin dia pegang daging babi atau sentuh anjing atau berak tak basuh. Maka afdal lagi pilih tukang gunting rambut yang Islam.

Suloh diri aku ini umat Nabi? Dah cukup 1,000 kali aku selawat kepada Nabi hari ini? Kalau belum layakkah nak mengaku aku ini umat Nabi? Di Akhirat besok katanya nak bersama di sisi Nabi. Maka kenalah usaha dan menzahirkan kecintaan kepada Nabi. InsyaAllah sempena Maulid Nabi ini marilah azam untuk istiqamah selawat 1,000 kali sehari.

Ciri ikhlas ialah tidak mengharap pujian. Boleh puji tapi jangan lebih2. Kembalikan pujian kepada Allah. “Ish sedap bacaan Imam.” Alhamdulillah. Di hina sama di puji sama. Setiap kepandaian yang kita ada ini, semuanya daripada Allah belaka. Bila2 masa Allah boleh tarik balik.

Dunia ini ibarat syurga kecil. Semuanya bersifat sementara. Sedap yang dirasa itu bersifat sementara. Kalau tak ada sifat rasa maka tiada lagi nikmat makan itu. Rasa masam atau rasa manis, kedua-dunya nikmat. Maka syurga besar itu ialah di Akhirat. Nikmat yang kekal. Maka carilah bekal supaya dapat bawa ke Akhirat.

Kena faham bahawa setiap amal soleh yang dilakukan ini, yang terimanya Allah. Maka kenalah consisten dan istiqamah iaitu di depan orang pun sama di belakang orang pun sama. Di sini sempurna di rumah pun sempurna. Kena rasa kamu dilihat. Jangan jadi hamba Allah yang meragui aku ini hamba Allah.

Seseorang yang menuntut redha Allah maka dunia pun dia dapat akhirat pun dia dapat manfaatnya. Contoh bila saya khidmat kepada ayah saya dan niat saya untuk mendapat redha Allah. Maka saya akan dapat kedua-duanya iaitu redha ayah dan redha Allah.  Sekiranya kamu mengajar agama jangan mengharap upahnya. Tapi kalau orang bagi ambil. Rezki Allah sudah tentukan.

Kenapa berubah? Kerana Allah. Jika dulu kaki perempuan, sekarang tidak lagi kaki perempuan. Kerana apa? Kerana cacat sebab accident. Kenapa bukan lagi jadi kaki maksiat? Kerana uzur. Maka itulah yang kamu dapat. Tiada nilaian di sisi Allah. Jangan sampai ada tersirat niat lain selain kerana Allah. Nak hijrah kepada kebaikan mesti nawaitu kerana Allah.

Nak sampai kosongkan hati memang susah. Kena latih. Banyak sebut Allah. Ikhlas itu rahsia. Lupakan kebaikan kamu kepada orang dan lupakan kejahatan orang kepada kamu. Ingat hanya Allah dan kematian. Ulamak bedah hati kita dan kita rasa sakit sebab kita ini berpenyakit.  Apa jua yang Nabi kasih maka Syaitan akan benci. Sama2lah kita suloh diri masing2. Semoga jalan kita benar.

@@@

2 comments:

Gombug said...

Connectify: Teknologi perisian tentera kini untuk pengguna bagi perkongsian internet. Sebagai contoh katakan rakan sebilik anda mempunyai komputer riba yang disambung ke talian internet manakala komputer riba atau tablet anda tidak mempunyai sambungan internet, maka perisian inilah yang anda perlukan. Baca selanjutnya...



Pengasas Blackberry hilang jawatan kerana para pelabur. Jawatan Ketua Pegawai Eksekutif(CEO) yang disandang bersama oleh Mike Lazaridis dan Jim Balsillie kini terpaksa akur dengan tekanan dari para pelabur syarikat mereka untuk melepaskan jawatan mereka. Walaupun mereka berdua bersama sama adalah pengasas bersusah payah membangunkan syarikat ini pada awalnya tetapi mereka terpaksa melepaskan jawatan tersebut kepada Thorsten Heins. Keputusan itu sekali gus menamatkan perkongsian kepimpinan selama dua dekad oleh Mike Lazaridis dan Jim Balsillie yang juga pengasas syarikat telekomunikasi itu selepas bergelut untuk bersaing dengan Apple dan Google.
Baca selanjutnya...



Ketua Pegawai Eksekutif(CEO) Teknologi Maklumat Terteruk: Terdapat beberapa individu yang disenaraikan oleh readwriteweb.com di antara ketua pegawai eksekutif(CEO) yang paling teruk bagi peneraju industri teknologi maklumat.Baca selanjutnya...



Telefon pintar berteknologi Android kini turut sama 'berperang' di medan peperangan untuk membantu tentera dengan mengenal pasti lokasi laluan & pasukan yang lain serta membantu membina taktikal sistem pertahanan pasukan. Pihak tentera Amerika Syarikat telah melancarkan versi terbaru prototaip yang diberi nama Army Software Marketplace iaitu sebuah laman web yang menyediakan muat turun aplikasi perisian bagi peranti yang telah disahkan di dalam rangkaian tentera. Baca selanjutnya...



Telefon pintar Sony Ericsson Xperia tawarkan kapasiti 50GB simpanan secara percuma. Pihak Sony Ericsson telah melancarkan promosi bagi pemilik Xperia yakni ruang simpanan berkapasiti sebanyak 50GB secara percuma berasaskan teknologi cloud storage.Baca selanjutnya...

School Of Tots said...

Nak sampai kosongkan hati memang susah. Kena latih. Banyak sebut Allah. Ikhlas itu rahsia. Lupakan kebaikan kamu kepada orang dan lupakan kejahatan orang kepada kamu. Ingat hanya Allah dan kematian. Ulamak bedah hati kita dan kita rasa sakit sebab kita ini berpenyakit. Apa jua yang Nabi kasih maka Syaitan akan benci. Sama2lah kita suloh diri masing2. Semoga jalan kita benar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...