Friday, March 19, 2010

PBAKL 2010


Pesta Buku Antarabangsa 2010 bermula hari ini di PWTC, beramai-ramai la ke sana ye. Suasana pesta agak bising dan crowded, tapi happening. Pesta ilmu la katakan. Tapi ada jugak lambakan, buku2 yang tak laku depa nak perabis stok. Kalau nak cari koleksi majalah pun bagus sebab dapat beli jilid2 lama dengan harga murah. Kalau setakat majalah Gila2 tu RM1 je senaskah. Saya target majalah Solusi, nak lengkapkan 17 siri.

Buku2 kerja dan rujukan untuk UPSR/PMR/SPM/STPM memang tak menang tangan memilih. Remaja biasa le novel2 memang jadi tumpuan, apatah lagi bila dapat autograph dari penulis atau artis2 jemputan. Cuma yang saya tak gemar booth2 untuk program pendidikan anak2 yang ramai ejen2 dok berkeliaran tarik kita suruh masuk booth depa, eee rimas. Satu lagi yang popular booth yang ada pelukis dan kartunis yang melukis secara live. Free gift pun banyak. Jadi try to get the best deal. Survey dulu sebelum beli apa2.

Memandangkan banyak booth dan kawasan pameran yang kena cover maka stamina kena kuat la kan, peruntukkan juga masa yg sesuai sekurang-kurangnya lebih 5 jam. Kalau setakat nak pi sejam je, baik dok umah je lah. Dan kenalah budget apa yg nak dibeli. Mood kena baik. Kalau asyik masam muka dan bertegang lidah je baik pi tempat lain. Satu lagi tip ialah buat perancangan supaya dapat melawat semua lorong pameran. Praktikal kalau berpecah dan janji jumpa balik pukul sekian2 dan eloknya semua ahli kelurga bawak handphone masing2. Maklumlah masing2 ada minat buku2 yang berlainan. Ok jumpa di sana ye !!

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...