Wednesday, May 18, 2011

Jasa Guru

Selamat Hari Guru buat seluruh warga guru yang menyemai bakti mendidik anak didik sehingga menjadi orang yang terdidik. Pendidikan itu berterusan sepanjang masa hinggalah ajal menjemput. Para pendidik penuh berjasa dalam kehidupan kita semua. Para pendidik yang mendidik anak didik mereka penuh ikhlas kerana Allah untuk melihat anak didik menjadi manusia alim yang faham ilmu dan baik akhlak, maka ganjaran pahala dari Allah pada setiap ilmu bermanafaat yang dicurahkan tanpa jemu itu.

Tidak dinafikan ramai juga guru yang mengajar sekadar untuk makan gaji. Namun profession guru ini adalah sesuatu yang amat mulia. Malah sekiranya ilmu yang diajar itu merupakan ilmu yang bermanafaat dan di amalkan oleh anak murid maka pahalanya akan berterusan walaupun guru itu sudah meninggal dunia dan berada di alam barzakh. Hebat bukan?

Hari Guru disambut pada 16 Mei setiap tahun sebagai penghargaan kita semua kepada para guru. Enam objektif Hari Guru yang digariskan dalam laman web rasmi Kementerian Pelajaran Malaysia:





  1. Menitikberatkan peranan guru dalam pembinaan kebangsaan (termasuk perpaduan dan integrasi), pembangunan negara dan perkhidmatan kepada masyarakat.


  2. Menarik perhatian ibubapa, murid dan orang ramai kepada peranan penting kaum guru dalam masyarakat Malaysia.


  3. Memupuk perasaan perpaduan ikhtisas dan muhibah di antara guru.


  4. Meninggikan martabat dan taraf guru dalam masyarakat.


  5. Memberi peluang untuk memajukan kecekapan guru melalui seminar-seminar, persidangan-persidangan, dan sebagainya yang diadakan pada Hari Guru.


  6. Menilai secara objektif peranan guru dengan berlatarbelakangkan Malaysia dan mengambil langkah-langkah supaya peranan itu lebih berkesan.



Setiap kita punyai guru-guru yang pernah mendidik kita bermula di zaman sekolah tadika, sekolah rendah, sekolah menengah, dan universiti. Kemudian di alam pekerjaan pula kita di dedahkan dengan pelbagai kursus dan latihan yang juga di kendalikan oleh para pendidik ataupun pakar dalam bidang mereka untuk menyampaikan ilmu. Di surau dan masjid pula para guru atau daei' menyampaikan ilmu dalam sessi kuliah maghrib, kuliah subuh, tazkirah jumaat, tazkirah ramadhan, kursus2 dan worksyop.




Ibu-bapa juga adalah guru terawal kita yang mengajar erti kehidupan semenjak kita bayi lagi. Bagi saya, ayah saya walaupun tidak kaya dari segi harta benda tapi kaya dari segi ilmu apabila menitik beratkan perihal ilmu semenjak saya kecil lagi. Dia sanggup memberikan perhatian khusus kepada saya dalam bidang akademik dan mendisiplnkan saya untuk berjaya terutamanya pada peringkat sekolah rendah hingga saya terpilih untuk melanjutkan pelajaran ke sekolah berasrama penuh. Namun jasanya yang paling hebat ialah mengajar saya mengaji Al-Qur'an. Berkat jasanya itu saya mampu membaca Al-Qur'an dengan baik, Alhamdulillah.




Kadang-kadang kita lupa jasa-jasa guru kita. Hinggakan kita juga sudah lama lupa nama guru-guru yang pernah mendidik kita. Mungkin ada nama beberapa orang guru sahaja yang masih melekat dalam memori kita pada hari ini. Jarang rasanya kita menyimpan senarai lengkap nama guru-guru yang pernah mendidik kita di zaman persekolahan dulu sehinggalah ke peringkat universiti atau kolej.




Antara yang masih melekat dalam kepala saya ialah Cikgu Abdullah (panggilan popular nya Cikgu Loh) yang mengajar ketika saya berada di darjah 4 atau 5 di sekolah rendah 37 tahun yang lalu. Dia mengajar subjek Bahasa Malaysia. Apa yang menarik ialah dia suka bercerita tentang pelbagai kisah termasuklah hikayat2 lama, cerita dongeng, dan kisah-kisah lucu. Gaya penyampaiannya memang hidup dan menggamit perhatian para pelajarnya. Apatah lagi di zaman itu sumber hiburan sangat terhad. Malah set-set TV pun masih jarang kewujudannya di kampung. Hari ni Cikgu Loh bercerita cerita orang minyak, esok dia bercerita pasal Singapura dilanggar todak, minggu depan dia bercerita pasal Hang Tuah, cerita pontianak, batu belah batu bertangkup, ish ish memang hebat. Pendek kata kami semua memang menanti slot Cikgu Loh. Kelas Cikgu Loh tidak boring. Di mana Cikgu Loh? Entahkan hidup entahkan mati. Terima kasih Cikgu Loh dari saya. Saya doakan Cikgu Loh berbahagia walau di mana berada.




Juga di sekolah rendah saya masih ingat kepada Cikgu Ainodin. Dia berasal dari Perak dan pandai bermain bola dan hoki. Tak silap saya dia mengajar matematik dan pendidikan jasmani. Masa tu dia masih bujang dan hidup pula di perantauan maka banyak masanya di curahkan kepada para pelajarnya. Antara yang mendapat perhatiannya ialah saya. Selepas saya tinggal di asrama di peringkat sekolah menengah, dia masih bertanyakan khabar saya dari emak dan ayah saya setiap kali berjumpa mereka. Bagi saya dia adalah contoh guru yang sangat dedikasi dengan tugasannya sebagai penddik dan sanggup keluar dari batasan tugas demi membantu pelajarnya terutamanya yang datang dari keluarga kurang berada termasuklah saya. Terima kasih Cikgu Ainodin atas segala jasamu yang tidak ternilai harganya bagiku.




Di sekolah menengah saya masih mengingati Ms Chan yang mengajar Kimia, Cikgu Faridah dan Ahmad Ibrahim yang mengajar BM, Pak Widoyo yang mengajar Biologi, Cikgu Bahar mengajar PJ, Cikgu Hamdi mengajar Geografi, Cikgu Sabar mengajar Seni Perusahaan, Cikgu Mat Soyong mengajar Matematik, siapa lagi ya? Hanya itu yang masih kekal diingatan. Terima kasih semua.




Semasa di Universiti, ish ish ...seorang pun saya tak ingat nama mereka? Apa sudah jadi, apakah belajar sekadar untuk lulus periksa?




Kini para guru saya adalah Ustaz2 yang mengajar di slot kuliah2 maghrib di Masjid As-Salam, Surau Al-Faaizeen, dan syarikat tempat saya bekerja. Antaranya Ustaz Ayub, Ustaz Zahidi, Ustaz Wan Samsuddin, Ustaz Abu Bakar, Ustaz Halim, Ustaz Azhar, Ustaz Shahrom, Ustaz Hakam, dan Ustaz Nazri. Di Radio dan video yang menjadi guru kegemaran saya ialah Ustaz Samsuri, TGNA, Ustaz Kazim Elias, dan Ustaz Zahazan. Tokoh luar negara pula ialah Zakir Naik, Nouman Khan, Rahim Green dan Ahmad Deedat.


Guru-guru di sekolah kini mungkin melalui cabaran yang berbeza jika dibandingkan dengan zaman saya 20 atau 30 tahun yang lalu. Pelbagai masalah sosial dan penyakit masyarakat telah berleluasa. Malah kemudahan internet, hiburan elektronik, dan media sosial mempunyai pengaruh yang besar dalam kehidupan remaja dan para pelajar. Maka method penyampaian dan isi ilmu itu mestilah dapat di hubung kaitkan dengan suasana hari ini agar ia tetap menjadi relevan dan mudah di terima. Janganlah sekadar mengajar teori atau fakta sejarah semata. Cubalah ajar erti kehidupan, tujuan hidup, kemahiran hidup, skil 'street smart' dan pertahanan diri. Dan yang paling penting ilmu agama yang menekankan akidah yang jitu, akhlak yang terbaik, dan jatidiri yang mantap.

Galakkan budaya membaca dan mencintai ilmu. Ilmu Allah ini luas. Jangan limitkan pencarian ilmu. Galakkan projek2 kretif, banyakkan ekspresi diri, banyakkan latihan 'presentation skill' dalam kelas, bercerita dan 'public speaking'. Ingatlah seseorang yang bijak namun gagal menyampaikan ilmunya dengan baik kerana skil komunikasi yang lemah maka dikhuatiri menyebabkan dia dianggap lemah bila berdepan dengan orang. Bijak sekadar di kertas peperikasaan tetapi mempunyai hujah dan pegangan yang longgar apabila berdepan dengan masyarakat. Sekali lagi - Selamat Hari Guru !!

@@@

6 comments:

Wan Sharif said...

Sama samalah kita menghargai insan yang bernama guru..
The other day ada orang besar politik kata nak bagi sesuatu pada warga guru.. Did I missed something?.. ;)))

Cikli said...

guru pelita zaman

HaDi said...

Guru umpama pelita yang menerangi hidup insan....
Hilang pelita,,sesatlah jalan kita...

School Of Tots said...

TQ Wan Syarif. Ramai juga guru yg jadi orang politik. Ada juga yang mempolitikkan profesion guru. Dan ramai juga guru yang jadi mangsa politik. Acap kali juga orang politik berjanji itu dan ini kepada guru. Nampaknya guru dan politik ni agak rapat juga macam mee dgn maggi.

School Of Tots said...

TQ Cikli. Guru ibarat lampu kalimantan...Kilowat rendah tapi menerangi ruang yg luas.

School Of Tots said...

TQ Hadi. Guru adalah profesion yg mulia. Mulia guru kerana profesionnya. Mulia profession kerana gurunya. Sekiranya dipayungi rahmat Allah.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...