Friday, February 01, 2013

Rahmat Allah

Selagi ikhtiar tidak bersatu dengan izin Allah maka ia akan gagal. Kenapa kita boleh bangun satu ketika untuk bertaubat? Allah yang gerakkan. Pabila Allah memberikan kepada kamu maka Allah nak tunjukkan Dia yang berkuasa memberi. Maka kita wajar tamak untuk mendapat rahmat dan maghfirah Allah. Apa-apa ikhtiar dan usaha yang kita buat tidak memberi bekas apa-apa kalau Allah tidak izin.

Yang paling dekat ialah Allah. Maka mohon pertolongan daripada Allah, bukan sesama makhluk. Selain daripada Allah adalah makhluk belaka, ciptaan Allah belaka.Yang paling dekat dengan kita pada hakikatnya ialah Allah. Pabila tenggelam dengan ujian di dunia, maka ini juga adalah rahmat Allah.

Bumi yang terhampar ini dan kejadian malam dan siang yang silih berganti ini adalah antara bukti nyata untuk kita mengenal Allah. Apakah kamu kenal Tuhan kamu? Manusia di maqam maqrifat sudah tidak berhajat kepada bukti dan dalil. Bilal Bin Rabah pabila menerima Islam terus beriman dengan yakin hatta di kala dia di siksa hebat namun iman dia tidak sekali tergugat. 

Sebut saja ajaran daripada Rasulullah maka terus yakin. Rasulullah adalah asbab mengenal Allah. Orang yang berada di maqam syariaat perlukan bukti dan dalil melalui perantaraan Rasulullah. Di saat Allah tidak memberi, Allah tunjukkan Dia Maha Berkuasa. Hati hendaklah takut tidak diberi peluang untuk duduk dalam keadaan begitu hingga akhir hayat. Ada manusia yang perlu pada bukti lagi dan ada manusia yang tidak perlu kepada bukti lagi. 

Allah mengajar Nabi Nuh membuat kapal dan mengajak umatnya naik kapal itu untuk selamat daripada segala ujian dan bala Allah. Sebagaimana umat Nabi Nuh maka umat Nabi Muhammad SAW yang nak selamat kenalah naik dan berada dalam kapal Nabi Muhammmad. Seluruh kehidupan berada dalam lautan bergelora maka bila berpegang teguh atas ajaran Nabi Muhammad SAW maka dapat selamat. 

Dengan rahmat Allah memberi hidayah kepada hamba-Nya. Semoga kita ini terlindung dari kemusnahan dengan perlindungan rahmat Allah. Maka dihujungnya dapat masuklah syurga dengan rahmat Allah. 

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...