CLICK n GO

Sunday, July 31, 2011

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadan


Ramadan datang lagi. Tetamu Allah yang mulia untuk umat ini. Apabila kita muliakan kunjungan Ramadan ini, maka harap-harap Allah muliakan kita pula. Sudah bersediakah kita menerima tetamu agung ini?

Bagaimana minda kita? Apakah Ramadan ini bulan berlapar, bulan gastrik, atau bulan bazar ramadan? Atau Ramadan ini bulan ibadah, bulan keuntungan, bulan terhebat? Bersediakah minda ini untuk memahami kemuliaan Ramadan? Pemikiran yang mesti bersedia meletakkan Ramadan pada perspektifnya. Maka langkah pertama, hari ini ialah set minda kita betul-betul bahawa aku ini akan bertemu sebuah bulan Agung. Tidak semua orang akan meraih keuntungan Ramadan ini. Aku antara orang yang Allah pilih untuk bertemu Ramadan tahun ini. Jika minda sudah di set betul2 maka mungkin kita boleh bergerak ke langkah seterusnya.

Hati kena siap siaga. Walau lapar dahaga dan penat namun hati tetap sabar. Hati yakin akan janji-janji Allah. Gagal melakukan kebaikan adalah suatu kerugian besar. Hati jangan lalai. Hati kena bersih dari sifat2 mazmumah seperti riak, ujub, shubahah, masyhur, hebat dan takabbur. Hati mesti bebas dari sangka jahat. Bersihkan hati untuk menghadapi Ramadan ini. Hati hanya mengharap redha Allah.

Seluruh pancaindera kena besedia untuk berpuasa. Otak, mata, telinga, lidah, kaki, tangan, perut, semua sudah bersedia berjuang? Apapun pekerjaan dan aktiviti mesti bertanya satu soalan cepu emas, boleh masuk syurga? Jika syurga idaman hati maka berharaplah untuk mendapat redha Allah dengan melakukan tindakan yang boleh mendekatkan kita di Ramadan ini dengan limpah rahmat Allah, semoga melayakkan kita mendapat anugerah keampunan dari Allah. Semoga perjalanan ini akan berakhir dengan 'happy ending' iaitu anugerah sebuah sijil akujanji dari yang Maha Esa bahawa si polan bin si polan Bebas Dari Azab Neraka Allah.

Aku berazam untuk ibadah sungguh-sungguh. Aku akan berterawih sepanjang ramadan ini. Aku akan baca al-Qur'an pada setiap kelapangan. Aku akan hafal surah Yaasin, insyaAllah. Aku akan berjemaah solat fardu lima kali sehari semalam. Aku akan bangun malam untuk solat tahajjud dan witir. Aku akan berbicara perkara baik2. Telingaku tidak akan mendengar benda2 maksiat. Mataku aku tutup dari melihat benda mungkar. Aku akan bangun bersahur walau sebiji tamar dan seteguk air kerana bersahur ini sunnah Rasulullah.

Aku akan tutup aurat bukan sekadar bila ke masjid atau ke surau, tetapi menutup aurat di luar masjid dan surau. Aku berharap mendapat keampunan daripada Allah sebelum Ramadan berakhir. Zikrullah akan sentiasa di bibirku. Ringan tanganku untuk bersedekah dan infak di jalan Allah. Majlis2 ilmu akan menjadi saksi kehadiranku.


Ramadan hanya sebulan. Sekejap saja ia akan berlalu. Jangan tangguh2, semarakkan ibadah. Pandai2lah menyusun masa yang Allah beri 24 jam sehari semalam itu. Marilah bersama-sama kita wujudkan suasana ibadah. Zahirkan kecintaan pada Allah dan Rasullullah. Mudah-mudahan Allah memberi nilaian kebajikan untuk ibadah yang diiringi keikhlasan itu.

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadan.

@@@

4 comments:

Achu Tra said...

Salam Ramadhan saudaraku....may this Ramadhan be the "best" Ramadhan for all of us.....samo2 kito "all-out"...insyaallah..

School Of Tots said...

TQ Bro Achu Tra. Ramadan datang lagi. Semoga kita untung besar tahun ini di sisi Allah, Pencipta kita.

Wan Sharif said...

Semuga Ramadhan mendekatkan anda dan keluarga kepada rahmat dan redha Allah..

School Of Tots said...

TQ Wan Sharif. Pandang Ramadan dgn mata hati supaya ada kesan bukan dari mata fisikal semata, takut2 yg didapat hanya lapar & dahaga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...