Saturday, April 03, 2010

Secangkir Teh

Pada kunjungan kedua ke PBAKL2010 pada minggu lepas, empat lagi buku bermutu menjadi koleksi perpustakaan mini di rumah kami.

Dua buku hebat karya pengarang dari Indonesia, Muhammad Alexender Wisnu Sasongko iaitu Yakjuj Makjuj dan Alexender Adalah Zulkarnain terbitan PTS menjadi pilihan anak saya.

Saya pula peminat karya Ustaz Hasrizal Abdul Jamil dan buku terbarunya Murabbi Cinta kesenambungan dari siri Aku Terima Nikahnya dan Secangkir Teh Pengubat Letih dalam siri Travelodge Tarbiah melengkapkan koleksi 5 buku karya beliau.

Hari ini saya khatam buku Secangkir Teh Pengubat Letih iaitu pengalaman Ustaz Hasrizal yang menjalani kembara tarbiah dan ilmu menyusuri Negara Turki, tanah peninggalan era kegimalangan Khilafah Islam Othmaniah beberapa abad lampau yang dicemari pula oleh Mustapha Kamal Antartuk sekitar 70 tahun yang lalu. Kemenangan parti Refah pada pilihanraya 1995 pula memberi sinar baru kebangkitan Islam di Turki.

Ucapan Erbakan Presiden Turki dari parti Refah sungguh bermakna. "Ambillah iktibar dari sejarah. Kita adalah kaum yang Allah muliakan dengan Islam, jika kita mencari kemuliaan daripada selain-Nya, kita akan dihina Allah." Erbakan mengungkapkan kata-kata Umar al-Kattab RA dalam ucapannya.

Buku ini sarat dengan kisah persaudaraan sesama Islam yang subur mekar di bumi Turki. Tulisan Ustaz Hasrizal banyak mengajak pembaca untuk memahami Turki dari dalam. Melihat kebusukan jiwa golongan sekularis. Meneliti perkembangan idea Islamism secara dinamik biarpun perlahan. Olahan santai yang mengusik minda dan mengasah intelek dalam mencari erti damai dalam sejarah peradaban dan realiti semasa. Travelodge Tarbiah mengelingi Turki yang penuh pengajaran.

  1. Mencari Damai Diri
  2. Memahami Turki Dari Dalam
  3. Sedekad Kita Bersaudara
  4. Nilai Sebuah Kembara Ilmu
  5. Canakkale Ajaibnya Turki
  6. Antakya Senasib Kashmir Dan Patani
  7. Putus Bangsa Kerana Bahasa
  8. Perginya Mendung Hitam
  9. Adab Sopan Budaya Iman
  10. Hos Geldin Ramazan
  11. Secangkir Teh Pengubat Letih
  12. dan banyak lagi..
Next book, Murabbi Cinta. Til then bye bye.


No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...