Monday, March 15, 2010

Sampaikan Walaupun Satu Ayat

Alhamdulillah, hari ini gembira rasa hati kerana buat julong2 kalinya saya menerima kiriman hadiah di angin lalu (via Pos Malaysia) dari seorang rakan blogger iaitu Bro Achutra pemilik kedai buku online Stormreaders.

Petang tadi isteri saya sedang menuai hasil tanaman iaitu 'buah kedondong' untuk dibuat jeruk. "Pa, ada parcel", jerit isteri yang menjenguk ke dalam peti surat. Memang tepat, hadiah kiriman dari Achutra, sebuah Majalah Solusi idaman hati. TQ sir.


"Sampaikan Olehmu Daripadaku Walau Sepotong Ayat", itulah tagline Stormreaders bersempena dengan satu maksud hadis Rasulullah SAW. Rasanya Majalah Solusi yang penuh manafaat dan ilmu ini memenuhi tagline ini. Perkongsian yang p
enuh manafaat. Terima kasih sekali lagi buat Bro Achutra.

Saya teringat jiran saya iaitu Hj Munir yang aktif dalam jemaah Tabligh semenjak di bangku sekolah lagi, katanya "elok lah kita memberikan hadiah dalam bentuk buku/majalah kerana banyak ilmu yang terkandung di dalamnya menggantikan wang ringgit atau barang2 material yang lain".

Memang benar kerana ilmu yang bermanafaat itu sekiranya dapat kita kongsi dan sampai2kan kepada orang lain boleh mendatangkan kebaikan. Kalau di sana ada 20 ilmu dan sekiranya 1 daripadanya melekat dan di amalkan oleh kawan atau saudara kita tadi maka kita juga akan mendapat saham kebaikan itu, insyaAllah. Ilmu yang bermanafaat adalah satu dari tiga lubuk emas yang boleh memberi pulangan kepada kita di alam barzakh nanti (disamping doa anak soleh & amal jariah).

Sebagai seorang muslim kita tidak terlepas dari tanggung-jawab untuk berdakwah dan menyampai risalah kebenaran. Sering kali kita merasa bahawa kita ini cetek ilmu atau tidak ada ilmu yang mencukupi di dada untuk mengajak manusia ke arah kebaikan atau berdakwah kepada mereka, namun hadis diatas menyangkal semua itu. Kita tidak perlu tunggu nak jadi ustaz dulu baru bersedia menjadi seorang Da'ei atau pendakwah.

Ilmu yang kita tahu atau pelajari walau pun sedikit hendaklah kita kongsikan dengan yang lain. Ilmu yang hanya tersimpan di dada akan hanya memberi manafaat kepada diri sendiri jika diamalkan, tapi jika kita kongsikan dengan kawan2 atau ahli keluarga misalnya dan menjadi amalan mereka maka manafaatnya akan berlipat kali ganda dan berterusan selagi mana di amalkan melangkaui kehidupan dunia malah memberi kebaikan kepada kita hingga ke Akhirat, Amiiin.


Ciri2 ilmu itu sendiri apabila kita belajar dan mengajarnya pula, maka akan lebih mudah kita memahami, menghayati dan merasa kemanisannya. Berbanding dengan ilmu yang di pelajari tapi tidak di ajarkan kepada yang lain, ia akan berkurangan dan kita akan lupa secara beransur-ansur. Maka benarlah maksud hadis Rasulullah itu, "Sampaikan olehmu daripadaku walau sepotong ayat".


@@@

5 comments:

fzi said...

Tumpang hepi dapat hadiah SOLUSI...timakasih Achutra... :)

Lee said...

Hello, I was at Rizal's place saw your "where's the beef", buat saya ketawa, ha ha. Love people with a sense of humour.
Best regards, Lee.

sot said...

TQ Uncle Lee , humour make me laugh as well.

TQ my dear fzi - thx again to Bro AchuTra for the nice gift.

Achu Tra said...

Bro SOT...ilmu keno kkosi tok leh kupit...alhamdulillah..& t kasih bbanyok atas kesudian terimo SOLUSI ambo & ado entry nah pulok...

sot said...

Salam Achu Tra - jange lupo Pesta Buku Antarabngsa di PWTC weekend ni...he he.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...