Friday, December 23, 2011

Betulkan Yang Biasa & Biasakan Yang Betul

Kerja itu ibadah tapi bersyarat. Syaratnya ialah nawaitu kerana Allah dan bersungguh-sungguh membuat yang terbaik. Setiap kebaikan itu ibadah sebenarnya. Antara salah faham yang timbul ialah menganggap ibadah itu ialah pergi masjid atau solat, puasa, zakat & haji sahaja. Sebenarnya pergi kerja itu adalah satu amal yang merupakan satu ibadah juga.

Bukankah peranan utama manusia di dunia ialah menjadi hamba Allah sekaligus menjadi khalifah Allah? Maka ia menuntut pengabdian 100% kepada Allah 24 jam sehari semalam itu. Iaitu merangkumi semasa di masjid, di rumah, di pejabat, di jalanan, semasa beriadah atau bersosial. Islam itu ialah mentauhidkan Allah dan mengikuti segala ajaran Rasulullah SAW.

Perkara baik yang sesuai pula dengan fitrah manusia adalah ibadah. Manakala perkara buruk yang memang bertentangan dengan fitrah manusia adalah maksiat. Ibadah ini adalah pengabdian dengan tunduk dan merendah diri pada Allah dengan hati yang ikhlas dan cara2 yang menepati syariat.

Ibadah dapat dibahagikan kepada dua iaitu ibadah khusus dan ibadah umum. Ibadah khusus itu ialah fardu ain seperti solat, puasa, zakat, haji dsb & fardu kifayah iaitu contohnya menjadi arkitek, doctor, urus jenazah, pilot, dsb. Ibadah umum pula ialah merupakan perkara harus yang diniatkan kerana Allah SWT termasuklah juga perkara2 sunat.

Kerja itu ibadah dan ia meningkatkan martabat insan. Letih kerana bekerja itu akan mengundang keampunan daripada Allah SWT. Soal berjaya atau tidak pada sesuatu pekerjaan bukan soal kita tetapi yang penting ialah berusaha untuk mencapai yang terbaik. Antara rukun2 pekerjaan yang mesti dipatuhi ialah orang yang bekerja itu baragama Islam, jenis pekerjaan yang halal, niat yang ikhlas, mulakan kerja dengan menyebut nama Allah, tekun, bersungguh, dengan unsur penyelesaian maslahah ummah. Pekerjaan yang haram hanya dibolehkan jika darurat. Contohnya upah tembak babi yang merusakkan tanaman di kebun itu halal hukumnya, tapi mengambil hasil dengan menjual babi yang ditembak itu haram hukumnya.

Kerja itu menjadi ibadah dengan ciri2 taqwa iaitu tidak menangguhkan perkara2 fardu, bekerja secara ukhwah, membuat keputusan dengan perbincangan dan syura, dan tidak melakukan pembaziran. Disertai pula dengan nilai2 peribadi seperti ikhlas, amanah dan jujur. Nilai2 ynag menguntungkan pelanggan seperti value for money, tidak mencekik darah dan melayan pelanggan dengan senyuman.

Kerja itu ibadah apabila diterapkan dengan nilai2 kepimpinan seperti adil, berani, syura dan tolong menolong termasuklah nilai2 professional dan produktiviti. Yang paling penting ialah nilai2 agama seperti syukur dan qonaah. Syukur dengan pekerjaan kita kerana ada orang yang tiada kerja atau menganggur sekian lama. Qonaah mengajak kita besederhana tapi sempurna.

Jadilah seperti tangan yang sentiasa tolong menolong. Tangan kiri buka paip untuk basuh tangan kanan. Tangan kiri angkat pinggan untuk tangan kanan letakkan makanan. Lepas makan tangan kiri gosok tangan kanan dengan sabun dan basuh sampai bersih. Bila masuk jamban, tangan kanan cucur air dan tangan kiri tolong basuh berak.

Bila dok bersiap, tangan kanan letakkan cincin zamrud yang harga rm900 ke jari di tangan kiri. Kemudian tangan kanan letakkan jam Tissot yang berharga RM780 tu ke tangan kiri. Walau nampak kerja tangan kanan lebih baik tapi tangan kiri juga berkongsi kebahagiaan. Begitulah semangat dan etiqa yang hendak kita pupuk agar sesuatu pekerjaan itu dapat berlangsung dengan baik mengikut syariaatnya.

Berbeza pula dengan tabiat kaki yang asyik berlumba-lumba melangkah. Pantang kaki kiri melangkah kaki kanan pun tak mau kalah. Bila tersepak batu hingga tubuh jatuh ke tanah, nasib baik ada tangan untuk menahan. Kalau tidak berdarah muka atau pecah hidung gamaknya terhantuk batu. Tangan yang luka sedikit itu di seluk kedalam poket supaya tidak nampak luka atau benjolnya. Begitulah kita ini pada urusan kerja atau rumahtangga, kalau ada sedilit sebanyak masalah atau kecacatan usahlah di hebah keserata tempat. Carilah penyelesaian secara berhemah. Kalau harapkan kaki tadi habis benjol kat muka, payah nak disembunyikan lagi. Setiap berjumpa orang terpaksa menceritakan apa yang berlaku tadi apabila ditanya, agak memalukan.

Ada seorang pemuda membeli kuih cucur udang RM1 daripada seorang pakcik. Bila balik ke rumah bengang dia kerana tak ada seekor udang pun pada cucur udang tadi. Maka dengan kebengangannya yang meluap-luap terus dia memecut kapcai RX5 nya ke gerai pakcik tadi. Dihamburkan kata2 yg kurang enak perihal dia rasa tertipu kerana kes tak ada seekor pun udang dalam cucur udang yang dia beli. Pakcik tadi pun panas cuping telinga juga.

Kata pakcik tadi, “ Engkau ni betullah tak bersyukur, kalau engkau nak udang cakap je, aku boleh bagi 4, 5 ekor tak ada masalah. Sepatutnya engkau makan je cucur udang tu, tentu dah kenyang sekarang. Ni dak datang ke sini marah2. Dahlah penat badan, abis minyak motor lagi…ish ish budak ni. Hang tau dak kuih cucur badak? Hang ada pernah jumpa badak kat kueh tu? Tak ada kan. Kalau hang pi Kelantan lagi la pulak…kueh taik itek, ada hang jumpa taik itek dalam kueh tu? Hang ni patut bersyukur la sikit. Hang beli pun RM1 je…hey budak ni, aku lepuk sebijik baru tau.”

Moral of the story kena banyak bersyukur dalam hidup. Kalau balik umah isteri belum masak nasi, relax je, kena bersyukur walau nasi tak ada. Yang penting isteri masih ada, kerana setengah orang tu isteri dah tak ada, dah mati atau dah lari.

Ada kawan tu bangun pagi nak pi kerja, tengok2 empat-empat tayar keretanya dah hilang, kena kebas malam tadi. Bengang betul dia. Tapi ada kutu sebelah tu sound, “Takpe la bang, nasib baik tayar je hilang, kalau depa kebas kereta sekali, lagi nayaa.” Betul jugak tu. At least pi kedai boleh cari tayar second hand. Jadi yang penting sabar.

Allah akan terus memberikan ujian demi ujian kepada orang yang beriman. Itu tanda sayang Allah SWT pada orang yang beriman. Semoga kita akan terus maju dan faham hakikat untuk mancapai tahap taqwa.

Betulkan yang biasa dan biasakan yang betul. Apa maknanya? Saya bagi contoh mudah. Kalau kita ni biasa sampai ofis pukul 8:30 pagi. Kita kena betulkan yang biasa itu. Macamana kita nak betulkan? Datanglah awal sikit supaya sampai ofis sebelum pukul 8:15 pagi. Sebab waktu pejabat bermula pada pukul 8:15 pagi. Bila dah betul, maka biasakan dengan yang betul itu. Ada faham?

Betulkan yang Biasa & Biasakan yang Betul. Barokah akan tiba dalam setiap pekerjaan kita. Maka kerja akan jadi ibadah, insyaAllah.

@@@

2 comments:

Cikli said...

cekodok takde kodok tak marah pulak. dalam nasihat pun ada lawak. memang geng ustaz azhar idrus.

School Of Tots said...

TQ Cikli. Ust Azhar mlm tahun baru ni ada di Dataran Shah Alam.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...