Friday, June 06, 2014

Renung dan Fikir

Pejam celik pejam celik hari ini sudah masuk 8 Syaaban. Maknanya kalau panjang umur dalam 3 minggu lagi kita akan bertemu dengan Ramadan al Mubarak. Terasa begitu cepat masa berlalu. Masih terasa Ramadan yang lalu tidak lama dulu. 

Maka beruntung orang yang istiqamah dalam amal soleh antara Ramadan tahun lepas dengan Ramadan tahun ini. Sesungguhnya Allah sangat suka amal yang walaupun sedikit tetapi berterusan istiqamah.

Sesampai di ofis hari ini kelihatan tidak banyak kereta di dataran parking. Hmmm...cuti sekolah la katakan, holiday mood. InsyaAllah saya sekeluarga juga bercadang untuk bercuti minggu depan. Percutian sentiasa menyeronokkan. Relax dan santai. Mesti ceria selalu dan jangan stress. 

Kalau memandu pada jarak jauh mungkin kepenatan maka ia defeat the purpose untuk berehat. Cuba elakkan. Kalau destinasi yg agak jauh mungkin boleh naik bas, keretapi atau kapalterbang, Sesungguhnya percutian keluarga sekurang-kurangnya sekali setahun perlu ada dalam agenda dan budget keluarga.

Semalam saya menghadiri satu sidang SME di KLCC. Ada tiga ahli panel pada forum SME yang diadakan. Ketiga-tiga mereka adalah entrepeneur yang berjaya. Sdra Faizul dalam bidang property, Ms Helen dalam manufacturing dan retail, dan sdra Aaron melalui myTaxi. 

Antara kunci kejayaan yang memandu mereka ialah passion, never give-up, observation on the needs/demand dan surrounding with positive thinking people. Don't wait for perfection. Belajar daripada kesilapan. Fail early and fail cheap.

Sdra Faizul bercerita dia mengambil keputusan drastik bila melihat bos di tempat dia bekerja di pecat setelah setia bertugas selama 8 tahun gara2 office politic. Setelah renung dan fikir apa yang dia inginkan dalam hidup maka satu hari tidak lama kemudian dia pun meletakkan jawatan sebagai software engineer, tindakan yang mendapat reaksi negatif daripada ahli keluarganya yang lain. 

Namun Faizul tekad meneruskan apa yang dia inginkan. Kemudian dia melengkapkan dirinya dengan all the necessary skills. Dia mula bekerja sebagai salesman menjual kredit kad. Di sini dia mendapat pengalaman yang sangat berguna termasuklah skil how to deal with people, public speaking dan build up self confidence. Dia juga mencari ilmu dengan rajin membaca buku dan bergaul dengan orang2 yang berjaya.

Seterusnya Faizul mula berjinak di bidang properti dengan membeli properti pertamanya di usia muda. Akhirnya membeli dan menjual properti menjadi passion beliau. Pengalaman itu dikongsikan melalui penulisan sebuah buku bertajuk "Memiliki 23 Properti Sebelum Umur 30." 

Buku itu dihasilkan dalam bahasa inggeris secara self-publishing menggunakan modal sendiri dan mencetak sekadar 2,000 kopi untuk menjimatkan kos. MPH hanya bersetuju mengambil 500 kopi untuk di jual. Namun sejarah telah tercipta bila buku ini menjadi best seller dan di ulang cetak beberapa kali sehingga terjual sebanyak 60,000 kopi setakat ini. Dia sendiri tidak sangka untuk berada dikeadaan dia sekarang ini. 

Faizul menjadi terkenal dalam lingkungan property developers dan di jemput menjadi public speaker dalam pelbagai forum properti. Dia kini sudah tidak gentar untuk berucap di depan odion seramai 1,500 orang. 

Pabila di tanya berapakah properti yang dia miliki sekarang? Lost count katanya. Sebab dia sentiasa jual dan beli, namun currently ada tidak kurang daripada 35 propoerties. Area pelaburannya ialah di KL, Selangor, N9, Johor dan akan datang di peringkat antarabangsa pula. "Saya seronok melakukan kerja ini," katanya yang kini mahu menumpukan di bidang property consultancy.

Saya teringat siaran Radio KL pada dua hari lepas bila DJ menjemput panggilan para pendengar untuk berkongsi pengalaman memiliki properti di usia muda. Seorang pemanggil wanita memberitahu, "Saya membeli rumah di usia dua puluhan pada harga RM260k beberapa tahu lalu. Kini harga pasaran rumah berkenaan ialah RM700k." 

"Jom minum kat kantin," ajak Zack kawan saya. Saya pun layan. Antara topik perbincangan ialah kemungkinan pihak syarikat akan mengambil tindakan untuk mengurangkan pekerja memandangkan ekonomi dan pendapatan syarikat yang merundum beberapa tahun kebelakangan ini. 

Dalam tawaran MSS (Mutual Separation Scheme) ini staf akan di beri sedikit pampasan berdasarkan baki tempoh khidmat sebelum mencapai usia persaraan 60 tahun. Pada asasnya pampasan ini dapat cover gaji bulanan kurang lebih untuk setahun tanpa sumbangan EPF. Jadi pada worst case, staf ini dapat bertahan selama setahun sambil mencari kerja atau sumber pendapatan yang lain.

Ada pro dan kontra di sini. Pertamanya Alhamdulillah kerana mendapat sedikit pampasan atau saguhati itu. Keduanya wang itu boleh digunakan untuk membayar komitmen baki hutang, atau memulakan sesuatu perniagaan atau projek. Namun yang kontranya ialah tiada sumbangan EPF lagi, potongan cukai mungkin dikenakan, dan kepayahan mencari kerja baru terutamanya bagi staf yang sudah berumur 50 tahun ke atas. 

Namun percayalah setiap yang berlaku ada hikmahnya. Mungkin ia mencetus munculnya accidental entrepeneur sebagaimana Sdra Faizul, Ms Helen atau Sdra Aaaron Gill.

Apa pun sebagai orang beriman kita kena yakin dan percaya bahawa rezki itu milik Allah yang di kurnia kepada kita daripada pelbagai asbab umpamanya dengan bekerja di ofis, berniaga, menjadi penulis, entrepeneur dan seumpamanya. Yang penting janganlah asbab sibuk bekerja mencari rezki hingga kita lupa istiqamah dalam amal soleh, untuk hadir ke rumah2 Allah dan duduk di majlis2 ilmu. 

Kita hiasilah dunia ini selagi ada sisa hidup dengan segala kebaikan agar ia menjadi bekalan yang kekal abadi di Akhirat nanti.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...