Thursday, May 29, 2014

Ciri Orang Beriman

Saya berpeluang mengikuti sebuah kuliah pimpinan Ust Fazlur Rahimi di Masjid As Salam pada minggu lalu. Ustaz memulakan dengan membacakan sepotong ayat al-Qur'an daripada Surah At-Taubah ayat 112 yang bermaksud: "(Mereka itu ialah): Orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji Allah, yang mengembara (untuk menuntut ilmu dan mengembangkan Islam), yang rukuk, yang sujud, yang menyuruh berbuat kebaikan dan yang melarang daripada kejahatan, serta yang menjaga batas- batas hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang yang beriman (yang bersifat demikian)."

Ada lapan ciri orang2 yang beriman iaitu:

Pertama, sentiasa bertaubat kepada Allah. Hakikatnya kita ini semua banyak dosa, samada kita tahu atau [un tidak tahu, sedar atau separa sedar. Hatta yang maksum itu pun beristghfar sebanyak 70 kali setiap hari, mengikut setengah riwayat 100 kali sehari. Walhal Nabi ini confirm masuk syurga. maka apatah sangat kita ini yang bergelumang dengan dosa siang dan malam. Maka ciri orang beriman ialah menyedari hakikat diri yang banyak dosa dan sentiasa bertaubat. Nabi nak ajar kita supaya bertaubat. Bertaubat sebagai satu perkara yang wajib. Menangguh taubat merupakan suatu dosa.

Kedua, ahli ibadah atau abid. Orang beriman mestilah kuat beribadah kepada Allah. Setiap yang fardu dilaksanakan. Seterusnya menambah amalan2 yang sunat.

Nabi SAW telah menunjukkan contoh yang hebat dalam melaksanakan ibadah sunat. Nabi bangun malam untuk solat malam sehingga bengkak2 kaki Baginda dek terlalu lamanya berdiri melakukan solat malam dan bermunajat kepada Allah. "Apa salah aku jadi hamba yang bersyukur kepada Allah SWT?" jawab Nabi pabila di tanya oleh isterinya Aisyah perihal kenapa beliau begitu bersungguh beribadah walhal Allah telah menjamin syurga. 

Ibadah yang sedikit tetapi istiqamah itulah yang paling disukai oleh Allah dan Rasul-Nya. Lawan kepada istiqamah ialah al-futur iaitu melaksanakan ibadah separuh jalan sahaja. Time hangat dia buat time sejuk dia tinggalkan, ibarat pepatah hangat-hangat taik ayam. 

Apakah sebab terjadi begitu? Kerana kita ini suka tergopoh-gapah melakukan semua ibadah sunat. Cara atau kaedah yang tidak tepat. Terlalu banyak yang hendak dilakukan sekali gus, akhirnya semua terhenti serentak. Ibarat lari laju lalu terlanggar lubang lalu terus jatuh tergolek tidak dapat bangun lagi. Yang disukai Allah ialah walaupun sedikit tetapi berterusan melakukannya.

Ketiga, sentiasa memuji Allah. Sangat bersyukur pada Allah. Berterusan mendapat nikmat Allah. Tidak terkira akan segala nikmat Allah yang banyak. Maka menyedari hakikat ini, bersyukur lantas memuji Allah. Sesungguhnya taqwa itu sentiasa ingat Allah tidak lupa, taat Allah tidak durhaka, dan syukur kepada Allah, tidak kufur.

Keempat, mengembara cari pengalaman dan menyebar dakwah Islam. Kena turun padang bercampur dengan masyarakat. Ada orang yang tidak mahu terlibat dengan politik, hanya mahu tumpukan pada penyucian hati dan penumpuan kepda ibadah2 khusus. Cogankata "Politik Itu Kotor" di cipta oleh musuh2 Islam dan mereka berjaya mengabui mata ramai orang Islam.Jihad yang paling utama ialah politik Islam bagi menegakkan Islam sebagai pemerintah bukan Islam untuk diperintah. Mengembaralah untuk melihat alam ini dan faham Agama, faham suasana dan melihat kebesaran dan kekuasaan Allah.

Kelima ialah orang beriman ini rukuk kepada Allah. Iaitu patuh dan taat kepada perintah Allah dan Rasul-Nya. Keenam, ialah orang beriman ini mestilah sujud kepada Allah SWT. Iaitu tidak pernah syirik kepada Allah. Bergantung harap semata-mata kepada Allah dan tidak bergantung harap kepada makhluk. Yang ketujuh, amal makruf nahi munkar. Menyuruh berbuat kebaikan dan menegah perbuatan mungkar.

Antara lima aku janji dalam bai'ah aqabah antara wakil penduduk Madinah dengan Rasulullah sebelum peristiwa Hijrah ialah mereka mesti dengar dan taat kepada Allah dan Rasul setiap masa, tika malas atau rajin. Infaq untuk Islam tika susah atau senang. Amal makruf nahi mungkar. Istiqamah berjuang menegak agama walau di cela atau di tentang. Dan yang kelimanya, membantu Nabi SAW dan mempertahankan Nabi seperti mereka mempertahankan diri, isteri dan anak2 mereka sendiri. Maka balasan syurga lah kamu, kata Nabi.

Ciri-ciri orang beriman yang kelapan ialah memelihara hukum2 Allah. Berusha untuk menegakkan sistem perundangan Islam, ekonomi Islam, pendidikan islam, dan syariat Islam seluruhnya. Jangan sekali menentang kerana orang yang menentang atau menghalang adalah termasuk dalam gilongan yang khianat dan melanggar ikrar syahadah mereka.

Sebagai konklusi terapkanlah kelapan-lapan ciri orang beriman sebagaimana kita bincangkan di atas agar supaya bisa meletakkan diri kita ini sebagai orang yang beriman. Bukan sekadar mendapat nikmat Islam dan iman secara warisan turun temurun semata. 

Yang utama ialah memahami amanah dan tanggung jawab sebagai orang yang mengaku orang beriman. Jangan tertipu oleh habuan dunia yang sementara. Jangan terperangkap dengan budaya takut mati dan budaya cinta dunia. Sesungguhnya mati itu pasti. Alam kubur itu pasti. Alam mahsyar itu pasti. Alam mizan itu pasti. Alam sirat itu pasti. Syurga dan Neraka itu pasti. 

Syaaban sudah menggamit datang. Istiqamah dalam amal soleh, insyaAllah. Sedikit tetapi berterusan, itu adalah lebiah baik. Hidup positif demi Akhirat yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Semoga bila Ramadan tiba nanti, kita sudah cukup 'stretching', warm-up dan latihan untuk go all out dalam amal soleh dan mencari kemenangan hakiki untuk bonus Akhirat.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...