Sunday, March 01, 2009

Jalan2 Cari Makan


Hari Sabtu semalam bawak le isteri dan dua anak perempuan saya jalan2 cari makan. Mula tu singgah pos ofis pi ambik insuran kereta, perbarui cukai jalan dan ambik rebet yg gomen bagi tu. Kemudian zzup 120kmsj merentasi PLUS highway menembusi tol jln duta ke KL. Setelah itu terus le gi cari makan kat gerai ayam kampung yg famous sebelah stadium kg baru tu. Menu yg di order ialah ayam kampung, gulai kawah, teresek, ulam, sambal belacan dan budu. Minumannya pula fresh oren, milo ais dan teh o ais.

Sambil dok makan dihibur pulak oleh penyanyi jalanan, seorang wak yg agak saya sudah melewati umur 50an. Sedap jugak, lagu2 version unplugged gitar tong dgn suara sengau2 basah. Banyak gak lagu2 yg dia bantai termasuklah lagu mawi 'kian', sweet charity 'kamelia', ebit g ede 'berita untuk kawan, m.rizal 'abang beca', radja 'larut', dan jamal abdillah 'seroja'. Tapi tak ramai pulak yg pi contribute bubuh duit dalam kotak yg dia sediakan atas bangku....budaya memberi ni masih kurang nampaknya. Penat je wak tu dok jom heboh. Isteri saya berbisik 'elok nye cari kerja lain le pakcik'. Tapi yelah dalam usia begitu mungkin tak banyak choice yang dia ada. Kebetulan pulak dia minat menyanyi, jadi ke situlah usahanya untuk mencari sesuap nasi.

Kemudian kami singgah solat zohor di Masjid Negara. Rasanya last sekali ke sana ialah 2 tahun lalu. Banyak kosmetik telah di tampal dan di tempek hinggakan interior nya memang lawa berbanding beberapa tahun dulu. Namun elemen pembaziran tetap wujud kerana lampu2 kekal terpasang walaupun di siang hari. Rasanya kalau tidak di pasang pun tidak menjadi hal kerana cahaya matahari siang sudah mencukupi, kecuali bilek persalinan dan tandas di basement. Sebarang bentuk pembaziran bukankah di tegah dalam Islam? Contohnya rokok jugak (selain dari elemen bahaya) adalah diharamkan kerana dikatakan pembaziran.

Anyway saya sempat berimankan seorang abang pertengahan umur untuk zohor itu, namun sebelum itu dia sempat memberitahu bahawa dia solat jamak. "O ye ke", jawab saya. Tapi beliau terus menambah iaitu tidak mengapa untuk saya menjadi makmum kepada seseorang yang solat jamak, tetapi seseorang yang ingin solat jamak tidak boleh menjadi makmum kepada imam yang solat biasa. Kerana katanya sekiranya jika imam naik untuk rakaat ketiga contohnya, takkan makmum itu hendak memberi salam dan menghabiskan solat jamak nya pula. Hmmm...betul jugak. Panjang lebar brother tu memberi penerangan kepada saya. Katanya dia bermusafir dari Slim River.

Selepas meneruskan rakaat ketiga dan keempat saya, setelah brother itu memberi salam (salat jamaknya) dan meneruskan dengan jamak dan qasar asarnya, saya kekal di situ dengan doa selepas solat saya. Brother itu setelah selesai solatnya dan bila melihat saya masih di situ, maka beliau menyambung penerangan persoalan makmum yang berimamkan seseorang yang bersolat jamak tadi. Saya suka dengan sikapnya yang cuba berkongsi ilmu itu dengan saya. Seharusnya begitulah, sekiranya kita ini miliki ilmu walaupun satu, maka sangatlah elok di sampai2kan kerana dengan cara itu ilmu itu akan berkembang.

Kemudian misi seterusnya ialah membawa isteri ke suatu tempat kegemarannya iaitu ke Taman Orkid di Lake Garden KL. Ramai juga kelihatan para pelancung dari luar negara yang kelihatan menikmati kecantekan dan keunikan pelbagai spesis orkid di situ. Isteri memang penggemar orkid dan punyai koleksi berbagai spesis. Sila klik di sini. Selalunya kami membeli 'cutting' termasuklah dari Taman Orkid ini untuk disemai dan dibela. Dulu harga cutting murah saja sekitar RM10 untuk 5 cutting, tapi kini RM10 hanya layak untuk satu cutting saja. Terkejut kami dibuatnya. Kalau hendak dibeli yang rare spesis yang pokoknya tidak sebesar mana memang mahal iaitu sekitar RM35 sepasu. Kami meluangkan lebih kurang 2 jam di sini. Isteri membeli beberapa cutting spesis yang masih belum kami miliki dan 10 biji pasu kosong.

Pulang dari Taman Orkid, singgah pula di pusat nurseri Sg Buloh. Hujan mulai turun dengan lebat ketika kami berada di salah sebuah gerai di situ. Isteri mebeli tanah jepun, baja 'paksa bunga' untuk bunga kertas, baja hijau, dan racun siput.

Kemudian singgah di NSK Rawang untuk membuat grocery. Setelah solat maghrib di stesen petronas, anak2 ingin ke Parkson untuk membeli beberapa peralatan sekolah dan barangan dandanan (maklumlah anak perempuan). Kemudian terus menghala pulang ke rumah. Tetapi sempat singgah untuk dinner nasi goreng kampung di sebuah gerai peberet kami. Sampai ke rumah dalam pukul 10 malam dengan keletihan. Itulah jalan2 cari makan kali ini.

1 comment:

stROZze said...

salam kenal. terima kasih berkunjung ke blog sy.. sy pernah pergi masjid negara sekali je.. tu pun tahun 1987 dulu, masa sekolah rendah.. :)

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...