Thursday, July 30, 2009

Riba = Babi



Agak berat untuk menyamakan makan riba dengan makan babi? Namun menyentuh persoalan riba ini, semalam aku menghadiri program ceramah perdana bulanan anjuran AJK surau syarikat yang kebetulannya membincangkan tajuk “Bahaya Riba” oleh Ustaz Mohd Zamerey Abd Razak, Ketua Jabatan Syariah, Asian Finance Bank Bhd. Riba ini semua orang tahu hukumnya haram. Namun pengharamannya tidak dihayati sebagaimana penghayatan haramnya daging babi. Atau apakah penghayatan pengharaman daging babi itu kerana perasaan geli dan jijik melebihi dari hukum haram itu sendiri? Duit hasil dari riba itu juga haram hukumnya walau diaplikasi dalam bentuk apa sekali pun seperti beli rumah, kereta, minyak kereta, perabut, percutian dan makan minum.

Ustaz mengingatkan perihal Padang Mahsyar hinggakan manusia tidak sedar mereka itu berbogel kerana dahsyat dan kelam-kabutnya keadaan dan terlampau takut hinggakan tiada masa nak gelak tengok orang berbogel. Mereka yang memakan riba tidak akan bangkit di Padang Mahsyar kecuali seperti orang histeria, kerana di dunia dulu mereka menyamakan riba itu dengan jualbeli, tiada beza dan hanya perkara biasa sahaja. Sedangkan jelas di dalam Al-Qur’an Allah menghalalkan jualbeli dan mengharamkan riba. Bila kita sudah sedar riba ini haram maka segeralah berhenti mengamalkannya.Yang lepas tu biarlah berlalu dan kita menyerahkannya kepada belas ehsan Allah. Maka siapa yang sedar tapi kembali semula mengamalkan riba maka kekallah mereka di bakar api neraka Allah. Allah sudah mengistiharkan perang kepada orang yang mengamalkan riba. Dalam 7 dosa besar yang di istiharkan Allah, hanya riba yang terunggul kerana di istihar perang ke atasnya oleh Allah. Satu jenayah yang maha berat.

Dengan janji ini Allah sendiri yang akan menghancurkan riba. Kita lihat krisis sub-prima di US tidak lain tidak bukan adalah akibat amalan riba ini. Lehman Brothers antara bank pelaburan terbesar dunia misalnya jatuh bankrap dalam sekelip mata. Hebatnya Lehman Brothers ni dulu hinggakan salah satu divisyen dalam bank berkenaan iaitu Divisyen Komoditi memperuntukkan USD70 juta untuk bonus tahunan mereka. Namun mereka hancur lebur. Asasnya kerana riba dan Allah menghancurkan riba. Justru ianya bukan pilihan lagi bagi seorang muslim untuk mengamalkan perbankan Islam tetapi satu yang wajib (compulsory). Dalam sebuah hadis Rasulullah SAW dinyatakan riba ini ada 73 jenis dan yang paling ringan sekali dosanya pengamal riba bagi seorang perempuan ialah seperti dosa berzina dengan bapa kandungnya sendiri dan bagi seorang lelaki dosanya seperti berzina dengan ibu kandungnya sendiri. Dalam sebuah hadis yang lain diriwayatkan satu dirham hasil riba itu ibarat dosa 36 kali berzina. Nau’zubillah.

Kalau seseorang itu sudah terjebak di dalam amalan riba memang payahlah untuk membebaskan diri. Namun janganlah kita berputus harap pada pertongan Allah. Ambillah segala tindakan positif dengan memberhentikan segala kegiatan perbankan convensyenal dan berhijrah ke perbankan Islam yang mematuhi syariaat Allah. Nak guna kad kredit pun gunalah kad kredit Islam yang bersandarkan kepada akaun yang nyata bukan maya. Hidup kenalah berdasarkan kemampuan atau lebih elok lagi kalau hidup di bawah kemampuan kerana masalah sebenarnya ialah bila kita hidup di atas kemampuan. Secara mudahnya kalau kemampuan kita RM3,000 sebulan maka janganlah hidup dengan RM4,000 sebulan. Pada setiap pinjaman yang diberikan jika ada profit dari program pinjaman itu maka itu adalah riba. Pelaburan pula adalah perkongsian risiko. Jika ditetapkan pulangan “in advance” dari pelaburan maka itu juga sudah menjadi riba. Ingatlah bahawa nak kaya bukan mudah dan nak susah bukan payah. Ingatlah makan riba itu ibarat makan babi !! HARAM.
@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...