Thursday, January 15, 2009

Usaha Kita - Pilihlah


Tadi saya bersama ahli khariah Surau Al-Faiizeen mengikuti kuliah maghrib yang disampaikan oleh Ust Abu Bakar perihal isu Palestin. Disusuli dengan solat hajat selepas solat Isyak khas untuk rakyat Palestin di Semenajung Gaza yang diganasi Rejim Zionis Laknatullah. Ustaz membacakan Qunut Nazilah yang diaminkan dengan penuh semangat oleh para jemaah, memohon pertolongan Allah untuk menyelamatkan Palestin dan menghancurkan Zionist.

Terjemahan Qunut Nazilah:

Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami menjadikan-Mu sebagai pendinding (kepada musuh-musuh) kami, dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan mereka. Wahai Tuhan kami, wahai Tuhan yang menurunkan al-Kitab (al-Qur'an), dan wahai yang menjalankan awan, dan wahai yang menghancurkan tentera al-Ahzab, hancurkanlah Yahudi perampas dan penjajah dan bantulah kami ke atas mereka dan goyahkanlah mereka. Wahai Tuhan kami, binasakanlah kesempurnaan mereka, dan pecah-belahkanlah jemaah/kesatuan mereka, dan gagapkanlah perkataan mereka (melalutkan mereka), pecah belahkanlah hati-hati mereka, goyahkanlah pendirian mereka, dan hantarkanlah anjing ke atas mereka dari anjing-anjing suruhan-Mu, wahai Tuhan Yang Maha Gagah Perkasa, wahai Tuhan Yang Maha Berani, wahai Tuhan Yang Maha Berdendam, wahai Allah Tuhan kami, turunkanlah ke atas mereka kemarahan dan kesakitan daripada-Mu yang tidak mampu ditolak oleh kaum yang berdosa.

Ya Allah, bantulah Muslimin dan pejuang Islam dalam pertempurannya dengan Yahudi. Ya Allah, bantulah kami mengalahkan mereka di mana-mana sahaja. Ya Allah, tunjukkanlah kepada mereka keajaiban kuasa-Mu, Ya Allah, jadikanlah mereka boleh dibilang, dan bunuhlah mereka sehancur-hancurnya, dan janganlah Engkau lepaskan mereka walau seorang pun. Ya Allah, jadikanlah senjata dan harta mereka sebagai harta rampasan di tangan kaum Muslimin. Ya Allah, jadikanlah senjata mereka mengenai dada mereka sendiri, dan helah mereka mengenai tengkuk mereka, dan perancangan mereka penghancur mereka sendiri. Ya Allah, jadikanlah para Malaikat-Mu membantu kaum Muslimin. Ya Allah, tepatkanlah tembakan dan lontaran mereka.


Kita terasa tersangat sedih dan sayu membelek berita berkenaan Palestin, dan tidak tahan rasanya kita menyaksikan gambar2 kesengsaraan saudara kita hasil perbuatan satu bangsa yang memang tidak mengenal erti kemnusiaan yang dipaparkan saban hari di dada2 akhbar. Itulah bangsa Yahudi zionis laknatullah.

Apa usaha kita untuk membantu saudara2 kita kita di Palestin yang diserang tanpa henti oleh Israel? Usaha kita - pilihlah..

  • Bantuan tenaga dan diri: Pergilah ke medan di Palestin, jika ada cara, kemampuan dan keikhlasan. Pergilah samada untuk menghantar bantuan kemanusiaan, perubatan, psikologi atau fizikal sekalipun.
  • Bantuan harta: Bagi yang tidak mampu pergi, sumbanglah bantuan kewangan atau pakaian dan lainnya kepada badan yang dipercayai lagi berwibawa di tempat anda. Palestin kini berada di musim sejuk, sekitar 10C pada sebelah malam.
  • Bantuan doa: Berdoalah untuk keselamatan rakyat Palestin dan umat Islam. Doakan bala bagi Yahudi, pemimpin Amerika dan rakyatnya yang menyokong keganasan Israel ini.
Doa anda boleh dibaca dalam keadaan2 berikut:
  • Qunut Nazilah dalam setiap solat fardu. Lakukan selepas bangkit dari ruku' pada rakaat terakhir. Anda dibenarkan memegang kertas doa semasa qunut tersebut. Ini tidak membatalkan solat dalam semua mazhab termasuk mazhab Syafie kerana anda tidak bergerak besar berturut-turut sebanyak 3 x. Hanya angkat sekali kertas doa, berhenti sebentar kerana membaca, kemudian terus sujud.
  • Doa semasa sujud dalam setiap solat. Ia lebih maqbul berdasarkan nas yang sahih.
  • Doa sewaktu khutbah Jumaat. khatib bacalah doa untuk Palestin di hujung khutbah Jumaat.
  • Dan banyak lagi waktu doa yang maqbul.
  • Solat hajat: Bagi mereka yang berpegang kepada bolehnya dilakukan solat hajat sama ada seecara individu atau berjemaah, anda turut boleh meneruskannya.
  • Menyertai demonstrasi aman: Sertailah ia dengan aman dan makmurkannya, namun jangan lupa juga memakmurkan masjid pada waktu Subuh dan waktu2 lain.
  • Menulis: Tulislah di blog, web, forum anda, ruangan akhbar, majalah dan lain2. Buatkanlah kajian ringkas dan permudahkan penyampaian info kepada orang ramai berkenaan kezaliman yahudi terhadap Palestin. Hantarlah surat dan bantahan petisyen, memorandum kepada kedutaan Amerika dan sekutu2 jahat mereka.
  • Ceramah: Anda mampu berceramah? Berikanlah ceramah berkaitan isu ini atau hadirkanlah diri ke ceramah2 berkaitannya di tempat anda.
  • Boikot: Boikot barangan Yahudi dan Amerika bermula hari ini. Ajak rakan2 anda termasuk yang bukan Islam dalam usaha ini.
Ingat jangan hanya duduk berpeluk tubuh tanpa melakukan sesuatu seolah2 tiada apa yang berlaku. Menjadi tanggung-jawab kita semua untuk membela bumi jihad Palestin. Usaha kita - pilihlah. Allah Hu Akbar !!

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...