Tuesday, September 04, 2012

Kembali Kepada Fitrah

Ustaz Hazri pada tazkirahnya malam tadi memberitahu bahawa idil fitri ini adalah kembali kepada fitrah, suci bersih tidak ternoda oleh dosa, persis bayi yang baru lahir. Mata yang buta daripada melihat maksiat, telinga yang pekak daripada mendengar dosa , mulut yang bisu daripada perkara jahat, dan hati yang bersih tanpa setitik noda. Jika ditakdirkan meninggal tika itu maka insyaAllah syurga balasannya. Masuk ke syurga itu adalah fitrah. Bukankah datok kita Adam & Hawa asalnya dari Syurga Allah jua?


Ibadah solat merupakan penghulu segala ibadah yang mana akan pertama sekali di nilai di Akhirat nanti. Penerimaan ibadah solat ini bakal membuka laluan kepda ibadah2 lain untuk diambil kira termasuklah ibadah puasa, zakat, haji, sedekah, dan yang lain2nya. Maka mari kita lihat apakah ciri2 yang diperlukan agar ibadah solat ini diterima Allah. Ia juga sebagai muhasabah untuk menilai apakah amalan dan ibadah kita yang lain juga diterima Allah.


Puasa 30 hari di bulan Ramadan itu apakah sudah menepati ciri2 penerimaan solat? Kita bukan penyembah bulan Ramadan. Seburuk-buruk manusia ialah orang yang mengenali Allah hanya dalam bulan Ramadan tapi gagal mengenali Allah pada bulan-bulan lain. Orang arab raya sehari sahaja, tapi orang di Malaysia tu dia, raya sampai 30 hari hingga tak sempat nak puasa sunat Syawal kerana banyaknya rumah terbuka. Cuba tanya diri, malam raya siapa yang bangun qiyamullail? Sesiapa yang menghidupkan malam2 raya dengan qiyamullail dan takbir maka pandangan matahatinya akan direstui. Baiklah kita tengok lapan ciri solat diterima..


Pertama ialah solat dengan penuh tawadduk. Apa itu tawadduk? Tawadduk ialah merendah diri dan mengenali kebesaran Allah. Pabila dirikan solat maka dirikanlah dengan rasa hamba penuh rendah diri pada Allah, Pemilik yang hakiki yang Maha Besar dan Maha Kuasa. Semua milik Allah. Tiada milik kita. Kita hamba yang tidak ada apa-apa.


Kedua ialah tidak menyakiti atau menyusahkan orang lain. Diceritakan kisah seorang wanita yang istiqamah qiyamullail tetapi amalannya rusak akibat berterusan menyakiti hati jirannya. Pada Ramadan yang lalu atau bulan Syawal yang kini, apakah dentuman mercun kita itu mengejutkan bayi dan orang2 tua jiran2 kita daripada tidur mereka, atau meransang degupan jantung yang kencang pada jiran yang ada penyakit lemah jantung itu? Maka apakah ibadah puasa kita diterima Allah agaknya?


Ketiga ialah tidak tidur dalam keadaan berdosa kepada Allah. Mohon ampun dan istghfar kepada Allah bergantung harap merayu dan merintih semoga Allah memberikan rahmat, keampunan, dan membebaskan diri daripada api neraka-Nya. Seterusnya sebelum tidur itu, maafkan segala kesalahan orang lain kepada diri ini.


Kita baru menyambut hari kemerdekaan Negara pada 31 Ogos. Cuba tanya apa yang kita ingat bila sebut Hari Merdeka? Adakah terbayang di kepala kita Dataran Merdeka, hiburan dan nyanyian? Rasanya majoritinya begitulah kot. Apakah Hari Merdeka yang sebenarnya? Betapa susah payah orang dulu2 menentang penjajah, hingga kadang2 tiada masa untuk bersolat, tiada ruang untuk berzakat atau bersedekah, yang beralas perut dengan ubi kayu. Bangun menentang penjajah dan menuntut kemerdekaan. Siapa yang istihar kemerdekaan itu tidak penting. Apakah Tok Janggut yang digantung kepala ke bawah berhari-hari itu redha melihat gelagat anak muda kini menyambut Hari Merdeka dengan sekadar menari dan bernyanyi gembira? Pastinya mereka mengharap Ya Allah ampuni dosa kami dan orang2 yang terdahulu daripada kami. Merdeka bukan sekadar dipenuhi dengan hiburan, nyanyian dan tarian. Pastikan setiap hari sebelum tidur kita beristigfar dan mohon ampun untuk diri dan maafkan orang lain.


Keempat orang yang diterima solatnya ialah orang sentiasa memenuhi harinya dengan zikrullah mengingati Allah, bukan pada masa2 tertentu sahaja. Lidah dan bibirnya basah dengan zikrullah. Kelima ialah orang merahmati orang miskin. Orang miskin itu punyai ketinggian darjat di sisi Allah. Bukankah penghulu segala orang miskin dan anak2 yatim ialah Rasulullah?


Keenam ialah kasihan belas kepada orang musafir yang terputus bekalan iaitu dengan membantu mereka dari segi kewangan, tempat penginapan atau sebagainya. Ketujuh ialah orang yang merahmati janda2 yang kematian suami. Tika suami meraka hidup kita sering bertanya khabar dan menjalin hubungan, maka teruskan bertanya khabar dan menghulur bantuan tika meraka sudah kehilangan suami tempat pergantungan itu.


Akhirnya ialah orang yang merahmati orang yang ditimpa musibah iaitu dengan melakukan ziarah dan mengekalkan sifat2 kebaikan terhadap mereka. Maka orang yang memiliki lapan ciri2 diatas maka cahayanya ibarat cahaya matahari yang bersinar di Akhirat kelak. Seluruh alam akan cerah dan memberi manfaat kepada orang sekeliling.


Segala amalan dan ibadah kita juga akan diambilkira mengikut keikhlasan hati iaitu mukhlisin. Ada tiga ciri2 utama hati yang ikhlas. Pertamanya, rasa yang sama saja samada dipuji atau dikeji. Kedua, lupakan amal yang sudah dibuat. Jangan ingat amal yang lepas tapi kena ingat amal yang hendak dibuat. Dan akhir sekali, ikhlas itu ialah orang yang mengharap ganjaran daripada Allah, tidak mengharap balasan daripada makhluk. Minta kepada yang Maha Memberi. Tak payah minta kepada yang bukan pemberi.


Akhirat itu yang paling utama. Alhamdulillah kuliah maghrib di 16 syawal ini berjaya menggamit 64 ahli jamaah lelaki dan 12 orang muslimat. Agaknya kemana 604 yang lain daripada purata 680 orang ahli jamaah pada 10 Ramadan terakhir dua minggu lepas? Kita doakan mereka agar tidak sekadar menjadi penyembah bulan Ramadan, tetapi sembahlah pemilik bulan Ramadan itu, insyaAllah dengan kembali memenuhi rumah2 Allah, mendirikan solat berjamaah, mengaji al-Qur’an dan menghadiri majlis2 ilmu yang saban malam berlangsung ini.


Sesungguhnya hidayah itu milik Allah. Saya hanya menyampaikan mesej dakwah di blog saya ini untuk capaian umat di serata alam. Raikan kemenangan pada bulan Syawal dengan meneruskan segala amal soleh. Hingga jumpa lagi dilain siaran.


@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...