Saturday, March 27, 2010

Buku Bermutu Beli Di Pesta Buku

Pada kunjungan pertama ke PBAKL 2010 minggu lepas, isteri saya telah membeli dua buah buku yang istimewa dan sangat bermutu iaitu:

  1. Karya Abd Basit Abd Rahman berjodol Makkah al-Mukarammah Kelebihan & Sejarah setebal 228 m/s dengan harga RM27 (harga asal RM30).
  2. Indahnya Hidup Bersyariat karya Dato'Ismail Kamus setebal 308 m/s dengan harga RM48 (harga asal RM55).
Dr. Abdul Basit bin Hj Abdul Rahman lulusan PhD Syariah dari Universiti Islam Madinah adalah Musyrif Madrasah Muhammadiah Pondok Sungai Durian, sebuah instutusi pengajian gabungan antara sistem pondok (halaqat) & sekolah (kelas). Bapa beliau Tuan Guru Haji Abdul Rahman bin Sulaiman rahimahullah (1923-1988) adalah pengasas Pondok Sg Durian ini.

InsyaAllah buku ini memberi pemahaman dalam bahasa yang mudah di fahami tentang sejarah Tanah Suci dan falsafah haji dan penyebaran agama Islam. Pembaca buku ini boleh mendapat keinsafan bahawa Tanah Suci perlu dijaga dan dihayati oleh setiap umat Islam. Allah menjadikan hati-hati manusia merinduinya dan mewajibkan ke atas hamba-hamba-Nya yang mampu agar mengunjunginnya dengan dijadikan pahala yang berganda, juga memberi amaran daripada melakukan kejahatan ketika berda di dalamnya.

Buku Indahnya Hidup Bersyariat karangan Al-Ustaz Dato' Hj Ismail Kamus pula seharusnya menjadi kewajipan untuk dimiliki pada setiap rumah, pusat sumber, sekolah dan individu kerana ia merupakan buku panduan fardu ain yang lengkap bergambar untuk rujukan, pemahaman dan amalan kita semua.

Teknik penyampaian buku ini ringkas dan tepat dalam bentuk carta, jadual dan rajah. Semua doa, bacaan dan zikir boleh dibaca dan dihafal dengan mudah. Langkah amalan disampaikan mengikut turutan yang jelas. Media fotografi warna dan kualiti kertas yang baik menyerlahkan kehebatan buku ini. Highly recommended.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...