Monday, September 03, 2012

15 Syawal Dalam Memori

Rasa teruja tidak terkira bila kenangkan semalam yg indah dan penuh memori. Seperti biasa open house hari raya mendapat sambutan, hingga tidak menang tangan kami anak beranak. Apa yang dirancang sebagai program yang hanya low profile bertukar menjadi sesuatu yang meriah dan indah. Trademark dan tradisi juadah homemade di open house kami diteruskan.


Mesej SMS isteri saya terpapar jam 10:24am, “Sayang, kenangan manis open house rumah kita kelmarinkan. Seronok”


Maka saya pun membalasnya, “Ya sayang. Papa bangga & syukur mama prepare segalanya. U r the best. Ramai yg sudi raikan kita. Disudahi pula dengan akujanji ikatan untuk kakak. Dan akhirnya beradu dgn nyenyak malam tadi. Alhamdulillah.”


Isteri membalas, “He he TQ sayang.”


Saya sekeluarga ingin merakamkan setinggi ucapan terima kasih buat para tetamu kami yang dihormati sekelian. Terima kasih kerana sudi terima jemputan dan meraikan majlis kami yang tidak seberapa itu.


Zarif menjadi tetamu pertama kami. Diikuti dengan Rahimi sekeluarga. Hj Khairi ditemani Hj Hashim yang baru kamatian anaknya dua hari lepas. Pak Nor yg masih uzur bersama Kak Mah. Ustaz Roslan dari Baitul Islah sekeluarga. Kawan baik saya Bakar sekeluarga yang siap hadiahkan lemang. Pengerusi Persatuan Penduduk, Hj Azman sekeluarga. Kak Dah dan Cik Rahim datang jauh dari Tmn Bolton. En Haslan sekeluarga juga datang jauh dari Tmn Batu. Kawan2 kakak dari UIA dan USIM. Kawan2 Iman dan keluarga mereka.


Usahawan terkemuka Makcik Kay, Fatihah, Ustazah dan suami. Dato’ Bahrom. Hj Shuib sekeluarga. Bilal Mat sekeluarga. En Mohamad sekeluarga. Jiran kami Nizam pula menghantar dua anaknya sebagai wakil. Teman lama saya Yazim sekeluarga dari Shah Alam. Kak Yam sekeluarga. Kak Maya. Kak Raja bersama kakak2nya. Ir Hj Azmi sekeluarga. Pegawai sekuriti Tmn kami. En Zul sekeluarga dari Mawar. Zati dan keluarga dari Sg Buaya. Dan penutupnya Hj Mazli dan keluarga. Alhamdulillah, TQ all.


Kalau pada tahun2 lepas main course kami ialah nasi dagang maka pada tahun ini ditukar kepada nasi kerabu berlaukkan solok lada, ikan goreng celup tepung, ayam goreng kunyit dan keropok. Side dishes yg lain ialah rojak buah, kueh lopez, agar2 merah, sira pisang, kek carrot, kek black forest, kek coklat, biskut nestum crispy, chip sporty, almond London, dan beberapa jajan yang lain. Minumannya pula ialah air sirap merah sejuk yang terpaksa di refill tiga empat kali.


Cuaca juga nyaman dengan deruan angin sepoi-sepoi bahasa. Yang miracle lagi juadah kami mencukupi ngam-ngam untuk tetamu berjumlah 89 orang itu, hingga ke hirisan ulam nasi kerabu yang terakhir tanpa ada pembaziran yang berlaku. Alhamdulillah.


Jumpa lagi di open house kami raya tahun depan. Sehingga itu marilah raikan Syawal yang masih berbaki ini untuk ziarah menziarahi dan mantapkan silatul rahim. Yang penting lagi jangan lupa juga untuk berkunjung ke rumah2 Allah sebagaimana amalan kita di sepanjang bulan Ramadan yang lalu dan teruskan menghadirkan diri ke majlis2 ilmu dan penerusan amal soleh kita, insyaAllah.


@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...