Thursday, July 21, 2011

Berebut Mencari Pahala?

Adakah kita berebut mencari pahala? Adakah kita memandang dosa itu ringan? Itulah soalan minda yang dilontarkan oleh Cikgu Kamarulzaman malam tadi pada kuliah maghrib dalam slot 'perbandingan agama' kepada para jemaah yang hadir. Tambahnya lagi, ada satu program di TV Hijrah pada pukul 9:00 pagi setiap Ahad yang memaparkan konsep 'practical joke' ala-ala program Bang Bang Boom. Cuma yang bezanya ialah program ini memasukkan eleman Islamik ke dalamnya.



Contohnya slot beberapa minggu lalu menguji sikap pengguna sebatang jalan untuk mengalihkan rantingan pokok yang melintang jalan, sesuai dengan hadis Rasulullah SAW - Daripada Abu Hurairah r.a mengatakan, bahawa nabi s.a.w bersabda: “Ketika seseorang berjalan ke suatu jalan, kemudian didapatinya sepotong duri di jalan itu, lalu dibuangnya, Allah berterima kasih kepadanya dan mengampuni dosanya.”

Ramai pemandu yang hanya mengelak dari melanggar halangan itu dan meneruskan perjalanan. Di penghujung jalan itu apabila ditanya ada yang menjawab, saya sibuk, saya nak cepat, saya ada urusan, dan sebagainya. Pemandu yang berhenti dan mengalihkan halangan itu telah diberikan trofi bagi meraikan usahanya yang selari dengan maksud hadis di atas. Beruntunglah orang yang berebut mencari pahala.



Program-program TV haruslah berteraskan mendidik ahli masyarakat kepada kebaikan mengikut syariat. Tapi sayangnya majoriti siaraya di TV dan Radio adalah berteraskan hiburan yang lara semata-mata. Namun kehadiran TV Hijrah dan Radio IKIM sedikit mengubat kedukaan.



Tadi saya baru menghadiri sebuah majlis ilmu dalam slot mingguan tazkirah zohor di surau syarikat tempat saya bekerja. Ustaz Abdul Hakam membacakan tafsir surah al-Baqarah ayat 266-268. Antara yang dibentangkan ialah kepentingan sedekah yang ikhlas termasuklah sebarkan salam, memberi jamuan makan, menjaga silaturahim, dan berdoa untuk kebaikan saudara kita.



Ustaz memberikan analogi betapa jika ada program Qiyamullail bermula jam 4:00 pagi di masjid maka iklan akan di war-warkan bagi mengajak ahli khariah datang ke masjid bagi menyertainya. Berbeza dengan perlawanan bola di TV dimana kedai2 mamak tidak perlu untuk mengajak orang ramai hadir tetapi mereka sendiri yang akan bangkit dan hadir pada pukul 4:00 pagi untuk beramai-ramai berjemaah menonton siaran langsung perlawanan bola itu. Berebut mencari pahalakah kita?



Ada kisah sahabat yang telah ber qiayamullail selama 40 tahun. Katanya 20 tahun pertama amatlah berat dan payah. Manakala 20 tahun kedua berubah menjadi senang, ringan dan penuh kemanisan. Naluri ibadah ialah kalau sudah biasa maka akan terlahirlah kemanisan. Maka teruskan usaha untuk mebiasakan diri, berebut mencari pahala.



Dalam persoalan memberi salam, Ustaz menjelaskan ungkapan selamat pagi, natijahnya pagi yang selamat. Selamat malam, malam yang selamat. Good afternoon, maka afternoon yang good. Ungkapan salam yang memberi pahala ialah Assalamualaikum. Ia tidak boleh ditukar ganti dengan ungkapan Salam 1Malaysia misalnya. Tiada balasan pahala di sana untuk ungkapan2 salam ciptaan manusia ini.

Dalam bab bersedekah, Ustaz berkata kita kena bersedekah yang terbaik, benda yang berkualiti yang kita sayangi. Barulah ada nilaiannya di sisi Allah. Kalau nak sedekah juadah berbuka maka masaklah masakan yang terbaik. Belilah kueh-mueh yang berkualiti untuk disedekahkan pada jiran sebelah.

Sifat orang maha kaya ialah masih memerlukan wang, tidur dan makan. Namun sifat Allah Maha Kaya tidak memerlukan semua itu. Itulah sebenar-benar kaya. Sedekah itu adalah akaun untuk akhirat. Akaun ini boleh membantu pemiliknya mendapat kesenangan hidup di Akhirat yang kekal abadi itu. Maka rajin2lah kita bersedekah.



Akhirnya Ustaz menyatakan ada satu mazhab baru muncul di negara kita iaitu ahli sunat-wal-jumaat. Mengutamakan yang sunat dan melekakan yang fardu. Jumaat jaga betul, khutbah tidur. Solat raya jaga betul tak boleh miss melimpah ruah masjid dan surau. Solat fardu yang wajib satu saf penuh pun payah. Berjemaah terawih ramai betul, berjemaah solat2 subuh, zohor dan asar sikit bebenau...ish ish.



Ada satu kisah disebuah daerah. Kisah di malam raya. Tu dia time solat maghrib dan isyak, kosong masjid. Pak Imam dan bilal pun miss in action. Maklumlah besok nak raya, masing2 sibuk nak beraya. Yang hebatnya, time pukul 10malam bila dah di war-warkan kat TV esok raya, maka ramai lah orang berkumpul. Tujuannya nak pi takbir rumah ke rumah. Tu dia takbir sakan. Pukul 3:00 pagi baru habis. Penat bertakbir raya punya pasal langsung miss solat subuh. Tapi elok solat raya melimpah ruah la pulak masjid, siap buat khemah sambung. Mana lebih utama - solat sunat berjemaah ke, solat fardu berjemaah? Jawab jawab.


Kenapa takut harimau? Sebab kita kenal harimau. Kenapa tak takut Allah? Sebab tak kenal Allah. Kita kena kenal Allah baru lahir rasa takwa. Rasa takut pada Allah dengan meninggalkan segala larangannya dan membuat segala suruhannya. Bila kenal Allah, dan kita terlanjur buat dosa maka bersegera kita mohon ampun dan menyesali perbuatan dosa kita itu dan menanam azam untuk tidak mengulanginya. Kita taubat dan mengharap keampunan dari Allah SWT. Kita tidak mampu menghadap azab api neraka Allah. Memandang dosa itu beratkah kita? Berebut mencari pahalakah kita?



@@@

4 comments:

ooooooooo said...
This comment has been removed by the author.
School Of Tots said...

TQ Umar Zakir Abdul Hamid kerana puji2an pada Allah & beristghfar. Jangan pandang dosa itu ringan, dan berebut2lah mengejar pahala. Semoga kita di bawah limpah rahmat Allah.

Countdown Ramadan: 8 hari lagi.

yushida03 said...

terima kasih untuk entri yg mengingatkan ini.

School Of Tots said...

TQ yushida. Destinasi akhir ialah Akhirat, insyaAllah.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...