Thursday, July 24, 2014

Pelbagai Pesanan Buat Taulan




Buka radio berkumandang lagu raya. Berkunjung ke shopping center berkumandang lagu raya, program TV di banjiri oleh aura raya. Manusia dilekakan dengan persiapan sambutan Raya. Ramadan di pinggirkan sejak awal Ramadan lagi oleh TV, radio, akhbar, majalah, tempat2 awam dan media segala yang mahu menarik manusia kepada lara bukan kepada hidayah Allah.

Seorang wali Allah iaitu Rabiatul Adawiyah menangis tiap kali mahu berbuka puasa Ramadan. Bila di tanya kenapa? Dua sebab katanya. Pertama aku takut ibadah puasa ku hari ini tidak di terima Allah. Kedua kerana satu lagi hari Ramadan berlalu pergi yang tidak dapat di ganti lagi. Kita bagiamana? Gembira atau berduka tika Ramadan sudah sampai ke penghujung?

Betapa ruginya bila hari-hari Ramadan ini dibiarkan pergi begitu sahaja tanpa mendapat hidayah dan keampunan Allah serta ganjaran pahala yang dijanjikan Allah. Usia umat Nabi pendek sahaja iaitu sekitar 60-70 tahun kalau nak dibandingkan dengan umat2 terdahulu yang umur mereka boleh mencapai ratusan tahun. Justru Allah telah menganugerahkan bulan Ramadan kepada kita dengan ganjaran pahala yang berlipat kali ganda.

Lailatul Qadar pula sebagai anugerah teristimewa kerana nilaiannya menyamai 1,000 bulan. Maknanya jika mendirikan dua rakaat solat sunat contohnya adalah seumpama kita solat sunat dua rakaat selama 1,000 bulan. Kalau kita baca Qur'an pada malam al-Qadar itu seumpama kita baca Qur'an selam 1,000 bulan. Maha Pemurah Allah kepada umat Nabi Muhammad SAW.

Kenapa Allah kurniakan ini semua? Ibarat seorang anak kecil sedang menangis, maka bapanya pun memujuk, "Nak berhenti menangis, nanti ayah bagikan sebidang tanah lot banglo." Sudah tentu anak yang tidak tahu nilai offer ayahnya itu akan tidak tertarik langsung malah akan terus menangis. Tetapi bila offer yang sama diberikan kepada seorang Pakcik yang kesedihan, maka sudah tentu gembira dia tidak terkata kerana dia tahu nilai tawaran berkenaan.

Ramadan ini ada nilai yang tinggi. Bagi mereka yang faham nilainya. Apa yang patut kita ambil dari Ramadan? Hidayah Allah. Sesuatu yang Allah bagi bukan kepada sembarangan orang. Hatta orang yang sangat rapat dengan Rasulullah iaitu Abu Talib juga gagal mendapat hidayah Allah. Allah hanya bagi hidayah kepada orang yang Dia pilih. Hanya orang yang mendapat hidayah Allah akan memandang Ramadan penuh keterujaan dengan semangat hangat membara.

Tujuan Al-Qur'an diturunkan ialah sebagai hidayah petunjuk kepada manusia. Takbir, kerana kamu terpilih mendapat hidayah. Tidak ada orang mengatakan solat tahajjud itu tidak penting, tetapi berapa orang yang mampu mendirikan solat tahajjud? Tidak ramai orang yang boleh bangun malam untuk solat tahajjud. 

Umur yang Allah bagi pinjam ini bukan perkara main-main. Kita selalu minta dalam solat, "Tolonglah ya Allah bimbing aku ke jalan yang lurus." Justru bila masuk Ramadan, pastikan kamu mendapat hidayah Allah. Hidup dengan Al-Qur'an. Orang yang menjalani ibadah puasa, hasilnya ialah takwa. Keluar daripada Ramadan menjadi manusia bertakwa. 

Orang yang tidak dapat al-Qur'an akan rugi dunia dan akhirat. Allah tidak menilai harta seseorang kerana jika harta yang jadi ukuran sudah tentu Qarun akan menjadi juaranya. Tapi apa kesudahan Qarun? Dia di laknat Allah hinggakan pada setiap kali matahari terbenam dia akan di benamkan 70 hasta ke dasar bumi. Begitu hinanya Qarun. Tapi yang terbaliknya kita pula dok sibuk sanjung Qarun dan hartanya itu.

Apakah jawatan yang jadi nilaian di sisi Allah? Lagi besar pangkat dan jawatan maka lagi besar amanah dan tanggung-jawabnya. Maka lagi panjanglah soal jawab di hadapan Allah besok. Usah bangga dengan pangkat dan jawatan.  

Apa yang memuliakan kita? Rupa paras? Jika rupa paras yang jadi ukuran sudah tentu Bilal Bin Rabbah tidak akan mendapat kemuliaan itu sehinggakan bunyi tapak kaki Bilal di dengar Rasulullah di Syurga Allah. Apatah lagi Saad Bin Muaz yang lagi hitam legam berbanding Bilal, namun tika dia gugur syahid di medan perang bergegar arash Allah dan menangis sekelian malaikat di langit.

Ramadan ialah untuk kita mendapat hidayah Allah. Bersihkan hati. Pertamanya dengan membersihkan akidah. Akidah ini umpama bahagian piling dalam membina sesebuah bangunan. Kukuh dan tertegak bangunan yang hebat itu bertunjangkan piling atau tapak yang kukuh, kuat dan jitu.

Kenapa mengumpat? Kerana akidah tak kuat. Kenapa tak tutup aurat? Kerana akidahnya lemah. Keyakinan yang lemah. Akidah yang kuat, pabila terdengar azan berkumandang maka jasad terus terbentuk untuk mendirikan solat. Manusia sering di goyang dengan ujian. Manusia di uji dengan perasaan takut misalnya. 

Bila berseorangan di rumah, takut hantu. Bila bujang takut tak dapat kawin. Bila kawin takut tak dapat anak. Bila dapat anak takut soal pelajaran soal kesihatan dan macam2 ketakutan. Bila pegang jawatan takut tak naik pangkat. Bila bekerja takut tak naik gaji tak dapat bonus. Asyik takut memanjang. Itulah ujian Allah.

Lapar juga satu ujian. Manusia sanggup lakukan apa saja hingga sanggup rasuah atau menipu. Allah uji manusia dengan di kurangkan harta, matikan orang yg tersayang, di timpa penyakit atau kemalangan dan sebagainya. Ramadan ini Allah suruh kita baiki akidah. 

Puasa bermula di kala subuh dan berakhir pada waktu maghrib untuk melatih kita supaya faham walaupun orang tak nampak tapi Allah nampak. Kerana ibadah puasa itu sebenarnya antara kita dan Allah. Boleh sangat seseorang itu hendak makan atau minum tanpa di ketahui oleh orang lain, tapi dia tetap tidak makan dan minum kerana apa? Kerana Allah nampak.

Yang kedua, Allah nak kita bersihkan hati melaui ibadah. Kenapa puasa itu antara subuh dan maghrib? Allah tahu manusia payah benar nak solat subuh dan maghrib, maka Allah nak latih manusia untuk memberi tumpuan untuk solat subuh dan maghrib tadi. Apatah lagi lelaki yang memang di wajibkan untuk solat sunat di surau atau masjid. 

Ramadan dapat melatih seorang lelaki untuk ke masjid dan surau bagi mendirikan solat subuh berjemaah. Allah umpankan kita bangun subuh dengan makan iaitu bersahur. Allah menarik perhatian kita pada solat maghrib dengan makan juga iaitu berbuka. Ibadah solat teraweh pula dapat melatih umat Islam untuk rajin ke masjid dan surau bersolat secara berjemaah. Allah nak suruh dan didik kita di bulan Ramadan yang mulia ini.

Yang ketiga, penyucian hati ialah dengan memperbaiki akhlak diri. Di bulan Ramadan kita banyakkan amal kebaikan seperti sedekah dan infaq ke jalan Allah. Paling kurang pun ialah dengan mengeluarkan zakat. Begitulah Allah nak latih kita membersihkan harta yang boleh mengundang barokah dan hidayah. Bukan menyayangi dunia tetapi mencintai akhirat. Pabila keluar daripada Ramadan nanti, keluar sebagi manusia bertakwa yang ada nilaian yang tinggi di sisi Allah.

Malam ini ialah malam ke-27. Burulah Lalilatul Qadar. Bagaimana? Sibukkan dengan qiam setiap malam. Cuma tinggal 3 malam sahaja lagi. Malam al-Qadr sengaja dirahsiakan Allah sebagai satu ujian kepada umat Islam di dalam mencari rahmat dan kasih-Nya.

Jangan leka untuk tingkatkan amalan solat fardu berjemaah, solat teraweh, iktikaf, solat tahajjud, solat taubat, solat tasbih, solat hajat, solat witir, zikir, ngaji Qur'an dan banyakkan taubat dan doa. Cari Lailatul Qadar di malam2 terakhir berbaki ini. Kita tidak tahu samada boleh ketemu Ramadan lagi selepas ini atau tidak.

Apakah perniagaan yang paling untung?  Itulah perniagaan amal soleh dengan Allah di malam al-Qadr. Selamat beramal.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...