CLICK n GO

Monday, July 07, 2014

Ramadan Pantas Berlalu

Hari ini sudah hari ke-9 Ramadan. Terasa begitu cepat hari2 Ramadan berlalu pergi di depan mata. Awas semua. Ramadan kini sudah bergerak menuju fasa 10 kedua pula. Apakah 10 pertama yang di limpahi rahmat Allah itu telah berjaya di manfaatkan semaksimanya?

Tema Ramadan ialah melipat gandakan amal. Satu pertiga Ramadan sudah hampir berlalu pergi tanpa dapat di ganti walau dengan apa pun. Begitulah kurniaan Allah kepada hamba Nya atas sifat kasih sayang Nya. Acap kali hamba Nya terus alpa dan tidak merasakan kehadiran limpah rahmat Allah di awal Ramadan ini. 

Sayang seribu kali sayang untuk rugi lagi. Namun sebahagian orang telah tidak melepaskan peluang yang terhidang dan terus-terusan berusha gigih meningkatkan amal ibadah di bulan yang mulia ini.

Apa sebenarnya Allah inginkan daripada amal kita? Allah mahu menguji iaitu supaya manusia dapat diuji atas segala amalan baiknya. Ada amalan yang banyak dan baik di sisi Allah. Namun ada pula amalan yang banyak tapi tidak baik di sisi Allah. Bagaimana hendak menambah baikkan amal? Itulah soalan cepumas. Mari kita sama-sama cari jawabannya.

Pertama sekali amalan yang berteraskan ilmu. Tidak boleh sekadar ikut-ikutan atau turut-turutan. Banyak orang yang sesat baramal tanpa ilmu. Orang nasrani umpamanya memang disahkan sebagai jalan orang yang sesat kerana beramal tanpa ilmu. 

Sebab itulah menuntut ilmu dalam Islam hukumnya wajib. Ayat pertama yang diturunkan Iqra' menyuruh manusia bacalah demi mendapatkan segala ilmu itu. Orang yang berilmu itu tinggi darjatnya yang membuah ibadah yang tepat dengan kehendak Allah. Tiap2 darjat itu jaraknya 500 tahun perjalanan. 

Jadilah orang alim yang mengajar. Atau jadilah orang yang belajar. Atau jadilah orang yang mendengar ilmu yang diajarkan. Dan paling tidak pun jadilah orang yang mencintai majlis2 ilmu, para alim ulamak, dan segala usha ke arah mempromosikan ilmu. 

Namun amat malang jika menjadi golongan kelima iaitu yang tidak alim, malas belajar, tidak cinta majlis ilmu, malah menghalang pula orang menjayakan program2 ilmu. Maka manusia kekal jahil. Setan sangat suka manusia yang beramal dengan ajaran yang tidak betul atau sesat. Yang menjadi imam itu ialah ilmu. Dan yang menjadi makmum itu ialah amal.

Kedua dalam misi menambah baikkan amal, mestilah beramal dengan istiqamah. Kerana ramai orang beramal ikut musim. Yang payah ialah bermala secara konsisten dan istiqamah. Orang melayu pada amnya suka buat ibadah pada dua musim utama iaitu di bulan Ramadan dan tika melakukan ibadah Haji atau Umrah. 

Bulan Ramadan baca Qur'an dia pulun habis. Tapi bila di luar Ramadan setahun pun payah nak khatam sekali. Bila berada di Tanah Suci mengerjakan ibadah umrah, tu dia solat berjemaah 40 waktu memang tidak miss. Tapi bila balik Malaysia, jarang nampak dia kat masjid. 

Amal yang sedikit tapi istiqamah itu lebih utama daripada amal yang banyak tapi tidak istiqamah. Ibarat air yang menitik secara istiqamah ke atas batu boleh melekukkan batu itu berbanding dengan air banyak yang dicurah sekali gus gagal mengubah bentuk batu yang keras itu.

Yang ketiga dalam usaha kita meningkatkan amal, mestilah mendahului amal yang lebih utama atau yang lebih aulia. Amal ibadah ini tidak sama levelnya. Amalan fardu contohnya terbahagi kepada fardu ain dan fardu kifayah. Amalan sunat pula ada sunat muakad iaitu sunat yang sangat dituntut dan ada pula sunat yang tidak dituntut.

Contohnya bila berbuka puasa iaitu masa masuk waktu solat maghrib, kita tanya mana ramai orang yang solat maghrib berjemaah atau orang yang solat teraweh secara berjemaah? Sedangkan solat maghrib secara berjemaah itu fardu manakala solat teraweh itu sunat muakad dan dilakukan secara berjemaah ialah sunat sahaja.

Berapa ramai umat Islam yang solat teraweh secara berjemaah tapi solat Isyak tidak didirikan secara berjemaah? Solat sunat qabliyah isyak tidak dituntut, yang dituntut ialah solat ba'diyah isyak. Tetapi berapa ramai orang yang angkat kaki terus selepas solat berjemaah isyak tanpa mendirikan solat sunat selepas isyak yang bestatus sunat muakad itu?

Terdapat 12 rakaat solat rawatib yang sunat muakad iaitu solat dua rakaat sebelum solat subuh, empat rakaat sebelum solat zohor, dua rakaat selepas zohor, dua rakaat selepas maghrib, dan dua rakaat selepas iasyak. Inilah 12 rakaat solat sunat rawatib yang aula. Kalau perlu menunggu 15 minit sebelum iqamah, sepatutnya sebelum solat zohor kerana di sunatkan solat empat rakaat bukan tika sebelum solat subuh (yang selalu di beri 5 minit masa tambahan).

Amalan sedekah misalnya sangat aula atau utama untuk diberikan kepada orang2 yang dekat dengan kamu contohnya isteri, anak2, ibubapa, adik-beradik, saudara-mara, jiran tetangga, dan sahabat handai. Justru itu sangat penting untuk kita beramal berteraskan ilmu bukan sekadar ikut-ikutan tanpa ilmu. Beramal dalam alim bukan dalam jahil.

Langkah keempat dalam usha untuk meningkatkan amal ibadah ini ialah kena ikhlaskan amal itu kerana Allah. Kerana hati manusia banyak dijangkiti tiga penyakit berbahaya iaitu ujub, riak dan sumaah. 

Riak ini ialah berbuat sesuatu amal dengan niat menunjuk-nunjuk supaya orang tengok. Ujub pula ialah merasa diri kita ini hebat bila berbuat amal. Manakala sumaah ialah mengharap orang kata kita ini hebat, mengharap pujian dan sanjungan orang. Jadi perbetulkan niat dalam ibadah kita iklas tidak pada makhluk tetapi ikhlas hanya kepada Allah SWT.

Akhirnya yang kelima, amal pabila kita buat dalam keadaan kita taat pada seluruh perintah Allah. Banyak orang puasa rajin tapi aurat tidak tutup. Solat tapi mengumpat tak tinggal. Hari2 ke masjid tapi hukum hudud dia tolak. Orang nak buka kedai jual arak, takpelah asal aku tak minum arak. Orang nak buka kedai judi tak perlu bantah asal aku tidak berjudi. Sekadar amal makruf. Dia lupa nak nahi munkar. Maka orang ini sesat.

Nabi SAW bertanya siapa orang yang rugi dalam amalan2 dia? Orang yang beramal tapi rugi. Iaitu orang yang sia2 amalannya di dunia ini sedangkan dia menyangka telah banyak amal dia. 

Sayang seribu kali sayang. Menyesal di akhirat sudah tidak berguna sesen pun. Kerana dia telah kufur kepada hukum2, undang2 dan syariaat Allah. Kufur pada perintah Allah. Kufur pula untuk berjumpa Allah. Dia boleh langgar hukum Allah secara terbuka, sanggup buat dosa gaya bebas. Mereka ini lah golongan yang rugi. 

Maka perbetulkan amal kita supaya tidak di tipu oleh tipudaya dunia. Amal untuk dapat apa? Balasan Allah SWT di Akhirat yang kekal abadi.

Kita kini mula memasuki fasa 10 kedua Ramadan, fasa pengampunan Allah. Justru tingkatkan amal ibadah semaksima mungkin. Rebut peluang dan segala tawaran menarik kemurahan rahmat Allah sepanjang Ramadan yang berbaki ini. Agar kita tidak rugi lagi seperti tahun2 lepas. 

Jaga prilaku dan prestasi kita seumpama ini adalah Ramadan Terakhir. Selamat Berjaya we all !!

@@@

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...