CLICK n GO

Saturday, May 14, 2011

Apa Impian Anda?


"Apa impian anda?", tanya saya. "Saya nak rumah bungalow", jawabnya. "Berapa harganya?", tanya saya. "Lingkungan RM4,000,000", jawabnya. "Jadi apa usaha dan perancangan anda?", tanya saya. "Saya akan berkerja keras dan berniaga mengumpul wang mulai dari sekarang", jawabnya.

Apa pula impian anda? Apa matlamat hidup ini sebenarnya? Tidak dijadikan jin dan manusia itu melainkan untuk beribadah kepada-Ku. Rasanya kita pernah dengar ungkapan itu tapi dimana ya? Dipendekkan cerita memang benarlah segala apa yang kita lakukan di muka dunia yang fana ini sebenarnya beruntung kalau ia terkategori sebagai ibadah kepada Allah, 24 jam sehari semalam. Kerja kerana Allah, makan minum kerana Allah, bergaul kerana Allah, mendidik anak-anak kerana Allah, bersilaturahim kerana Allah, berdakwah kerana Allah.

Sifat hamba ialah patuh pada perintah tuannya. Kalau kita ini hamba Allah, maka kenalah kita patuh pada perintah Allah, supaya kita mendapat redha Allah. Agar dengan redhanya Allah itu maka melayakkan kita mendapat nikmat Syurga Allah di alam akhirat yang kekal abadi itu.

Yang peliknya kita ini ialah menjadi hamba kepada wang ringgit dan harta benda, hamba kepada boss dan kerja, sehingga lupa yang mana halal yang mana haram, yang mana wajib yang mana harus. Kita juga lupa bahawa hidup di dunia ini sementara sahaja dan segala yang kita miliki akan ditinggalkan. Kadang tu mesyuarat berlanjutan melepasi waktu solat maghrib, tapi masing2 diam membisu tak berani nak bersuara, "Boss, kita break untuk solat maghrib dulu." Prioriti kita dunia nampaknya. Kita buta kepada akhirat.

Berbalik kepada impian untuk memiliki sebuah bungalow idaman tadi. Bukan senang nak dapat benda istimewa itu. Ia perlukan usaha dan wang ringgit yang banyak. Jika tidak, setakat dok rumah teres atau apartment sahaja lah. Maka kita semua akui bahawa bukan senang nak jadi senang dan mewah begitu. Mungkin dari beribu-ribu orang, dua tiga orang sahaja yang mampu dan berjaya memilikinya bungalow RM4,000,000 tersebut.

Rasulullah pernah bersabda kepada para sahabatnya, kalau kamu meminta syurga maka mintalah Syurga Firdaus. Syurga Firdaus adalah syurga tertinggi yang ada di akhirat. Artinya untuk urusan akhirat kita jadikan cita-cita kita setinggi-tingginya.

Ada beberapa nama syurga yang disebutkan dalam Al-Qur'an, antara lain Firdaus, Aden, Na’iim, Ma’wa, dan Darussalaam. Masing-masing memiliki kriteria penghuninya.

Dalam doa selepas solat kita mohon, "Ya Allah, layakkanlah aku memasuki Syurga Firdaus." Maka kenalah ada master plan untuk mencapai impian terhebat ini. Sesuatu yang istimewa dan mewah begini sudah tentu mahal harganya. Bukan orang sembarangan yang boleh mendapatkannya.

Perjalanan yang jauh bermula dengan langkah pertama. Impian yang hebat bermula dengan usaha yang mantap. Nawaitu kerana Allah. Mulai hari ini apa kata kita patuhi lah segala perintah Allah dan tinggalkan segala larangan-Nya. Apabila kita bangun bersolat malam kita tanya, "Ini membawa dosa atau pahala?" Apabila hendak melakukan sesuatu kita tanya, ini mengundang redha Allah atau kemurkaan-Nya? Itulah masterplan kita....yes. Just Do It !!

@@@

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...