Monday, June 30, 2014

Tazkirah Ramadan

Jadual Tazkirah Ramadan 1435H
Masjid As-Salam Bukit Beruntung

"Semoga majlis tazkirah di adakan di surau kita. duduk dalam majlis ilmu itu lebih baik daripada mendirikan solat sunat 1,000 rakaat. Ambil peluang kehadiran ahli jemaah yang ramai untuk menyampaikan ilmu dan peringatan sekadar 15-30 minit. Tanpa mengganggu solat teraweh." Begitulah picitan jari jemari saya pada Whatsapp grup AJK surau khariah saya sebelum Ramadan tempoh hari.

Begitu juga saya pernah syorkan supaya di adakan tazkirah jumaat iaitu pada waktu menunggu masuknya waktu solat jumaat. Pabila surau kami diberi kebenaran olah pihak JAIS sebagai surau solat jumaat. Atas maksud yang sama iaitu mengambil peluang jumlah kehadiran jemaah yang ramai, saya rasakan sangat sesuai untuk menyampaikan sedikit ilmu dan peringatan supaya ahli masyarakat kita terdidik dengan ilmu agama dan tidak kekal jahil selamanya. Sesuai juga dengan tema transformasi iaitu mengubah manusia daripada jahil (bodoh) kepada alim (bijak).

Pihak pengurusan surau dan masjid mestilah kretif dan berinovasi demi mengajak kelompok besar masyarakat ke surau dan masjid atau berusha gigih menyampaikan mesej dakwah kepada ahli masyarakat. Usah berpuas hati dengan situasi kini dengan mengadakan kuliah 2-3 kali seminggu di surau dengan kehadiran ahli surau regular sekitar 20-30 orang. Bukankah lebih baik untuk menyampaikan peringatan dan mesej dakwah kepada odion yang berjumlah 300 orang pada setiap sesi solat jumaat di surau itu?

Ia bukan soal meneruskan adat atau mengambil syarat sahaja. Atau lebih teruk lagi sekadar melepas batuk di tangga dalam setiap program dan aktiviti dakwah yang hendak kita anjurkan. "Kita tidak mahu jemaah terganggu untuk membuat ibadah pada hari Jumaat." Antara sebab yang diberikan untuk tidak bersetuju sesi tazkirah di adakan. Apakah berada dalam sebuah majlis ilmu itu bukan ibadah namanya?

Alhamdulillah di masjid khariah saya majlis ilmu di adakan saban malam. Begitu juga sepanjang bulan Ramadan ini slot tazkirah di adakan tika rehat antara solat teraweh. Saya begitu teruja untuk bercerita. Kalau pada sebelas bulan selain Ramadan jumlah jemaah untuk solat berjemaah Maghrib/Isyak ialah sekitar lima sof iaitu kurang lebih 200 orang. Dan jumlah jemaah yang duduk sejenak di majlis ilmu saban malam saya selalu dok kira ialah sekitar 70-120 orang. Itu pun muka regular. Minoriti sangat terdiri daripada muka2 baru. Apa maksudnya? Mesej dakwah di masjid ini di ulang tayang kepada grup 70-120 orang ini lagi dan lagi dan lagi. 

Apa hal ahli masyarakat yang ribu-ribu kat luar sana? Apa hal ahli jemaah yang datang untuk solat fardhu berjemaah tapi tak mahu duduk dia dalam majlis ilmu walau sejenak? Masjid kami ni kira sebuah masjid yang aktif dan mendapat pengiktirafan masjid terbaik daripada JAIS. Kalau surau dan masjid yang penuh lesu malas nak cerita la kan. 

Apatah lagi masjid dan surau di negeri2 pemerintahan sekular yang ban majlis2 ilmu daripada berlangsung. Manusia kekal jahil. Manusia terus di sogok dengan alternatif lagho iaitu hiburan demi hiburan tidak kiralah dalam bentuk program2 TV, radio, suratkhabar, pasar malam, pasar uptown, shopping complex, kilauan emas, bintang cilik, sukan, bola,  majalah, wayang, media segala.

Itulah realiti yang kita lihat di masjid2 dan surau2 seluruh negara. Maka slot tazkirah ramadan yang dilaksanakan saban malam sepanjang Ramadan di masjid khariah kami ini sangatlah terbaik bagi saya. Apa tidaknya pada malam pertama Ramadan diikuti malam kedua Ramadan semalam, masya Allah jumlah kehadiran jemaah sungguh luar biasa. Macam datang solat jumaat la pulak. 

Saya congakkan tidak kurang daripada 1,000 orang yang hadir. Tu dia ustaz yang memberi tazkirah sekitar 20-30 minit itu telah berjaya menyampaikan mesej dakwah kepada 1,000 manusia, berbanding dengan 100 manusia sebelum ini. Itu hebatnya Tazkirah Ramadan dan Tazkirah Jumaat. Cuba berhenti sejenak dan fikir. Betul tak apa yang saya kata? Bukankah manfaat yang banyak di sana.

Manusia yang tidak hadir atau jarang hadir ke masjid pada hari2 biasa, kini datang ke Masjid. Manusia yang dilarakan dengan hiburan dan segala tipu daya dunia selama sebelas bulan setiap tahun, tiba-tiba terkedu pabila disuapkan dengan peringatan2 agama secara paksa? 

Ya benar hidayah milik Allah. Tapi hendaklah kamu berusaha sedaya mampu. Dan salah satu cara yang efektif ialah mengambil kesempatan daripada keterujaan umat Islam menyambut Ramadan dengan ibadah harian sunat solat teraweh ini ialah dengan memberikan dos-dos istimewa setiap malam demi menjadi sedikit penawar yang mungkin bisa menyembuhkan penyakit yang di jangkiti sepanjang sebelas bulan yang lain itu. Dos-dos istimewa yang disuntik setiap malam selama 30 malam sepanjang Ramadan ini ialah penawar kepada racun cinta dunia takut mati (sindrom CDTM), inshaa Allah.

Cadangan di grup Whatsapp AJK surau khariah saya telah di tolak. Pengerusi surau pernah beritahu saya ia sesuai dengan arahan JAIS yang tidak menggalakkan tazkirah dan mahu pihak pengurusan surau menumpukan kepada ibadah solat teraweh. Namun saya tetap bersangka baik kerana saya lihat program Ramadan di surau saya tahun ini ada juga di selitkan tazkirah Ramadan oleh ustaz2 jemputan beberapa kali dalam seminggu. Alhamdulillah.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...