Thursday, July 17, 2014

Cari Lailatul Qadar

Ya Allah, Engkaulah Tuhan yang sangat suka mengampun, ampunkanlah dosa-dosa ku


Kini sudah mula memasuki fasa kritikal iaitu 10 terakhir Ramadan. Ibarat lumba lari pecut 100m, kiranya inilah saat-saat akhir menuju garisan penamat. Pecutan yang hebat di fasa ini bakal memberi kemenangan bermakna. Sama2 kita giatkan amal tingkatkan ibadah di 10 terakhir ini. Masih belum terlambat. 

Kita cari (bukan tunggu) Lailatul Qadar, malam yang lebih baik daripada 1,000 bulan. Itu anugerah berprestij yang menjadi rebutan orang beriman. Kita dambakan gelaran taqwa menjadi milik setibanya di garis penamat Ramadan ini. Agar iman dan amal kita terus segar sepanjang 11 bulan mendatang.

Semakin rapat dengan garisan penamat maka semakin banyak ujian dan halangan yang muncul. Penat, malas, letih, mengantuk adalah antara cobaan2 yang lumrah. Pesan ustaz kena lawan. Lawan dan nafikan segala simpton itu dan rasa nak berhenti dari beramal itu dengan kuatkan stamina dan semangat untuk teruskan perjuangan. Usah lembik dan kalah dengan ujian2 ini. Ingat Allah bermurah hati memberi pelbagai hadiah dan ganjaran. 

Kalau kita bekerja, orang bagi upah katalah RM300 untuk kerja kita itu. Orang tak ambil kira kita berjemur di tengah panas, beratur panjang, kena bayar minyak kereta, bayar tol. Kita sekadar di bayar atas kerja yang kita buat sahaja. Tapi pemurah-Nya Allah semua bahagian dalam aktiviti di bulan Ramadan di ambil kira dan di beri ganjaran pahala. 

Langkah kita ke masjid, tidur kita, sakit lutut kita tika bersujud, gosok baju kita untuk ke surau, iktikaf kita, makan minum kita, mandi, basuh pinggan mangkuk, sibuk memasak, bangun bersahur, tutur kata kita, demi untuk ibadah kepada Allah, semuanya Allah ambil kira. Setiap aktiviti di beri ganjaran pahala yang berganda-ganda. Pemurah-Nya Allah kepada hamba-Nya.

Lagu raya sudah mula berkumandang di radio dan pusat2 membeli belah dengan penuh syahdu dan mengamit kenangan. Jangan tergoda dengan lagu raya seperti tahun2 lepas. Fokus kepada 10 terakhir ini untuk meningkatkan amal ibadah, nothing less. Beramal hingga ke tahap optima dan maksima. Allah hu Akbar.

Sheikh Tawfique Chowdari ada memberi beberapa tips untuk melalui hari2 berharga fasa terakhir Ramadan yang menjanjikan pembebasan daripada api neraka ini.
  1. Usah biarkan prestasi ibadah kita pada 20 terawal Ramadan mengganggu kita. Ini permulaan baru dengan penuh ikhlas kerana Allah. Saat rahmat dan keampuanan Allah itu boleh tiba pada bila2 masa. Fokus dan jangan kalah dengan segala faktor luaran atau rutin ibadah kita sebelum ini.
  2. Hari ini baca tafsir surah Al-Qadr untuk faham apa makna dan rahsia Lailatul Qadar. Kita akan peroleh lebih kekuatan dan terus bersemangat.
  3. Jangan tunggu malam ke-27 untuk baru mula nak pulun habis beribadah. Target kita ialah setiap malam di 10 terakhir ini. Bangun di dua pertiga malam untuk beribadah setiap malam. Kita tidak mahu memberi ruang terlepas Lailatul Qadar. Rugi besar.
  4. Sesiapa yang berjaga di malam hari untuk solat atas dasar iman dan penuh pengharapan ganjaran daripada Allah, maka segala dosanya yang terdahulu akan di ampunkan Allah. Yang penting hubungan ibadah kita itu langsung dengan Allah. Namun jika perlukan kekuatan maka bolehlah menyertai pelbagai progran yang diaturkan oleh pihak masjid atau surau berdekatan.
  5. Hafal dan baca doa yang di ajar oleh Rasulullah SAW - “Allah humma innaka ‘afuu ’un karimun tuhib bul ‘af wa fa’ fu ‘anni” (maknanya Ya Allah, Engkaulah Tuhan yang sangat suka mengampun, ampunkanlah dosa-dosa ku).
  6. Sediakan senarai doa untuk di pohon. Kalau dapat hafal lagi afdal. Masukkan hajat kita perihal dunia, agama, keluarga dan akhirat. Jangan lupa untuk memasukkan doa bagi kaum muslimin dan muslimat di seluruh dunia.
  7. Cuba tidur sekejap di siang hari jika ada kesempatan. Ringankan perut dan tidur awal di malam hari. Jangan tangguh untuk bangun daripada tidur tadi untuk segera membersihkan diri dan bersedia untuk beribadah.
  8. Jangan biarkan ahli keluarga kita. Kejutkan mereka untuk beribadah dan menghidupkan malam.
  9. Mengenakan pakaian yang bersih dan terbaik serta berwangi-wangian kerana ia dapat memberi kesan saikologi supaya dapat merasakan tenaga yang bersemangat untuk fokus melakukan amal soleh.
  10. Pilih satu ruang atau sudut samada di rumah atau di masjid yang dapat memberi ketenangan dan penumpuan kepada yang Esa. Sediakan sejadah, air minum, al-Qur'an berdekatan supaya tidak terganggu untuk bangun daripada tempat itu.
  11. Masa begini tidak sesuai untuk jari jemari mengemaskini FB, Twitter, Whatsapp, dan seumpamanya bagi menceritakan atau menggambarkan suuasana kita tengah beribadah itu.  Biarlah ia menjadi rahsia antar hamba dengan Penciptanya. Jadi switch-off handset, wifi, laptops dan komputer kita. Disconnect dengan dunia. Berhubung langsung dengan Allah.
  12. Kalau mengantuk atau kepenatan, variasikan amal ibadah kita. Bergilir antara baca al-Qur'an, solat, zikir, doa dan rintihan kita kepada Allah. Tika rasa mengantuk itu boleh juga sekejap mendengar ceramah agama atau bacaan al-Qur'an.
  13. Sabar itu kunci kejayaan di 10 malam terakhir ini. Kita mungkin kepenatan kerana esoknya masih perlu bekerja atau ke sekolah. Tapi inilah masanya untuk kesabaran yang jitu untuk menghadapi segala kepayahan dan ujian ini. Bertahan untuk 10 hari ini sahaja. Fikir betapa Allah mahu menghadiahkan anugerah yang mahal dan sangat berharga yang peluang ini mungkin sekali seumur hidup dan tidak akan datang lagi dalam kehidupan kita. Jika kita sedar ini mungkin Ramadan terakhir, jika kita sedar bahawa Allah sedang menawarkan kita untuk masuk Syurga-Nya. Apakah kita masih sanggup melepaskan peluang keemasan ini?
  14. Yang paling penting bergantung harap kepada Allah dengan penuh pengharapan.Bila kita minta sesuatu, sedarlah bahawa kita sedang memhon kepada Raja yang paling pemurah.Jika kita harap yang terbaik maka Allah akan bagi yang terbaik. Jangan segan untuk minta segala sesuatu. Luahkan isi hati kita di hadapan Allah. Jangan ada sebarang keraguan, sempadan, atau halangan yang bisa memisahkan antara kita dengan Allah.

Sebagai konklusi jangan putus harap. Kita raih yang terbaik di Ramadan ini dengan fokus betul2 menjalani ibadah di 10 hari terakhir Ramadan ini. Kita akan manfaatkan Ramadan ini dengan fokus kita supaya tidak ada lagi dosa. Kalau ada dosa terdahulu maka diampunkan Allah. Caranya kita jangan tambah dosa. Dosa yang ada, kita selesaikan, tutup kes. Minta ampun yang berbaki daripadanya. 

Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun. Kita mengharap rahmat-Nya, pengampunan-Nya dan terakhir sekali mendapat pembebasan daripada api Neraka-Nya. Dengan itu kita mohon Allah redhakan kita untuk mendapat nikmat Syurga-Nya. Ameen.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...