Wednesday, September 19, 2012

Ulamak Pejuang Kemerdekaan

Kita selalu mengambil remeh soal sejarah sedangkan 1/8 kandungan al-Qur’an itu bercerita tentang sejarah untuk diambil iktibar dan pengajarannya. Kita jarang mendengar ceramah2 agama di masjid2 mengajar sejarah. Yang biasa kita dengar ialah kuliah feqah, tauhid, tasauf dan tajwid.


Buku sejarah yang diajar di sekolah2 dikarang untuk bercerita sejarah mengikut perspektif tertentu atau membawa kepentingan tersendiri hingga gagal memaparkan fakta yang menyeluruh . Kita punyai tanggungjawab mempertahankan Negara kita yang merdeka. Janganlah kamu cenderong dengan orang2 yang zalim, nanti kamu akan dibakar oleh api neraka. Kita perlu peka sejarah agar tidak mudah tertipu dengan fakta daripada sebelah pihak sahaja.


Dalam musim menyambut hari kemerdekaan Negara ini, saya teruja mendengar satu khutbah Jumaat yang menyentuh peranan ulamak kearah kemerdekaan. Rasulullah diutus untuk menyebarkan Islam kepada seluruh umat akhir zaman ini selama 23 tahun. Seterusnya amanah dan tanggungjawab itu dipikul oleh para sahabat, para ulamak dan pejuang Islam sekelian, sehinggakan pada kemuncaknya hampir 2/3 dunia di perintah oleh Islam. Kekuasaan Islam sangat dicemburui dan didendami oleh bangsa barat yang mengalami kekalahan demi kekalahan sepanjang 700 tahun dimedan perang salib.


Tebaran dakwah Islam juga telah masuk ke kawasan Asia Tenggara ini. Islam masuk ke Melaka sekitar 200 tahun selepas kewafatan Rasulullah, di bawa oleh saudagar2 Islam dari Goa India dan China yang terlebih dahulu menerima Islam. Melaka menjadi pelabuhan terpenting di dunia ketika itu. Pabila masuk waktu solat, mereka mendirikan solat di pantai negeri Melaka. Penduduk setempat mermerhati dan sebahagiannya mula memeluk Islam. Dakwah yang dibuat tersebar ke istana hinggakan Raja Parameswara yang beragama hindu memeluk Islam dan menukar nama kepada Megat Iskandar Shah.


Ditegakkan Islam dan pemerintahan yg mengikut syariat Islam sehingga membawa kpd pembinaan surau2 dan masjid2 di Negeri Melaka dan membentuk masyarakat dan negeri yg aman terhindar dari maksiat. Melaka menjadi negeri yang maju dan menjadi penyumbang dana kewangan penting kepada Kerajaan Othmaniah yang berpusat di Turki. Sultan Mansor Syah dan Sultan Alauddin Ri’ayat Syah antara pemimpin Islam kerajaan Melaka yang hebat.


Peperangan salib berlanjutan selama 700 tahun yg tak pernah sekali pun dimenangi oleh kerajaan Kristian. Islam bangun menguasai dunia berpusat di Islambul (Bandar Islam) yang dikenali sebagai Istanbul hari ini. Pihak barat menyimpan dendan kesumat untuk keluar dari bumi Eropah dan menerjah ke bumi2 Islam. Melaka menjadi pusat ekspedisi pusat timur dan barat itu. Penjajah menubuhkan Syarikat Hindia Timur dan Syarikat Hindia Timur Belanda kononnya untuk berdagang mencari rempah di Asia Tenggara. Ini adalah penipuan fakta untuk menjajah umat Islam sebenarnya. Jika benar mahu mencari rempah, cukup mendapatkannya di benua India yang kaya dengan rempah-ratus itu.


Penjajah mula menyerang dan menguasai kepulauan Maluku, menyerang Acheh, Kepulauan Sulu di Filipina, dan Kerajaan Acheh di Indonesia. Kerajaan Melaka mesti ditumbangkan dengan melemahkan kerajaan Islam di sekitar kepulauan melayu, ini perancangan mereka. Pada tahun 1447 maka terjadilah serangan oleh Siam ke atas Melaka, kemudian Portugis menyerang pada tahun 1511, diikuti oleh penjajahan Belanda, Inggeris dan Jepun.


Portugis menghantar Tom Pairus sebagai perisik dan dia mendapati Sultan Melaka berdiri di atas kepimpinan Islam bukan dasar melayu semata. Sultan Melaka berdiri atas kepimpinan dan undang2 Islam. Undang2 darat dan laut tika itu mengikut al-Qur’an. Kepimpinan mendapat bantuan nasihat oleh para ulamak yg dtg dari seluruh dunia dan penguatkuasaan undang2 dilaksanakan oleh para laksmana dan hulubalang. Ekspedisi dakwah Islam dihantar keluar Melaka ke seluruh negara. Singgah di Kelantan di lokasi pulau singgahan yang kini dikenali sebagai Pulau Melaka, maka tidak hairanlah kini muncul kepimpinan ulamak di Pulau Melaka yang bangkit untuk menegakkan kerajaan Islam di Negara ini dan berasal dari wilayah Pulau Melaka. Islamlah yg menjadi tunjang kekuatan Melaka. Maka Portugis merancang ketumbukan tentera pimpinan Alfonso D’Albuquarque bagi menyerang Kerajaan Islam Melaka.


Inilah fakta sejarah yang telah berlaku. Maka Pada 1511 Portugis telah berjaya menakluki Melaka dan memerintah selama 130 tahun. Portugis tidak mengizinkan walau satu masjid dibina selama pemerintahannya. Belanda menyerang dan menjajah Melaka selama 129 tahun. Dasar Portugis diteruskan. Hanya 209 tahun selepas itu laksmana China yg menganut Islam membina masjid di Kg Hulu Melaka yang masih kekal hingga kini. Penjajahan Negara ini diteruskan oleh Kerajaan Inggeris dan Jepun. Maka Negara kita telah dijajah selama 446 tahun yang berjaya menanam faham mereka dalam budaya dan pemerintahan Negara ini terutamanya oleh kerajaan Inggeris.


Pada tahun 1874 Perjanjian Pangkor (Trity of Bangkok) telah dimeterai dimana hal ehwal Islam dan Adat Istidat Melayu diserah kepada Sultan dan Raja2 Melayu manakala hal pentadbiran di serah kepada Residen Inggeris. Maka sejak itu bermulalah fahaman sekular yg memisahkan politik dgn Islam yg tidak pernah di ajar oleh Rasulullah tetapi berjaya dilaksanakan oleh penjajah Inggeris. Walaupun Residen Inggeris JWW Bich dibunuh di Pasir Salak dan penjajah Inggeris sudah 55 tahun meninggalkan kita, namun fahaman sekular masih berjalan dan diteruskan hingga ke hari ini.


Rakyat bangkit berjuang untuk membebaskan Negara daripada penjajah dengan kebangkitan umat yg dipimpin oleh para ulamak. Pada tahun 1915 bangkit seorang ulamak yang bernama Hj Hasan Munaz (Tok Janggut) bangkit menentang penjajah Inggeris telah Syahid di K.Krai, mayatnya diarak dengan kereta lembu selama dua hari dan di gantung di tanah lapang di Bandar Kota Bharu untuk tontotan umum. Pada tahun 1922-1928, Hj Abdullah Malimbong seorang ulama dari Terengganu telah menubuh syarikat Islam untuk menentang Syarikat Inggeris, dibuang daerah ke Mekah. Orang kampong ingat bagus Inggeris hantar Tok guru mereka ke Mekah, sebenarnya dia dibuang daerah.


Pada tahun 1948 bangun pula Hj Abu Bakir al-Bakri di Gunung Semanggol menuntut kemerdekaan daripada penjajah meneruskan perjuangan sebelum ini. Inggeris tahu cepat atau lambat mereka akan di halau keluar dari Negara ini. Sir Henry Gurney yang tika itu berjaya dgn tugasnya di bumi Palestin membawa masuk yahudi, dipinjamkan ke Negara ini untuk mengeksplotasikan keadaan. Mereka mengisytihar darurat atas dasar penentangan komunis tetapi bukan banyak pun membunuh komunis tetapi lebih banyak menangkap para ulamak. Seterusnya Inggeris memilih beberapa pemimpin tertentu untuk rundingan kemerdekaan, yang diberikan di London. Apa lagi undang2 Islam pun diketepi begitu saja.


Setiap Hari Kemerdekaan, di mana nama2 ulamak ini? Jasa para ulamak tidak boleh disampingkan begitu sahaja, tanpa menafikan sumbangan tokoh2 yang lain. Maka kita punyai tanggungjawab untuk menegakkan kerajaan Islam yang adil untuk semua.


***


Pada blog halaqah.net ada diceritakan perihal pejuang kemerdekaan daripada kalangan ulamak ini..


Para alim ulama juga memikul beban amanah yang ditinggalkan oleh Rasulullah saw, untuk meninggikan Islam di atas semua kepercayaan dalam menggalas perjuangan menentang penjajah samada Barat atau Timur. Penjajahan Barat yang penuh dengan palitan noda hitam yang bernuansakan penyebaran agama Kristian tidak dibiarkan percuma oleh para alim ulama di setiap inci bumi umat Islam, mereka telah bangkit dengan gagah meniupkan api perjuangan kepada ummat yang sedang lena diulit mimpi. Ulama ini dengan anugerah ilmu telah mencetuskan kesedaran untuk membebaskan diri daripada penjajah jauh lebih awal daripada kelompok nasionalis sekular yang telah menculik buah kemenangan, malah hari ini mandabik dada dengan seluruh kepungan media bahawa merekalah pembebas tanahair daripada belenggu penjajah.


Sebahagian ulama ini telah menjadi korban penjajah samada syahid ditali gantung seperti Umar Mukhtar atau dipaksa mendekam dipenjara tanpa pembicaraan seperti Ustaz Abu Bakar Al-Baqir, juga dibuang negeri seperti Imam Diponegoro, Uthman Den Fodio, Haji Abdul Rahman Limbong. Selain itu, ulama lainnya pula yang turut berjuang menentang penjajah dan yang ada kaitannya dengan kemerdekaan negara ialah Tokku Paloh, Sheikh Abdullah Fahim, Haji Sulong al-Fatani, Imam Bonjol dan lainnya lagi. Hari ini paparan sejarah di skrin televisyen telah memadamkan kebaktian mereka dan generasi muda dipaksa menerima versi sejarah baru bahawa kemerdekaan telah diperjuangkan oleh golongan elit sekular yang sememangnya menjadi anak suruhan penjajah.


Diharapkan supaya generasi muda menekuni kembali sejarah getir perjuangan kemerdekaan yang telah banyak diselewengkan, bahkan juga kita tidak mampu memadamkan pahatan sejarah kelompok aliran kiri yang turut berjuang menentang imperialisme di seluruh dunia. Ikuti kisah kemerdekaan yang dirintis oleh alim ulama melalui kisah hidup mereka satu persatu di blog taman ulama bagi memahami sejarah.


@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...