Friday, September 14, 2012

Nikmat Yang Sementara

Rasanya tidak kurang daripada 13 Open House telah saya hadiri sepanjang Syawal ini. Weekend ini merupakan hari-hari terakhir Syawal. Jangan terkejut kalau pada hari Isnin nanti iaitu cuti umum ganti untuk Hari Malaysia juga ada orang yang masih mengadakan majlis Open House raya walaupun sudah masuk 1 Zulkaedah, meninggalkan bulan Syawal.

Maka budaya Open House sepanjang bulan Syawal nampaknya sudah diterima menjadi sebahagian daripada tradisi terutamanya masyarakat warga kota dan pinggir kota. Bukan apa kata mereka, kalau tak dibuat open house agak seganlah pulak untuk berkunjung atau kunjungan yang mungkin tidak dialukan.

Berbeza dengan kita di kampung dulu, pakai main redah sahaja dan tidak menjadi masalah. Satu lagi ialah bila kawan2, jiran tetangga atau saudara mara beritahu niat mereka nak beraya ke rumah maka jumlah tuan rumah menerima kunjungan tetamu datang beraya akan berbilang kali, mungkin pada setiap hujung minggu. Ini boleh mengganggu program tuan rumah yang juga ingin berkunjung atau beraya ke tempat lain. Maka afdal sangat kalau di set satu hari yang tetap untuk kunjungan para tetamu secara sekali harung. Dan ini lebih teratur dan efisyen, sekali penat sahaja.

Nikmat makan ialah antara salah satu nikmat yang Allah kurniakan kepada manusia. Rasa lazat dan sedapnya makanan dan minuman itu terletak pada deria rasa yang ada di lidah. Mungkin sebelum itu rasa terliur atau berselera bila melihat juadah yang terhidang diransang oleh deria mata. Maka ransangan itu mengajak tangan dan mulut untuk mengambil dan menikmati juadah yang terpilih. Kesedapan juadah yang disuap ke mulut di nilai oleh lidah, kemudiannya dikunyah dan di telan. Maka hancur leburlah makanan tadi dan masuk ke perut. Sebahagiannya di tukar menjadi tenaga atau darah daging manakala sebahagian besar lagi menjadi bahan buangan. Setakat mana sebenarnya dapat kita nikmati juadah ini? Ada limit dan hadnya.

Jika ada beberapa Open House yang dikunjungi pada sesuatu hari, satu Open House mungkin kita dapat makan lahap punya. Open house kedua mungkin makan juadah2 terpilih sahaja. Masuk Open House ketiga setakat minum teh O suam dengan rojak buah sahaja nampaknya. Kenapa? Sebab perut dah penuh dan tak boleh terima stok lagi. Lidah pun dah bagi isyarat bahawa semua yang terhidang itu sudah tidak membuka selera lagi walaupun sedap2 belaka. Jadi nikmat makan itu sementara sahaja. Nikmat dunia ini sementara belaka.

Kita perhatikan nikmat2 dunia yang lain. Begitulah semua hakikatnya. Orang kaya walaupun punya harta yang banyak, tidurnya atas satu katil sahaja, pakainya sehelai baju sahaja, makannya sepinggan nasi sahaja, pandunya sebuah kereta sahaja pada sesuatu masa. Macam orang lain juga. Juadah buffet di Hotel 6 bintang agaknya berapa banyak yang mampu di makan? Semuanya ada had. Jika terlebih telan boleh muntah dibuatnya.

Berbeza dengan nikmat yang Allah janjikan di Akhirat, bersifat kekal. Makanlah sebanyak mana pun. Minumkah sebanyak mana pun. Bersetubuhlah selama mana pun. Bersukanlah sepanjang hari atau menonton sepanjang malam, tidak menjadi hal. Tiada limit lagi. Itulah nikmat yang kekal. Tidak perlu buang air, tak perlu bayar bil, atau risau pasal harta. Semuanya dapat di perolehi dengan lintasan keinginan sahaja. Hebat bukan?

Maka orang yang faham hakikat hidup dunia yang sementara dan yakin kepada hidup akhirat yang kekal abadi sebagaimana janji Allah, akan cerdik menilai mana yang hak dan mana yang batil, mana yang dosa mana yang pahala. Setiap perbuatan akan ada perhitungannya. Dunia tidak lebih melainkan medan ujian dan gelanggang hiburan semata. Orang yang tewas dengan godaan dunia akan gagal dan merana di Akhirat nanti. Hidup yang hakiki ialah penghidupan akhirat. Itulah tempat kita. Dunia di cipta untuk manusia. Manusia di cipta untuk Akhirat.

@@@

7 comments:

Cikli said...

Semoga syurga pun sentiasa open untuk kita.

School Of Tots said...

TQ Cikli.

Open Syurga --> Hebat hebat !!

ooooooooo said...

assalamualaikum tuan.boleh check email.

Unknown said...

hari 3 rumah sy p open house


http://gilamodified.blogspot.com/2012/09/3-open-house-1-drift-show.html

Masjid PB said...
This comment has been removed by a blog administrator.
School Of Tots said...

TQ Umar. Pakcik doakan kejayaan untuk Umar menuju cinta Illahi.

School Of Tots said...

TQ khairul. Selamat tinggal Syawal. Semoga berjumpa lagi di tahun hdpn.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...