Sunday, June 19, 2011

18 Rejab Dalam Sejarah

Hari ni 18 Rejab. Maknanya hanya tinggal 12 hari lagi untuk kita melangkah ke bulan Syaaban. Maknanya juga cuma tinggal 42 hari lagi untuk kita berjumpa dengan bulan Ramadhan al-Mubarak, sekiranya di panjangkan usia oleh pemilik usia kita, Allah SWT.

Masa terus berlalu. Dan masa yang berlalu mustahil akan kita miliki kembali. Ia telah berlalu menjadi sejarah. Di hadapan Allah SWT, masing2 kita akan terpaksa menyediakan jawabannya perihal apakah pelakuan kita pada masa2 yang berlalu itu. Apakah membawa kebaikan dan pahala atau bergelumang dengan kemungkaran dan dosa?


InsyaAllah teruskan amalan baik kita di bulan Rejab yang penuh barokah ini. Perbanyakkan solat2 sunat, bersedekah, menghadiri majlis2 ilmu dan puasa sunat. Semoga Rejab kita tahun ini lebih baik dari tahun2 yang lalu yang kini tinggal sejarah. Marilah kita cipta sejarah baru yang boleh dibanggakan di hadapan Allah SWT.


Isteri saya tadi ada menerima undangan melalui SMS "Jemput ke Surau XX malam ini ada Kuliah Ustaz YY. Jamuan nasi beryani disediakan."


Jemputan ke majlis ilmu. Alhamdulillah. Perlu kita war-warkan kepada kawan2 yang lain, semoga ada yang diberi kelapangan untuk menghadirinya. Cuma satu yang saya ingin sentuh di sini ialah nawaitu atau niat kita menghadiri majlis ilmu ini. Adakah kerana Allah? Harapnya begitulah. Tapi jika umpanan nasi beryani itu berjaya merusakkan nawaitu kita maka sayang sekali. Takut2 nilaian kehadiran kita itu sia2 di sisi Allah SWT.


Oh ya, hari ini rupanya Hari Bapa. Siapa yang mencipta Hari Bapa ini saya pun kurang pasti. Mungkin pemikir2 dari barat. Niatnya mungkin untuk mengingati peranan dan jasa bapa dalam sebuah keluarga atau masyarakat. Pelbagai hari peringatan yang diwujudkan termasuklah Hari Ibu, Hari Guru, Hari Pekerja, Hari Tentera, Hari Polis, Hari Kekasih, Hari Kanak2, dan Hari Bumi. Di samping itu rasanya ia juga ada nilaian komersil dan boleh melariskan biznes terutamanya biznes kad ucapan dan cenderahati.


Anak perempuan saya menghadiahkan sebuah buku kecil keluaran Jahabersa bertajuk "99 Nama-Nama Allah." Antara nama-nama Allah ialah Al-Musawir yang bermaksud Maha Pereka iaitu Dia yang mereka segala sesuatu. Dan Al-Khaliq iaitu Maha Pencipta ynag membawa makna Dia yang menjadikan (mencipta) segala-galanya daripada tiada dan mencipta segala perkara (benda) dan Dia juga Maha mengetahui apa yang akan berlaku ke atas semua ciptaan-Nya.


Malam tadi saya berkesempatan menghadiri kuliah maghrib oleh penceramah tersohor Ust Zahazan Mohemed di surau al-Firdaus bersama anak dan isteri. Antara yang Ust sentuh ialah perbezaan antara lelaki dan perempuan dalam konteks rumahtangga. Lelaki katanya lebih pendek umurnya berbanding perempuan, mungkin kerana stress yang lebih menyebabkan jantungnya agak lemah. Justru katanya apabila seorang suami pulang ke rumah janganlah terus di datangi dengan perkara2 yang bermasalah takut2 jantungnya gagal berdenyut. Biarkan suami relak dulu.


Ust Zahazan juga mempromosikan majalah Solusi yang sudah mejangkau keluaran ke 32. Ini merupakan usaha mendidik masyarakat dengan bahan-bahan bacaan bermanfaat. InsyaAllah 5 tahun lagi tidak mustahil kita ada Radio Solusi dan 10 tahun lagi akan wujud TV Solusi. Ustaz pernah diberitahui bahawa sebuah stesen radio kosnya RM14 juta dan stesen TV kosnya RM200 juta.

Kita kena risau dgn sistem pendidikan masakini yg sangat tidak menitik beratkan agama. Ambil contoh sistem sekolah menengah, mana ada sekolah kafa atau sekolah agama lagi untuk sesi petang/pagi sebagaimana sekolah rendah? Seolah-olah tidak penting pendidikan agama kepada pelajar sekolah menengah dan sudah cukup pendidikan agama yang didapati di sekolah rendah dulu. Yang ditekankan ialah soal akademik dunia semata.

Pelajaran pendidikan Islam juga bukan matapelajaran wajib lulus periksa. Program TV juga di monopoli agenda hiburan yg melarakan. Sama juga dengan stesen2 radio yang membazirkan air-time dgn perkara2 yang tak mendidik langsung. Maka jangan pelik jika generasi anak2 muda kita terus melencong jauh dari ilmu dan amal yang mengikut syariaat. Level intelek juga semakin merundum. Tiada upaya untuk berhujah dengan kekuatan ilmu. Maka saya setuju benar jika kita berusaha menyediakan bahan2 yang bermanafaat sebagai hidangan pada masyarakat melalui majalah, buku, video, TV dan radio. Usaha ini memerlukan sokongan seluruh ahli masyarakat.


Malam ini saya dan isteri berpeluang pula ke Masjid as-Salam dalam kuliah maghrib bersama Ust Irwan Shah dari Kelang. Antara yang ustaz sentuh ialah perihal pertemuan ruh ibu bapa dan bakal anak2 mereka di alam ruh. Antara yang dituntut oleh bakal anak tadi ialah supaya ibubapa menjadi ibubapa yang soleh, memberi nama yang baik kepada anak tadi, dan mendidik anak menjadi manusia yang beriman. Tiada maknanya hidup di dunia ini jika tiada ketaatan pada Allah SWT.

Ust juga menyentuh perihal Qanun Jenayah yang mana segala hukum yang Allah tetapkan di dalam Al-Qur'an akan terus kekal valid hingga ke hari kiamat. Sesiapa yang memperlekehkan hukum Allah ini maka rusaklah akidah dan nerakalah tempatnya. Semua hukum Allah ini adalah yang terbaik untuk manusia dan perlaksanaannya adalah penuh hikmah untuk memberi kesederan dan pencegahan.


Ust juga menekankan supaya kita hindari dan tinggalkan terus amalan mengumpat. Amalan ini boleh menyebabkan segala pahala dipindahkan kepada orang yang di umpat. Segala susah payah kita beramal ibadah menjadi sia-sia, malah berupaya menyebabkan amalan baik kita menjadi ringan yang menjadi asbab kita tehumban ke dalam bakaran api neraka Allah SWT. Bukankah haru tu?

Tahniah kepada pihak AJK Masjid As-Salam kerana berjaya mendapatkan khidmat Ust secara tetap iaitu pada minggu ke-3 setiap bulan. Ust akan membawa topik Qanun Syariah termasuklah Qanun Jenayah buat mendidik masyarakat dan memberi penjelasan yang jelas bukan kabur atau berkubur dalam kekaburan.


Saya juga mendapat petikan dari majalah Solusi iaitu 'Dunia Di Cipta Untuk Dunia, Manusia Di Cipta Untuk Akhirat.' Maka usah hairan kalau ramai manusia terpedaya dengan tipu daya dunia dan menjadikan dunia sebagai objektif hidup mereka. Sebaliknya orang yang bijaksana akan menggunakan segala yang ada di dunia sebagai pelaburan menuju akhirat kerana akhirat tempat bermastautin manusia yang kekal abadi. Bila ada harta, dia tidak jadi hamba kepada harta tetapi sebaliknya menjadikan harta itu sebagai hambanya. MasyaAllah.

Sebagai konklusi pada posting kali ini, saya mengajak kita semua supaya menjadi orang alim yang faham agama. Kita cintakan ilmu dan teruja untuk ke majlis2 ilmu. Semoga segala usaha kita ini mendapat keberkatan dan di sana akan lahir kemanisan iman.

@@@

4 comments:

Achu Tra said...

akhi SOT...ambo pong dok tpikir...kito kalu bab ilmu akademik nih...bsungguh2 kito kejar...pah ko oversea nuh gi cari...tp bab ilmu agama...surau sebere jale pong berat nok akak punggong...

School Of Tots said...

TQ Achu Tra. Itulah ujian dunia. Agama ni dah jadi 2nd class. Tapi jgn putus harap. Usahalah untuk mengahdiri majlis2 ilmu supaya dapat ilmu, insyaAllah.

yushida03 said...

"berusahalah untuk menjadi seorang alim yang faham agama"

Tq atas peringatan. Kita sendiri perlu 'pergi' kepada ilmu. Sudah lah kita tidak mengaji khusus ilmu agama (seperti para graduan dan pelajar institusi agama), malas pula nak mencari.. peringatan untuk saya juga. terima kasih sekali lagi.

School Of Tots said...

TQ yushida03. Cintai majlis ilmu semoga akan dtg kemanisan ilmu. Dari kemanisan ilmu itu akan hadir kemanisan iman.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...