CLICK n GO

Thursday, August 20, 2009

Selamat Datang Ramadhan


Setelah diperkenankan oleh pemegang mohor besar raja2 maka puasa ditetapkan bermula pada hari sabtu ini. Maka rasmilah tarikh permulaan Ramadhan tahun ini di negara kita. Itu sudah menjadi tanggungjawab pemerintah negara untuk mengisytiharkannya secara rasmi.

Selamat datang Ramadhan. Kita berdoa agar dipanjangkan usia untuk dapat sama2 menempuh kursus intensif jangka pendek universiti Ramadhan ini. Ramai sudah kawan2 dan saudara kita yang di tamatkan riwayat lebih awal dan tiada kesempatan lagi untuk menjalani kursus ini. Kita berdoa ke hadrat Illahi agar dikuatkan hati dan fisikal untuk menjalani segala amal soleh di bulan m
ulia ini yang pahalanya berlipat kali ganda. Ganjarannya direct dari Allah. Bulan 'overhaul injin' untuk menyucikan lahir dan batin dari segala noda dan dosa. Supaya di akhirnya akan terbebaslah kita semua dari azab api neraka Allah.

Puasa tahun ini bukan sekadar berlapar dan dahaga semata. Ibadah puasa yang luarbiasa yang mempunyai nilaian besar di sisi Allah. Marilah kita perbetul niat kerana Allah untuk berusaha seupaya mungkin mencapai kejayaan cemerlang dalam ujian silibus Ramadhan ini.

Dari Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahwasanya Rasulullah SAW bersabda: "Apabila pada hari seseorang di antara engkau semua itu berpuasa, maka janganlah ia bercakap-cakap yang kotor dan jangan pula bertengkar. Apabila di maki-maki oleh seseorang atau lawan bermusuhan, maka hendaklah ia berkata: "Sesungguhnya saya ada
lah berpuasa."

Dari Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahwasanya Rasulullah SAW bersabda:
"Barangsiapa berdiri sembahyang dalam bulan Ramadhan kerana didorong keimanan dan keinginan memperoleh keridhaan Allah, maka diampunkan untuknya dosa-dosanya yang terdahulu."

Dari Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahwasanya Rasulullah SAW bersabda:
"Apabila bulan Ramadhan telah datang, maka dibukalah pintu-pintu syurga, ditutuplah pintu-pintu neraka dan diikatkan semua syaitan."

Puasa merupakan pengembaraan roh yang berkat dan latihan kesihatan jasmani yang ideal, yang akan membersihkan tubuh dari racun dan toksik, membiasakan sifat sabar dan menderita, menentang kehendak nafsu, melemahkan kehendak syahwat, menghormati disiplin, sentiasa bersama jemaah, berniat baik kepada fakir miskin, menghargai nikmat, terhindar dari zalim, membersihkan hati, mensucikan roh, dan menyibukkan diri dengan kelazatan ibadah, berzikir banyak-banyak kepada Allah, iktikaf, solat, dan membaca Al-Qur'an. Jadikan puasa kita tahun puasa yang luarbiasa hebatnya. Kita tak mau puasa yang biasa-biasa, yang hanya ikut-ikutan, yang berlandaskan adat semata. Puasa nawaitu kerana Allah.

Dari Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahwasanya Rasulullah SAW bersabda:
"Siapa yang puasa pada bulan Ramadhan atas dasar iman dan mengharap pahala daripada Allah, diampunkan dosanya yang telah lalu."

Kita berpeluang insyaAllah untuk start fresh, suci bersih. Inilah bulan yang mulia untuk membasuh dan menyucikan diri kita luar dan dalam. Maka jangan dibazirkan peluang keemasan seumur hidup yang Allah berikan di hadapan kita ini. Jangan anggap kurnia Allah ini akan berulang lagi sebagai satu proses semulajadi. Salah tu. Ini satu rezki. Ini satu kurnia istimewa dari Allah SWT kepada hamba-Nya. Tidak tentu kita bisa memperolehnya lagi. Ambil iktibar dari kawan sebaya kita yang sudah meninggal dunia. Tiada lagi Ramadhan
buatnya bukan? Maka kita yang masih bernyawa ini pun sama. Entah esok atau lusa ajal akan menjemput. Maka insaflah dan bersyukurlah bahawa Ramadhan tahun ini ialah sebuah kurniaan sebuah anugerah maha besar yang wajib kita hargai dan syukuri sungguh-sungguh hingga ke titisan iman yang terakhir. Bukankah kita ini orang yang beriman?

Allah SWT berfirman: "Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu puasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang yang sebelum kamu, mudah-mudahan kamu bertakwa." (Al-Baqarah:183)


@@@

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...