Sunday, December 13, 2009

Hikayat Amir Hamzah Jilid 1


Saya telah menghabiskan pembacaan buku karya Abdul Latip Talib berjodol Hikayat Amir Hamzah Jilid 1 Menentang Jin d Bukit Qaf.

Hikayat Amir Hamzah mengisahkan peristiwa yang berlaku pada abad ke-7 sebelum kedatangan Islam hingga membawa kepada kedatangan Islam. Ia menceritakan kegagahan dan keperwiraan seorang pejuang Islam bernama Amir Hamzah. Pahlawan yang dimaksudkan dalam cerita ini ialah Saidina Hamzah, pahlawan Islam yang gugur syahid dalam Perang Uhud menentang tentera Quraisy.

Namun bagi saya buku ini banyak memperkatakan soal-soal yang tidak logik dan kekadang tu membawa fakta-fakta yang sangat meragukan. Minda saya gagal menghubung kaitkan Amir Hamzah sebagai orang yang sama dengan Saidina Hamzah Abdul Mutalib, Singa Allah yang syahid di Perang Uhud. Mungkin itulah dikatakan Hikayat atau Dongeng, sesuai untuk penglipurlara semata. Asal manuskripnya dibawa oleh pendakwah dari India ke Melaka
pada zaman Kesultanan Melayu Melaka dan diterjemah ke tulisan jawi oleh penulis istana raja Melaka yang mengambil masa 15 tahun untuk menyiapkannya. Hikayat Amir Hamzah terbitan PTS ini menggunakan bahasa Melayu moden.

Banyak karektor dan nama2 unik yang dapat di temui dalam buku ini seperti Kobat Syahril, Alkis Menteri, Khoja Bakti Jamal, Khoja Buzurjumhur Hakim, Mualim Subian, Raja Nusyirwan Adil, Umar Umaiyah, Bahktik, Raja Manzur Syah, Janggi Ishak, Mukbal Hulab, Hamni Ta'ifah, Umar Muad Karab, Arjal, Hir Mihran, Bahran Haqan, Qubat, Kastam, Karun, Raja Alkimah, Puteri Mihran Negara, Landahur, Borasgal, Aula Damarzaban, Istafaninus, Harba Dewa, Syahristan Ruzan, Asma Peri, Raad Khalsyi, dan Quraisy Peri.


Buat pertama kalinya buku karya Pak Latip ini gagal memuaskan hati atau meransang saya untuk terus membaca. Justru saya berazam untuk tidak meneruskan pembacaan ke Jilid 2 dan 3 walaupun ada dalam simpanan, cukuplah dengan Jilid 1 ini saja.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...