Tuesday, July 10, 2012

Ancaman Virus Hati

Hari ini saya berpeluang mengikuti ceramah Ust Pahrol Mohamad Juoi di majlisilmu.com. Maka saya ingin kongsi-kongsikan ilmu yang saya dapat itu di laman ini.

Bersyukur kita kepada Allah kerana masih bernafas, maknanya kita masih hidup. Bila masih bernafas maka peluang untuk hidup masih tersedia, dan peluang untuk taubat masih terbuka. Nikmat hidup perlu disyukuri. Jangan anggap nikmat hidup ini biasa-biasa saja. Ia satu kurniaan Allah yang hebat untuk kita.

Menyentuh tentang peristiwa israk wal mikraj yang berlaku pada tahun kesedihan iaitu Rasulullah baru kehilangan orang yang disayangi, untuk mengajar kita agar tidak bergantung kepada makhluk tetapi kena bergantung harap kepada Allah SWT. Rasulullah diangkat ke langit bertemu Allah SWT di tempat yng mulia, maka segala kesedihan itu dapat dirawat. Maka marilah kita ubati segala kesedihan dengan merapatkan diri dengan Allah. Bawak hati kepada Allah.

Siapa yang paling tawadduk dan merendah diri, makin diangkat mulia oleh Allah. Rasulullah makin merendah diri, Allah makin muliakan Rasulullah. Rasulullah walaupun tinggi tapi tidak meninggi diri, bersedia jadi orang kecil. Nak merebut ketinggian ialah dengan merendah diri kepada Allah dan kepada sesama manusia. Kemuncaknya pabila Rasulullah diberikan anugerah Kekasih Allah oleh Allah SWT secara langsung.

Virus hati ialah dosa. Kita kena memahami arah hidup, tujuan hidup, jalan hidup, pendorong hidup, dan bekalan hidup. Apakah penghalang dalam hidup? Penghalang hidup ialah dosa. Jutawan fakir ialah pabila hati dipenuhi dosa. Baik hati maka baik seluruh jasad. Hati yg jadi penawar yang mengawal seluruh pacaindera. Sofware manusia ialah hati. Hati juga boleh lapar dan boleh sakit. Hati itu raja. Kalau raja dah sakit maka kena turun takhta, maka orang lain naik jadi Raja. Kalau nafsu yang naik jadi raja, rusak kita. Kena berhati-hati jaga hati, kena beri makanan, beri ubat, supaya sihat. Hati tanpa makanan akan lemah dan sakit. Macamana nak kesan hati kita sakit?

Hati yg sakit bila satu ketaatan tak rasa manis tapi satu kemungkaran kita rasa seronok pula. Bila jasad sihat kita rasa satay tu sedap tapi bila kena selsema atau sakit satay tu dah rasa tak sedap. Amal kebaikan tu semua ada kemanisan, tapi kita tak terasa bila hati kita sakit.

Piramid makanan untuk hati kena dijaga. Pertama, hati kena di suluh dengan ilmu, maka kena selalu berada di majlis ilmu. Alangkah suburnya hati orang yang berada di majlis ilmu. Kedua, Zikrullah iaitu solat dengan mengingati Allah iaitu makanan hati yang sangat berkhasiat. Ketiga, pabila kita baca Al-Qur'an makanan bagi hati kita, penyembuh penyakit hati kita. Keempat, selawat akan menyuburkan hati kita. Dalam hidup kita 24 jam pastikan ingatan kepada Rasulullah tidak terlepas.

Kita jaga hati dari dijangkiti penyakit, kena jaga. Jika hanya makan ubat atau food supplement tapi tidak hindari makanan yang mudarat akan ditimpa penyakit juga. Ada kisah seorang wanita yang kuat beribadah tapi dia berlaku zalim terhadap jirannya, maka ia tetap dihumban ke neraka.

Ada virus yang menyebabkan hati mati secara mendadak. Tapi ada satu lagi virus yang menyebabkan hati mati secara perlahan-lahan dan berperingkat-peringkat.

Dekat dengan Allah itu mudah tapi kena mujahadah. Itulah jawaban yg tepat. Nak akrab dengan Allah maka kena cari cara nak mendekatkan diri dengan Allah. Kena ada penghayatan, kena amalkan, kena mujahadah. Kena baca Al-Qur'an dan amalkan. Kita boleh beli ubat tapi kena merasa kepahitan ubat itu untuk dapat khasiatnya. Ilmu itu bukan apa yang kita tahu tapi apa yang kita rasakan dengan kita amalkan. Akrab dengan Allah. Kena amalkan terus.

Marah itu berpunca daripada api, syaitan itu dicipta oleh api. Syaitan ini ego, maka punca marah ialah ego. Kadar marah berkadar terus dengan ego. Selalunya ibu marah anak, majikan marah pekerja. Selalunya kerana ego kerana merasa berada di atas dan lebih kuat. Dia rasa bersalah tapi tidak mengaku kerana ada ego dalam diri. Kena lunturkan ego kita. Pabila nak bercakap dengan anak yang rendah dari kita, maka kena rendahkan posisi kita iaitu rendahkan posisi badan dan hati. Juga bagi peluang untuk anak menjelaskan dan sudi mendengar. Kena lunturkan ego kita.

Jika kita menyedari sukarnya mendidik diri kita, maka kita kena sedar betapa sukarnya untuk mendidik orang lain. Maka kena lunturkan ego dalam diri. Api itu kalau terlalu besar akan hangus atau hangit masakan tapi jika tiada api atau api terlalu kecil maka mungkin makanan yang dimasak itu tidak masak-masak. Jangan terlalu marah sehingga hangus, dan jangan tidak marah langsung macam keldai. Marah itu kena berpada-pada. Itu juga perlukan pertolongan daripada Allah. Jangan lupa untuk berdoa kepada Allah supaya marah kita itu terpandu.

Macamana sabar untuk bersabar? Sampai bila nak sabar? Sampai bila-bila. Sabar itu tak ada penghujungnya. Namun perlu bersabar itu diiringi oleh kebijaksanaan, sabar yang terpuji, proaktif dan produktif. Ini ujian daripada Allah.

Bersangka baik kepada seseorang yang mula hijrah. Teman yg seiring dalam perjalanan hijrah, maka kena sabar dan beri semangat dan mencari alasan mungkin dia tidak tahu, dan aku tahu. Kita melihat kawan kita macamana? Kalau lihat kebaikan maka akan nampak kebaikan, tapi kita tengok keburukan maka akan nampak keburukan. Tapi kita tegas tapi bukan keras iaitu menegur keburukan dengan hikmah.

Macamana orang bawahan nak tegur orang atasan? Kena belajar ilmu fasal ego dan takbur, ini fardu ain. Ada orang buat dosa seumur hidup? Tak belajar soal fardu ain, iaitu akidah, fekah, dan akhlak. Kitab yang mudah ialah Kitab Penawar Bagi Hati. Bagaimana hendak meluntur dan buang sifat ego dan takbur.

Lunturkan ego secara praktikal. Satu ketika pergi cuci tandas masjid supaya luntur ego. Kena ada suasana di mana ada teman atau orang yang boleh tegur kesilapan kita. Nak sedekah dengan orang susah dan miskin senang tapi nak duduk bersama orang miskin itu bukan senang.

Teguran kepada orang atasan itu dalam bentuk pertanyaan. Cuit teguran dengan soalan. Bahasa kena lembut. Jangan sampai orang menolak kebenaran kerana kaedah kita yang salah. Tengok keadaan dan masa-masa yang sesuai.

Pabila kita diserang oleh virus dosa. Sentiasa rasa bersalah. Bekalan dari Allah supaya kita rasa menyesal dan taubat. Jangan ikut dengan rasa biasa dengan dosa. Jangan rasa ketagih dengan dosa. Barangsiapa ketawa masa berbuat dosa, maka dia akan dimasukkan ke neraka dengan keadaan menangis. Jangan jadi promoter dosa, iaitu memperjuangkan dosa dan mengajak manusia lain untuk bersama kita melakukan dosa.

Maka kesimpulannya isi hati dengan ilmu dan kukuhkan pertahanan diri untuk menangkis segala serangan virus hati iaitu dosa yang membinasakan diri. Bila berbuat dosa maka segera menyesalinya dan bertaubat memohon keampunan daripada Allah SWT yang Maha Pengampunn dan Maha Penyayang.

@@@

2 comments:

Cikli said...

virus dosa bahaya dunia akhirat

School Of Tots said...

Guano lamo tok komen Cikli? rindu ambo..

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...