CLICK n GO

Saturday, May 21, 2011

Tak Kenal Maka Tak Cinta

Kenapa kita takut harimau? Kerana kita kenal sifat2 harimau yang garang, pemangsa, dan ganas. Kalau kita tak kenal harimau maka kita rasanya tak takut. Dalam kepala kita sudah jelas gambaran harimau itu dengan kuku tajam, taring panjang dan kulit berbelang. Kalau kita berada di pinggir hutan dan ternampak bekas tapak kaki harimau sahaja pun maka akan terdetik rasa gerun di jiwa. Mungkin kita akan meninggalkan tempat itu dengan kadar segera. Apatah lagi bila mendengar harimau mengaum. Tak kenal maka tak takut, samalah juga tak kenal maka tak cinta.

Awal agama adalah mengenal Allah. Sifat-sifat Allah yang wajib diketahui oleh orang Islam yang terkandung di dalam al-Quran berjumlah 20 sifat. Termasuk juga sifat-sifat Mustahil yang wajib diketahui.


  1. Wujud ertinya : Ada , dan mustahil bagiNya bersifat tiada



  2. Qidam ertinya : dahulu atau sedia . Mustahil bagiNya bersifat ‘ baharu



  3. Baqa’ ertinya : kekal . Mustahil bagiNya bersifat “ Fana” atau “sementara”



  4. Muhkalafafuhi Li’l Hawaditsi , ertinya :Berlainan Ia dengan segala yang baharu. Dan mustahil bagiNya bersifat “sama dengan segala yang baharu”.



  5. Qiyamuhu Bi Nafsihi , ertinya :Berdiri Ia dengan sendirinya. Dan mustahil bagi Allah “ berdiri dengan lainNya”



  6. Wahdaniyah , ertinya :Maha Esa . Dan mustahil bagi Allah bersifat “ berbilang”.



  7. Qudrat , ertinya :Maha Kuasa . Dan mustahil baginya bersifat “ lemah”



  8. Iradat , ertinya : Maha menentukan . Dan mustahil bagiNya bersifat “ terpaksa “.



  9. Ilmu,ertinya :Maha mengetahui . Dan mustahil bagi Allah bersifat “ jahil” atau “ bodoh”.



  10. Hayat , ertinya :Maha Hidup. Dan mustahil bagi Allah bersifat “ mati”.



  11. Sama’ , ertinya : Maha mendengar . Dan mustahil bagiNya bersifat “ pekak”.



  12. Bashar , ertinya :Maha melihat . Dan mustahil bagiNya bersifat “ buta”.



  13. Kalam , ertinya :Maha Berkata-kata . Dan mustahil bagiNYa bersifat “ Bisu “.



  14. Kaunuhu Qadirun ertinya : Keadaan Allah yang Maha Berkuasa . Dan mustahil baginya berkeadaan “ lemah”



  15. Kaunuhu Muridun , ertinya : Keadaan Allah Yang Maha Menentukan . Dan mustahil bagiNya berkeadaan “ terpaksa “.



  16. Kaunuhu ‘alimun , ertinya : keadaan Allah Yang Maha Mengetahui . Dan mustahil bagi Allah berkeadaan “ bodoh”.



  17. Kaunuhu Hayyun , ertinya : Keadaan Allah yang Maha Hidup. Dan mustahil bagiNya berkeadaan “ Mati”.



  18. Kaunuhu sami’un , ertinya : Keadaan Allah Yang Maha Melihat . Dan mustahil bagiNya berkeadaan “buta”



  19. Kaunuhu Bashirun , ertinya : Keadaan Allah Yang Maha Melihat . Dan mustahil bagi Allah berkeadaan “ buta “.



  20. Kaunuhu Mutakalimun , ertinya: Keadaan Allah yang Maha Berkata-kata. Dan mustahil bagiNya berkeadaan “ Bisu”.

Semasa hendak menjemur kain basuhan di ampaian tadi saya bertanya anak saya, "Kenapa Papa suka jemur kain?" apabila anak saya itu liat untuk menjemur kain walupun sudah di suruh beberapa kali kerana masih sayang meninggalkan diri dari pembaringan atas sofa empuk di ruang tamu kerana khusyuk membaca novel Gelora Jiwa karya Aisya Sofea. Anak saya tersengih-sengih macam kambing orang asli dan tak gheti nak jawab apa. Saya pun menjawab soalan saya sendiri, "Sebab nak suruh kain tu kering." Saya pun bagi nasi tambah, "Sebab kalau kita tak jemur, maka kain basuhan yang kita keluarkan dari mesin basuh tak mau kering sendiri."

Kembali kepada tajuk posting ini iaitu Tak Kenal Maka Tak Cinta, dalam pengajian tauhid atau usuluddin, tok guru sentiasa mengingati agar kita punyai keyakinan yang kukuh, jawaban yang jitu pada setiap soalan berkaitan aqidah. Tidak mau jawaban yang goncang. Apatah lagi was-was dan ragu-ragu. Aqidah yang jitu menunjukkan keyakian yang padu pada Allah yang satu.

Sejauh mana kita mengenal Allah? Kalau kita mengenal Allah, maka tidak timbul lagi tabiat melengah-lengahkan solat, malas untuk menutup aurat, atau tak ambil kisah bila azan dilaungkan. Atau mempersendakan hukum-hakam Allah. Apabila disebut sahaja nama Allah, maka rasa gerun dan gementar dalam jiwa, rasa rindu dan cinta. Kita yakin berbuat sesuatu kerana perintah Allah. Kita nekad meninggalkan sesuatu kerana larangan Allah. Kita Taqwa. Barulah kita kata Aku Kenal Aku Cinta, kerana Tak Kenal Maka Tak Cinta.

@@@

4 comments:

Wan Sharif said...

Benar dan benar belaka:)

School Of Tots said...

TQ Wan Sharif. Bekenalan dgn Pencipta.

luahfikiran said...

SALAM,
SINGGAH KALI PERTAMA DAN AKAN DATANG LAGI. BAGUS N3 INI. DI JEMPUT KE PERJUMPAAN BLOGGER PADA 18 DIS NANTI

School Of Tots said...

TQ luahfikiran...rasa2 mcm pernah tengok Tuan ini, tapi di mana ya?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...