Thursday, June 09, 2011

Pantai Batu Feringgi

Bersantai Di Pantai

Nasi Kandar Line Clear

Pesembur kat Padang Kota - Lazat Beb !!

Ronda-ronda di Jalan Penang

1Malaysia - Game of Dam

Laksa Penang Batu Feringgi - Memang Kauww !!

Masjid Terapung Tanjung Bunga P.Pinang

Bangunan Komtar Tersergam Gagah

Queensbay - Panorama Indah

Feri - Klasik & Evergreen

Cuti sekolah kali ni kami sekeluarga bercuti ke Penang. Bertolak pukul 9:30pagi, sampai Penang pukul 1:30tgh dan bayar tol RM40 (total: RM80). Naik feri dari Butterworth, tambang RM7.70. Duit minyak to & fro sekitar RM100. Hotel RM184.

Selepas check-in hotel kami pi pekena nasi kandar 'line clear', total 5 org makan RM54. Seterusnya pi ronda2 kat Queensbay Mall dan lepak di tepi laut di situ. Pemandangannya cantek dan sesuai untuk santai2 ambil angin.

Warga Penang memang terkenal dengan keramahan mereka. Contoh yang nyata ialah setiap kali saya bertanya arah maka mereka dengan rela meluangkan masa untuk memberi penerangan yang jelas dan memuaskan hati. Begitu juga apabila kita lalu lalang maka tidak sunyi dari disapa dan mendapat cerita2 ringkas dari mereka tidak kira melayu, cina, india dan lain2. Teori dari isteri saya, katanya 'mereka semua ramah kerana hidup berkongsi sebuah pulau yang bukan tanah besar seperti rakyat lain'. Mungkin ada betulnya di situ dan masing2 lebih peka dengan toleransi dan akrab dalam perhubungan kaum.Satu lagi yang perhatikan, masjid dan surau mereka sangat bersih, mungkin terbersih di Malaysia. Syabas orang Penang !!

Malamnya singgah di Padang Kota. Ramai warga Penang dan para pelancong berkunjung sambil menikmati udara tepi laut. Terdapat ramai yang berniaga cenderahati dan ada beberapa pengusaha urut kaki dengan harga RM30 untuk 45 minit. Kami mencuba makanan di foodcourt di situ. Apabila duduk saja di meja, maka kami di serbu oleh para peniaga yang offer makanan dan minuman masing2. Agak rimas dan pressure kami dibuatnya. Kami order charkuehteow udang (RM8), kerang bakar (RM10), pesembur (RM19), abc (RM3), dan leecheekang (RM3). Makanannya memang sedap, cuma kami rasa charkuehteow tu agak mahal dgn harga RM8 sepinggan.

Kami tidur lena di bilek Hotel Continental kerana kepenatan. Esoknya setelah breakfast di Hotel, kami berjalan kaki ke Perangin Mall berdekatan bangunan Komtar dan shopping cenderahati. Kemudian dalam perjalan balik ke hotel penginapan kami mendapatkan bekalan aneka jeruk di kedai 'Nasir Jeruk' di Jalan Penang. Harganya RM8 se kg. Sebanyak RM55 jeruk telah di beli.

Selepas checkout hotel, kami memandu ke pantai Batu Feringgi. Pantainya puteh bersih dengan desiran angin pantai dan deburan ombak begitu menyamankan. Tidak lupa untuk kami nikmati laksa penang special yang sungguh sedap, harganya RM2.50 semangkuk. Adegan snap gambar dari tiga handset berleluasa tanpa had. Kemudian singgah sekejap di Masjid Terapung Tanjung Bunga yang tersergam memukau di kaki laut itu.

Hajat untuk ke Penang Hill terpaksa dibatalkan kerana terbaca di dada akhbar perkhidmatan 'train' ada masalah lagi semalam (hari selasa 7/6/11). Jadi takut terkandas kat atas bukit maka eloklah berkunjung ke destinansi lain sebagai ganti.

Sekitar pukul 5 petang kami memandu semula ke pusat bandar dan singgah sekali lagi di 'line clear' untuk hidangan nasi kandar Penang yang terakhir. Bil kali ini RM45 dengan diskaun 70 sen. Bagi saya hidangan nasi kandar Ibrahimsha di Jln TAR KL lebih sedap dan hygenic dan mempunyai lebih banyak pilihan lauk.

Kami bertolak pulang menaiki feri sekitar pukul 7 ptg. Sepanjang perjalanan di lebuhraya PLUS singgah untuk tidur sekejap hilang mengantuk di R&R Bukit Semanggol dan Tapah. Alhamdulillah selamat sampai di rumah lebih kurang pukul 3 pagi. Penang satu destinasi percutian yang menarik, orangnya baik, makanannya sedap dan bandar dan pantainya bersih. Dan yang penting percutian yang menyeronokkan untuk kami sekeluarga dengan pelbagai kenangan manis terpahat di memori.

TQ Penang for your hospitality
Ada peluang kami datang lagi..

@@@

School Of Tots said...

TQ rotu.usm for your comment. Let peace be with you.

MrJuzz said...

Salam
kalau pergi Penang sekali lagi, cuba cari tempat ni..

1.Ais kacang + cendol Penang Road.
2.Sany Char Koay Teow
11. Roti canai Transfer Road
12. Maggi goreng Jln Dato Koyah
13. Ismalia/Malia Bakery Roti Benggali
14. Mee Goreng Mamak Jln Jelutong (selepas pasar pagi)
15. Mee Goreng Sotong/Mee Rebus/Pasembor Medan Selera Sg Nibong
23. Nasi Padang Transfer Road
24. Nasi Kandar Ayer Itam

School Of Tots said...

TQ aerosmith, pesembor pdg kota tetap menjadi idaman hatiku.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...